Ny logga på Hockeyallsvenskan

Hockeyallsvenskan har tagit fram en ny logotyp och en ny grafisk profil. Målet med den nya logotypen sägs vara att skapa en hög igenkänningsfaktor samtidigt som man ska ”skapa klara och tydliga former som fungerar i samtliga tryckta och digitala format samt som gör sig bra både på mediakuberna i arenorna och på kavajslagen”.

Bakom den nya logotypen står Alexander Norrthon-Westerlund, han förklarar hur han tänkt:

– Hockeyallsvenskans akronymer ”HA” är i logotypens centrum och bildar ett monogram med två hockeyklubbor i varsin riktning. Detta ackompanjeras av en uppåtriktad pil i A:ets mitt för att visa de HockeyAllsvenska klubbarnas riktning och nedanför har en puck placerats för att skapa en känsla av match. Logotypens grafiska element är i vit färg med ljusa kontrasterande skuggor och har placerats på en mörkblå sköld som likt de ljusa inslagen går i två toner. Färgvalet föll på vitt och mörkblått för att skapa en klubbneutralt intryck som samtidigt känns institutionellt, tidlöst och vinterkvällsaktigt, precis som Hockeyallsvenskan, säger Alexander Norrthon-Westerlund, i ett pressmeddelande.

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se