Logga in

Ny klimatkalkyl-standard nära (Eng)

19 november, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:
Verdigris är ett initiativ som jobbar med frågor inom miljö och hållbarhet för den grafiska branschen. Det drivs av Laurell Brunner som varje vecka skriver om ett aktuellt ämne.

Verdigris är ett initiativ som jobbar med frågor inom miljö och hållbarhet för den grafiska branschen. Det drivs av Laurell Brunner som varje vecka skriver om ett aktuellt ämne.

It has been two years since we wrote the first draft of a standard for calculating the carbon footprint of print media. Quite amazingly the standard is in its final phase, prior to publication. It has passed its latest ballot with flying colours and will then be nipped and tucked by the ISO bods in Geneva prior to being sent out for its final two month vote.

But assuming all goes as it should, what will ISO 16759 (Quantification and communication for calculating the carbon footprint of print media products) mean for the industry? Does it really have a purpose? Well, only the market can decide that because it is for the market that ISO standards are written. The purpose of this particular standard is to provide a common framework for doing the carbon footprint calculations of print media. This means that all the carbon footprinting tools that comply with ISO 16759 will produce studies that can be reasonably compared, if not entirely like for like, then at least more closely than is currently possible.

We are reliably informed that several developers of carbon calculators are already claiming compliance to the standard. And we have had a number of enquiries from developers of such tools, with a view to ensuring compliance. It is all very encouraging.

But calculators are only a small part of the purpose of ISO 16759. The standard provides a model for formal data capture that quantifies the carbon footprint of print. It also provides a model that could be used to quantify the carbon footprint of digital media. Providing the market with the tools to do this type of work is only the beginning. The industry now needs a means of coordinating and collecting data and sharing it. The calculators are only the start. Far more interesting is what calculators based on a single methodology can tell us about the environmental performance of the printing industry over time.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsDigital DotsdrupaEFIEcoPrintFespa, Heidelberg, HPPragati OffsetRicohSplash PRUnity Publishing and Xeikon.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)