Logga in

Ny klimatkalkyl-standard nära (Eng)

19 november, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:
Verdigris är ett initiativ som jobbar med frågor inom miljö och hållbarhet för den grafiska branschen. Det drivs av Laurell Brunner som varje vecka skriver om ett aktuellt ämne.

Verdigris är ett initiativ som jobbar med frågor inom miljö och hållbarhet för den grafiska branschen. Det drivs av Laurell Brunner som varje vecka skriver om ett aktuellt ämne.

It has been two years since we wrote the first draft of a standard for calculating the carbon footprint of print media. Quite amazingly the standard is in its final phase, prior to publication. It has passed its latest ballot with flying colours and will then be nipped and tucked by the ISO bods in Geneva prior to being sent out for its final two month vote.

But assuming all goes as it should, what will ISO 16759 (Quantification and communication for calculating the carbon footprint of print media products) mean for the industry? Does it really have a purpose? Well, only the market can decide that because it is for the market that ISO standards are written. The purpose of this particular standard is to provide a common framework for doing the carbon footprint calculations of print media. This means that all the carbon footprinting tools that comply with ISO 16759 will produce studies that can be reasonably compared, if not entirely like for like, then at least more closely than is currently possible.

We are reliably informed that several developers of carbon calculators are already claiming compliance to the standard. And we have had a number of enquiries from developers of such tools, with a view to ensuring compliance. It is all very encouraging.

But calculators are only a small part of the purpose of ISO 16759. The standard provides a model for formal data capture that quantifies the carbon footprint of print. It also provides a model that could be used to quantify the carbon footprint of digital media. Providing the market with the tools to do this type of work is only the beginning. The industry now needs a means of coordinating and collecting data and sharing it. The calculators are only the start. Far more interesting is what calculators based on a single methodology can tell us about the environmental performance of the printing industry over time.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsDigital DotsdrupaEFIEcoPrintFespa, Heidelberg, HPPragati OffsetRicohSplash PRUnity Publishing and Xeikon.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.

Lanserar nytt påkostat inredningsmagasin – TMG Sthlm står för trycket

Tidigare chefredaktör för tidningen Residence, Hanna Nova Beatrice, lanserar inredningstidningen The New Era Magazine.

20 nya HP Indigo i Norden under 2020 – så här har volymerna utvecklats

Johan Gustafsson och Johan Lidström på Visutech.

Visutech, som säljer HP Indigo i Norden, rapporterar om utvecklingen under Coronaåret. 20 nya pressar är hittills sålda i Norden i år och volymerna är på väg tillbaka för civiltryckerierna.