Logga in

Ny klimatkalkyl-standard nära (Eng)

19 november, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:
Verdigris är ett initiativ som jobbar med frågor inom miljö och hållbarhet för den grafiska branschen. Det drivs av Laurell Brunner som varje vecka skriver om ett aktuellt ämne.

Verdigris är ett initiativ som jobbar med frågor inom miljö och hållbarhet för den grafiska branschen. Det drivs av Laurell Brunner som varje vecka skriver om ett aktuellt ämne.

It has been two years since we wrote the first draft of a standard for calculating the carbon footprint of print media. Quite amazingly the standard is in its final phase, prior to publication. It has passed its latest ballot with flying colours and will then be nipped and tucked by the ISO bods in Geneva prior to being sent out for its final two month vote.

But assuming all goes as it should, what will ISO 16759 (Quantification and communication for calculating the carbon footprint of print media products) mean for the industry? Does it really have a purpose? Well, only the market can decide that because it is for the market that ISO standards are written. The purpose of this particular standard is to provide a common framework for doing the carbon footprint calculations of print media. This means that all the carbon footprinting tools that comply with ISO 16759 will produce studies that can be reasonably compared, if not entirely like for like, then at least more closely than is currently possible.

We are reliably informed that several developers of carbon calculators are already claiming compliance to the standard. And we have had a number of enquiries from developers of such tools, with a view to ensuring compliance. It is all very encouraging.

But calculators are only a small part of the purpose of ISO 16759. The standard provides a model for formal data capture that quantifies the carbon footprint of print. It also provides a model that could be used to quantify the carbon footprint of digital media. Providing the market with the tools to do this type of work is only the beginning. The industry now needs a means of coordinating and collecting data and sharing it. The calculators are only the start. Far more interesting is what calculators based on a single methodology can tell us about the environmental performance of the printing industry over time.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsDigital DotsdrupaEFIEcoPrintFespa, Heidelberg, HPPragati OffsetRicohSplash PRUnity Publishing and Xeikon.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.