Logga in

Ny klimatkalkyl-standard nära (Eng)

19 november, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:
Verdigris är ett initiativ som jobbar med frågor inom miljö och hållbarhet för den grafiska branschen. Det drivs av Laurell Brunner som varje vecka skriver om ett aktuellt ämne.

Verdigris är ett initiativ som jobbar med frågor inom miljö och hållbarhet för den grafiska branschen. Det drivs av Laurell Brunner som varje vecka skriver om ett aktuellt ämne.

It has been two years since we wrote the first draft of a standard for calculating the carbon footprint of print media. Quite amazingly the standard is in its final phase, prior to publication. It has passed its latest ballot with flying colours and will then be nipped and tucked by the ISO bods in Geneva prior to being sent out for its final two month vote.

But assuming all goes as it should, what will ISO 16759 (Quantification and communication for calculating the carbon footprint of print media products) mean for the industry? Does it really have a purpose? Well, only the market can decide that because it is for the market that ISO standards are written. The purpose of this particular standard is to provide a common framework for doing the carbon footprint calculations of print media. This means that all the carbon footprinting tools that comply with ISO 16759 will produce studies that can be reasonably compared, if not entirely like for like, then at least more closely than is currently possible.

We are reliably informed that several developers of carbon calculators are already claiming compliance to the standard. And we have had a number of enquiries from developers of such tools, with a view to ensuring compliance. It is all very encouraging.

But calculators are only a small part of the purpose of ISO 16759. The standard provides a model for formal data capture that quantifies the carbon footprint of print. It also provides a model that could be used to quantify the carbon footprint of digital media. Providing the market with the tools to do this type of work is only the beginning. The industry now needs a means of coordinating and collecting data and sharing it. The calculators are only the start. Far more interesting is what calculators based on a single methodology can tell us about the environmental performance of the printing industry over time.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsDigital DotsdrupaEFIEcoPrintFespa, Heidelberg, HPPragati OffsetRicohSplash PRUnity Publishing and Xeikon.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)