Ny ISO-standard ställer krav på kommunikationen kring miljöaspekter på trycksaker

I höstas kom ISO 22067-1 som är den första delen av en serie standarder som fastställer kriterier för att kommunicera miljöaspekterna av tryckta produkter och grafiska processer.
På svenska har standarden fått titeln ”Krav för kommunikation av miljöaspekter på trycksaker” och finns att köpa på sis.se.
Genom att följa standarden kan grafiska företag och kunder skapa en tydlig och gemensam förståelse för vilken data som behöver rapporteras och vilka krav som måste uppfyllas för att uppnå en hållbar grafisk produktion.
Det viktigaste att förstå om man driver ett grafiskt företag:
- ISO 22067-1 fastställer kriterier för att kommunicera miljöaspekterna av tryckta produkter och processer.
- Data om material, utsläpp och energihantering måste samlas in och rapporteras.
- En miljörapport måste skapas för de tryckta produkter som ska säljas, inklusive detaljer om produktens komponenter och hur den uppfyller lokala regler.
- Standarden är inte en certifiering, men kan användas för att visa engagemang för hållbarhet till kunder och intressenter.
- ISO 22067-1 främjar transparens och hållbarhet i den grafiska leverantörskedjan, vilket kan leda till ökad hållbarhet inom branschen.
Laurel Brunner, som jobbar mycket med standardisering inom grafisk bransch har skrivit en längre artikel om den nya standarden.