Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

Roberta Metsola, är Europaparlamentets talman.
Roberta Metsola, är Europaparlamentets talman.

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

EUs avskogningsförordning ska nu även gälla tryckta produkter, som var en av få träbaserade produkter som inte redan omfattas av due diligence-kraven.

Avsaknaden av äkthetsmärkning av papper i trycksaker från framförallt Kina är ett konkurrensproblem för tryckerier i Europa. Detta ansåg Intergraf som jobbat länge med att få till en förändring.

Till skillnad från otryckt papper kan tryckta pappersprodukter fritt importeras på den europeiska marknaden oavsett papperets ursprung. Man har tidigare inte behövt säkerställa att papperet i trycksaker kommer från ansvarsfullt skogsbruk på samma sätt som vid import av papper utan tryck på, men det ändras alltså nu.

– EUs lagstiftare har nått ett ambitiöst avtal som kommer att skydda skogarna globalt, säger Intergrafs ordförande Ulrich Stetter som också är vd för tryckerier inom Druckhaus Mainfranken-gruppen – produktionsdelen inom flyeralarm-gruppen i Tyskland.

”Historisk överenskommelse”

Alla operatörer som släpper ut råvaror på den europeiska marknaden som kan generera global avskogning kommer nu att omfattas av obligatoriska due diligence-regler. Intergraf kallar det för en ”historisk överenskommelse”.

– Detta täpper till ett viktigt kryphål som gjorde att produkter kopplade till förstörelse av skog kunde säljas i EU. Intergraf och våra medlemmar har krävt att tryckta produkter ska omfattas av denna lagstiftning i över ett decennium.

Utan denna lag kommer tryckta produkter till ett värde av miljontals euro in på den europeiska marknaden utan skydd från olaglig avverkning, menar Intergraf.

Parlamentet och rådet måste formellt godkänna avtalet. Den nya lagen träder i kraft 20 dagar efter att den har offentliggjorts, men vissa artiklar kommer att gälla 18 månader senare.

Pressmeddelande från EU finns här.

Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investera i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Müller Martini förvärvar tysk kollega

Müller Martini tar över DGR Graphic GmbH, baserat i Espelkamp (i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen), som specialiserar sig på att utveckla utrustning för inbindning av böcker både hård- och mjukband.

Müller Martini har en egen enhet bara fem kilometer från DGR.

DGRs Gerd Depping kommer att fortsätta i en rådgivande roll för att säkerställa en ”smidig överföring av kunskap”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare minister föreslås till Elanders styrelse

Elanders valberedning föreslår årsstämman omval av nuvarande styrelseledamöterna Dan Frohm, som även föreslås omvald som ordförande i styrelsen, Carl Bennet, Eva Elmstedt, Erik Gabrielson, Anne Lenerius och Magnus Nilsson

Tre nya föreslås till styrelsen

Nyval föreslås av Ulrika Dellby, Anna Hallberg och Johan Trouvé.

Ulrika Dellby har en civilekonomexamen. Hon är styrelseordförande i Fasadgruppen Group AB samt ledamot i Bico Group AB, Lifco AB, Linc AB, SJ AB och Werksta Nordic AB. Tidigare partner Boston Consulting Group.

Anna Hallberg har en akademisk utbildning inom juridik och företagsekonomi. Hon har tidigare varit statsråd och Utrikeshandelsminister, vice koncernchef för Almi Företagspartner samt haft ett antal ledande befattningar inom SEB.  

Johan Trouvé har en civilingenjörsexamen. Han är vd för Västsvenska Handelskammaren och har tidigare bland annat varit regionchef för Schenker AB. Han är idag ledamot i Svenska Mässan, Thomas Concrete AB samt UNICEF Sverige.

Cecilia Lager, Johan Stern och Caroline Sundewall har avböjt omval, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 nyanställer och öppnar kontor i Borås

Första februari öppnar Åtta45 ett nytt försäljningskontor i Borås. Först på plats är tre nyanställda – en säljare och två projektledare.

– I Borås hittade vi rätt kompetens och det passar väldigt bra med vår önskan att stärka oss på västkusten, säger Patrik Kornerup, försäljningschef för Åtta45, till Branschkoll.

Alla tre kommer från Eskils Tryckeri och det är Niclas Nilsson, Karin Johansson och Glenn Bergman.

Åtta45 har sedan tidigare ett lokalkontor i Alingsås och i och med Boråsetableringen tar man alltså ett viktigt steg att bli starkare på västkusten och den viktiga Göteborgsmarknaden.

– Vi har inte riktigt lyckas attrahera marknaden i Göteborg ännu och här kunde vi få ihop ett bra team – så det är både rätt personer och det rätta geografiska läget.

Alla tre har nu gått igenom en introduktion i Stockholm och är redo för att öppna upp kontoret i Borås.

– Även om man kan produkterna och marknaden sedan innan så är det mycket nytt när man kommer in i ett nytt bolag.

Det är ett rent sälj- och projektkontor man öppnar och det finns inga planer på någon produktion.

– Vi blir tre personer från start och det finns plats för någon mer men först ska vi landa det här, avslutar Patrik Kornerup.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]