Ny ÅF startar upp i Kiruna

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Önskefoto säljs till holländska Albumprinter

Holländska Albumprinter köper svenska Önskefoto för 12 miljoner kronor. Detta sker genom en försäljning av inkråmet i Önskefoto AB. Säljaren, Online brands nordic, renodlar därmed sin verksamhet till guld- och smyckeförsäljning genom hedbergsguld.se och jewel.se.
En tilläggsköpeskilling på ytterligare 2 miljoner kronor kan komma att betalas ut beroende på resultat- och försäljningsutveckling i verksamheten under 2011.

Albumprinter, en av de ledande fotoboksspecialisterna i Europa under varumärket Albelli, förvärvar Önskefoto som ett steg i sin expansion på fotoproduktsmarknaden. Önskefoto och webbsidorna www.onskefoto.se och www.allfoto.no kommer att med omedelbar verkan ingå i Albellis produktportfölj. Albumprinter omsätter ca 40 miljoner Euro och finns representerat i 7 europeiska länder.

– För att vara en av de ledande inom segmentet fotoböcker krävs stora investeringar i produktutveckling främst inom mjukvara. Önskefoto har inte dessa resurser på egen hand, säger Önskefotos vd Monika Dagberg.

– Förvärvet av Önskefoto ger oss en plattform för tillväxt i Norden, säger Albumprinters VD Kees Arends.

Önskefoto grundades 1975 och omsatte 37 miljoner kronor under 2010 med ett negativt rörelseresultat på -1,3 mkr. De har sitt huvudkontor i Sölvesborg. Den största delen av försäljningen sker via e-handel via webbplatserna www.onskefoto.sewww.allfoto.nowww.myphotocalendar.co.ukwww.canvaskonst.se och www.minpersonligakalender.se

Monika Dagberg kommer att stanna kvar som VD och koncernchef för Online Brands men kommer att under 2011 vara en resurs för köparen för att säkerställa en bra övergång av verksamheten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Zetadisplay till börsen

Företaget Zetadisplay som digitaliserar butikskommunikation listas på Nasdaq OMX First north måndagen den 4 april. Samtidigt genomför man en nyemission på 25 miljoner kronor.

– Vi bedömer att marknaden för Digital Signage kommer att fortsätta växa kraftigt under de närmaste åren. Listningen av Zetadisplay förbättrar våra möjligheter att expandera både på befintliga och nya marknader genom att öka synligheten och stärka förtroendet för företaget, säger koncernchef Leif Liljebrunn i ett pressmeddelande.

2010 omsatta företaget 50 miljoner kronor. Ica, Team Sportia och Ice Hotel är några av kunderna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tävla med trycksaker i Svenska Publishing-Priset

Kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset drar igång i nästa vecka när anmälningsperioden startar. Tävlingen delar ut priser till trycksaker i ett 20-tal olika kategorier. Ett bra tillfälle att föra fram bra exempel på tryckt kommunikation. Ta chansen att tävla med dina eller dina kunders trycksaker.
Det finns många olika tävlingar i kommunikation men detta är den som bäst täcker in trycksaker. Prisutdelningen i november är en manifestation för det tryckta ordet och visar upp en bredd inom olika typer av trycksaker som sällan kan ses samlat på samma sätt.

Anmälningsperioden för årets tävling inleds måndagen den 4 april och avslutas torsdagen den 9 juni 2011.

Mer information finns på tävlingens webbplats.

Tävlingskategorierna är:

  • Besöksguider
  • Fackböcker
  • Facktidningar/Specialtidningar
  • Handböcker
  • Hållbarhetsredovisningar
  • Infomagasin
  • Informationstrycksaker
  • Jubileumsskrifter
  • Kataloger
  • Kokböcker
  • Kundtidningar – bank & finans
  • Kundtidningar – business to business
  • Kundtidningar – hem & bostad
  • Kundtidningar – konsument
  • Kundtidningar – mat och dryck
  • Kundtidningar – motor
  • Läromedel
  • Medborgartidningar
  • Medlemstidningar
  • Personaltidningar – företag
  • Personaltidningar – offentlig sektor
  • Praktverk
  • Rapporter
  • Utbildningsprogram
  • Verksamhetstidningar
  • Årsredovisningar – börsnoterade bolag
  • Årsredovisningar – företag
  • Årsredovisningar – organisationer

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska tidningsläsare förtjänar bättre reklam

Investeringar i annonser i dagspress och magasin utgör enligt IRM 30 procent av medieinvesteringarna i Sverige.

I en

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Systemtext i Växjö får ny VD

Pressmeddelande 2011-03-29

Systemtext är i en tillväxtfas och förstärker nu affärsområdet Systemtext Signs i Växjö med Mats Lundmark, ny VD och affärsområdesansvarig. Mats Lundmark ersätter Håkan Kroon, som på egen begäran har lämnat posten som VD och istället blir senior projektledare.

– Håkan Kroon brinner för projektledning och försäljning. När han uttryckte önskemål om att blir senior projektledare blev jag mycket glad – hans breda kompetens, långa erfarenhet och säljande förmåga bidrar på ett mycket positivt sätt till projektledningsavdelningen, säger Marie Krüeger, VD Systemtextgruppen:

Mats Lundmark kommer närmast från EBP i Olofström AB där han varit VD sedan 2009. EBP är underleverantör till bilindustrin. Mats har lång erfarenhet av producerande bolag, av ledarskap, marknadsföring och försäljning. – Jag är positiv till den starka framåtanda som anställda, ledningsgruppen och ägare visar och deras vilja att satsa på tillväxt. Systemtext befinner sig i en spännande – men också utmanade fas – och jag ser fram emot att bli en del av detta, säger Mats Lundmark.

– Vi är mycket glada över rekryteringen av Mats Lundmark. Mats erfarenhet av både produktion och försäljning är väldigt viktig, eftersom Systemtext är ett av få svenska företag i branschen som har egen produktion av skyltar och skyltmaterial – i Sverige – inte utomlands, samt en rikstäckande montageorganisation, säger Marie Krüeger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny inköpschef på V-TAB

Pressmeddelande 2011-03-19

Viktoria Sandblom blir ny inköpschef på V-TAB och får ett övergripande ansvar för företagets inköpsprocesser. V-TAB befinner sig i ett expansivt skede och genom rekryteringen av ny inköpschef ska företaget ta viktiga steg mot samordning av inköpskanaler och utveckling av inköpsarbetet.

Viktoria, som har lång erfarenhet av internationellt inköpsarbete, kommer närmast från en tjänst som Category Leader inom IKEA.

– Jag tror att framgångsrika affärer skapas genom goda relationer med kunder och leverantörer och genom att långsiktigt generera bra resultat för alla parter. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla det här arbetet på V-TAB, säger Viktoria.

– Inköpsprocessen spelar en betydelsefull roll för V-TAB i det expansiva skede vi befinner oss i. Som strategisk samarbetspartner vill vi försäkra våra kunder att vi håller bästa möjliga effektivitet och professionalism i hela flödet från leverantör till kund. Jag är övertygad att Viktoria har den erfarenhet och de kvaliteter som krävs för att utveckla och vässa inköpsfunktionen, säger V-TAB:s VD Peder Schumacher.

Viktoria Sandblom tillträder tjänsten i maj.

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturen går åt två håll i branschen

Reklambyråernas förtroendeindikator störtdyker

Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin. Den grafiska branschen är positiv och den är en av de branscher som ökar. Samtidigt så störtdyker reklambyråbranschens förtroendeindikator med 25 enheter. Konjunkturläget i kommunikationsbranschen går alltså åt olika håll.

Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin. Den grafiska branschen är positiv och den är en av de branscher som ökar. Samtidigt så störtdyker reklambyråbranschens förtroendeindikator med 25 enheter. Konjunkturläget i kommunikationsbranschen går alltså åt olika håll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Google utbildar kommunikationsbranschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinnarna i Guldnyckeln – Sveriges bästa direktmarknadsföring

Här är alla vinnarna i 2011 års upplaga av Guldnyckeln – tävlingen i direktmarknadsföring. Guldnyckeln arrangeras av Swedma – Swedish Direct Marketing Association.

Integrerad DM-kampanj till konsument
GULD Gadd Direct AB – Swedbank Juristbyrå – Sambotestet
SILVER Tackolov AB – Dina Försäkringar – En försäkring för hundiga hundar
BRONS Ogilvy Stockholm – Eniro – Eniro Skattjakten

DM till konsument – enskilt bidrag
GULD Pool – Gröna Lund – Gröna Lund växer
SILVER MRM Starsky – SEB – Ett riktigt enkelt DR från SEB
BRONS MRM Starsky – Riksgälden – Vasaloppet

Integrerad DM-kampanj till företag
GULD MRM Starsky – 3 Företag – Sveriges Bästa Reception
SILVER MRM Starsky/Storåkers McCann – SEB – Rådgivning för hela företagaren
BRONS Tackolov AB – Dina Försäkringar – Modellen för en riktigt bra åkeriförsäkring

DM till företag – enskilt bidrag
GULD Saatchi & Saatchi – Sveriges Tidsskrifter – Personligt omslag
SILVER Mecka – Nexans – Dolda fördelar
BRONS MRM Starsky – SEB – Dubbla budskap gjorde jobbet

DM för ideella Organisationer
GULD Pool – Cancerfonden – Rosa Bandet
SILVER Lowe Brindfors – Rädda Barnen – Prisvärda Julgåvor
BRONS Customersonly AB – Barncancerfonden – Barncancerfonden 3 av 4 ”Listan”

Sökmarknadsföringspriset
GULD Search Integration – BabyBjörn – BabyBjörn webbplats
SILVER Relevant Traffic Sverige – Swedbank AB – Under Eken
BRONS Relevant Traffic – Eksportutvalget for fisk (EFF) – Svenskt kött blir norsk fisk

Lojalitetsprogram/kundprogram konsument
GULD Kaplan RM – Apoteket AB – ApoPlus – revitaliseringen av en etablerad kundklubb
SILVER MRM Starsky – SJ – Ett kundprogram som står i storm
BRONS Smicker – Hemtex AB – Studio Hemtex – passion för mjuk heminredning

Resultat & Analyspriset
Sponsras av DirektMedia
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Bygg din Volvo – The RM version
SILVER Kaplan RM – Åhléns – Mjuka insikter, hårda resultat
BRONS Lentus AB – inkClub AB – Återaktivering av inkClubs kunder

Lojalitetsprogram/kundprogram företag
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Volvo ProDrivers 2011
Endast guld delas ut i denna kategori

Årets Art Director
Christian Barret – The Fan Club – Ann Idstein DR

Årets Copywriter
Magnus Jakobsson – DDB Stockholm – Papercut

Kreativitetspriset
GULD DDB Stockholm – Papercut Shop – Papercut
SILVER Saatchi & Saatchi – Elmsta 3000 Horror Fest – Prosciutto di Giallo
BRONS ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 – Ligglistan

Diamantnyckeln
Sponsras av PAR
Pool & Cancerfonden med kampanjen Rosa Bandet
Motivering:
En kampanj med många fördelar.
En kampanj som utnyttjar ett etablerat beteende.
En kampanj som är både social, omtänksam och beräknande.
En kampanj med en genomtänkt strategi, smart kreativitet och ett gott resultat.

Årets branschpersonlighet
Mikael Olander, CDON Group
Styrelsen i SWEDMA har utsett Mikael Olander,  vd CDON Group som ”Årets Branschpersonlighet”.
”För att ha visat att det går att bygga en framgångs koncern i miljard klassen i Norden på den direkta modellen inom marknadsföring. Detta med en mix av beprövade direkthandels metoder såväl som med nya, digitalt och socialt. I alla sammanhang under året som Mikael synts, och det är många, har han stått upp som stolt e-handlare och pekat framåt mot den direkta framtiden för försäljning och kommunikation. Han fick avsluta 2010 med att ringa i börsklockan och en kurs uppåt. Nu ringer vi in honom i direktmarknadsföringens historia som SWEDMA och Guldnyckelns branschpersonlighet 2010”

Folkets Nyckel
Sponsras av Alftatell
ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 Ligglistan

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anna Serner lämnar TU och blir vd för Svenska Filminstitutet

Anna Serner har varit vd för TU sedan 1 februari 2008 och lämnar jobbet den första september i år.

– Ett så roligt jobb som vd för Filminstitutet kunde jag inte motstå, trots att jag inser att det i det korta perspektivet drabbar TU:s utvecklingsarbete. Jag kommer dock att kvarstå med fullt fokus på TU fram till 1 september och hoppas att vi under den tiden kommer se de första stegen tas mot en bred utgivarorganisation, säger Anna Serner i ett pressmeddelande från Tidningsutgivarna.

– TU befinner vi sig i en spännande process och vi har många viktiga uppgifter framför oss.  Därför är det viktigt att vi snabbt kommer igång med att rekrytera en ny vd för TU, säger Tomas Brunegård, styrelseordförande för TU.

Före TU var Anna Serner verksam som konsult inom marknadskommunikation i egen firma och innan dess VD för Reklamförbundet 1998-2006.

Hon har bred erfarenhet av styrelseuppdrag, bl a för Berghs School of Communication, Folkoperan, United Minds, Fanzingo och tidskriften Dagens Samhälle. Hon har varit expert i statliga utredningar såsom Upphovsrättsutredningen 2010.

Anna Serner är utbildad vid Stockholms Filmskolas tvååriga praktiska filmutbildning, har läst filmvetenskap samt är utbildad jurist. De senaste 20 åren har hon också föreläst inom juridik, reklam, kreativitet och ledarskap.

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons