Nu ska branschen träffas igen på Print Next

Hållbarhet, konjunktur och branschutveckling diskuteras på Print Next den 28 oktober. 12 talare delar med sig av kunskap.
Hållbarhet, konjunktur och branschutveckling diskuteras på Print Next den 28 oktober. 12 talare delar med sig av kunskap.

Hävda restriktioner och ett stort sug efter att träffas igen. Branschen ska nu samlas på Print Next den 28 oktober för att blicka framåt.

Nätverket Grafkom samarbetar i år med både Nopa och Grafiska Företagen kring Print Next.

– Det är tre starka nätverk som nu samlar sina medlemmar igen för att under en dag diskutera framtid och nätverka, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

Anmälningssidan har precis öppnats och du ser här vilka som redan anmält sig.

12 talare och en professionell moderator

På scenen kommer denna gång 12 branschpersonligheter att dela med sig av sina kunskaper och de leds av Jon Forsell som är moderator.

– För första gången har vi en professionell moderator som ska hjälpa oss att få ut ännu mer av de experter som står på scenen, säger Magnus.

Fokus för talarna blir på tre områden – hållbarhet, affärsutveckling och ”efter covid”.

  • Förändringarna i samhället i stort och för medier mer specifikt diskuteras under den första delen med experter som Mats Rönne på Pyramid Communication och Madaleine Thor på IRM.
  • Susanne Spector, chefsanalytiker på Nordea Markets ger en bild av det ekonomiska läget. I samma timme kommer också Esben Mols Kabell från Scandinavian Printing Group upp på scenen och pratar om hur det ser ut i grafisk bransch och hur en av Europas större aktörer (Onlinesprinters) ser på framtiden.
  • Hållbarhetsfrågorna är många och de flera aspekter diskuteras av Ulrika Rosén från Skyltmax, Roy Jensrud från det norska storförlaget Cappelen Damm och Håvard Grjotheim på Scandbook. Alla tre otroligt kunna inom området.
  • Affärsutveckling i övrigt beror man på ett par olika sätt. Bland annat kommer David André från distributionsbolaget 21grams att prata om hur värdet på det tryckta mediet kan öka genom nya tjänster. Cecilie R Milenkovic kommer från Robot Norge och berättar om ett case där man installerat en stor robotlösning på Ålgård Offset.

Läs mer och säkra en egen plats på Print Next den 28 oktober.

SCA höjer priset på kraftliner

redaktionen@branschkoll.se

Emballator gör tub helt i aluminium och söker partner

föpackning tub
redaktionen@branschkoll.se

Tetra Paks hållbarhetsrapport 2021

redaktionen@branschkoll.se

Göteborgstryckeriet Box & Display ska ut i Europa med ökad kapacitet

För drygt 2,5 år sedan installerade Göteborgstryckeriet Box & Display en komplett produktionslinje för Rigid Boxes.

Nu har man utökat kapaciteten men ytterligare en produktionslina från leverantören Kolbus – installationen gjordes strax innan sommaren.

– Mottagandet på marknaden har varit mycket positivt och vi har rönt stor framgång framför allt med konceptet Premium Eco Box, säger Maria Iversén på Göteborgstryckeriet i en kommentar.

Ut i Europa

Redan när man gjorde den första investeringen i förpackningsproduktion var målet att bli en mer internationell leverantör. Ett steg i detta är att man senare i september för första gången ställer ut på förpackningsmässan Luxepack i Monaco.

– Vi får allt fler förfrågningar och uppdrag från internationella kunder så det känns som ett naturligt steg att visa oss på mässan, säger Maria Iversén, marknadschef.

Enligt Maria Iversén ökar kraven på miljövänliga förpackningar och förpackningsmaterial och på det området har Göteborgstryckeriet Box & Display mycket att bidra med.

– Vi har bland annat startat upp produktionen av 140.000 ”Premium Eco Boxar” för ett stort europeiskt kosmetikföretag som lanserar en ny produktserie.

Man jobbar med både stora och små volymer och spännvidden är stor. Vissa jobb är på 1.000 boxar men man har också ett stort uppdrag där upplagan ligger på 2,2 miljoner boxar per år.

Prisbelönta förpackningar

– Våra förpackningar håller väldigt hög standard och talar sitt tydliga språk. Exempelvis vann en av våra kunder, den franska whiskytillverkaren Maison Benjamin Kuentz, dubbla guldmedaljer i kategorin design för sin förpackning i San Francisco World Spirits Design Competition i somras.

Gynnsamma trender i samhället

– Pandemin har påverkat oss positivt. Vi har fått en rad nya förfrågningar från kunder som tänkt om och inte vill eller kan producera i Asien. Det i kombination med ökade hållbarhetskrav gör att det är attraktivt att producera i Europa.

redaktionen@branschkoll.se