Logga in

Nu kan din bitmoji hamna på en mugg – Snapchat fortsätter med produktmedia

20 november, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Snapchat har haft ett tufft år bakom sig och jakten på intäkter fortsätter. Nu lägger de sitt öde i produktmedians varma händer och konceptet är faktiskt ganska smart.

Snapchat, den där appen där man skickar bilder som försvinner och som ungarna använder, har haft det ganska kämpigt ända sedan Instagram ganska skamlöst kopierade deras koncept och skapade Instagram Stories. Bara senaste kvartalet så backade de med 325 miljoner dollar, uppger Techcrunch.

I början av året gjorde de en satsning på produktmedia, men då rörde de sig om ett fåtal motiv föreställandes några populära emojis. Nu låter de istället användaren använda sin egen avatar (bitmoji) som sedan kan placeras på bland annat muggar och t-shirts.

I praktiken betyder det här att du kan sätta en liten tecknad avatar av dig själv och/eller en kompis på en produkt, för att skapa personlig produktmedia som är relevant både för bäraren och för Snapchat.

Bland produkterna finns klistermärken, muggar, t-shirts, anteckningsblock, tjocktröjor, handdukar och skal till telefonen. Produkterna kostar från 20 kronor och uppåt. Konceptet har rullats ut till iOS i USA nu i dagarna, skriver Techcrunch.

Såhär ser för övrigt min avtar ut när den sitter på Branschkolls redaktion. Skulle mycket väl kunna göra sig bra på en kaffemugg.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)

Investerar 5 miljoner i offset – ska bli störst i Norrland

Lennie Nylén vd Arkitektkopia i Umeå till vänster och till höger Per Lundberg, vd på Lundbergs Grafiska, som levererar tryckpressen.

Arkitektkopia i Umeå har investerat i en offsetpress för att kunna möta efterfrågan från kunderna. (mer…)