Logga in

Nu kan din bitmoji hamna på en mugg – Snapchat fortsätter med produktmedia

20 november, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Snapchat har haft ett tufft år bakom sig och jakten på intäkter fortsätter. Nu lägger de sitt öde i produktmedians varma händer och konceptet är faktiskt ganska smart.

Snapchat, den där appen där man skickar bilder som försvinner och som ungarna använder, har haft det ganska kämpigt ända sedan Instagram ganska skamlöst kopierade deras koncept och skapade Instagram Stories. Bara senaste kvartalet så backade de med 325 miljoner dollar, uppger Techcrunch.

I början av året gjorde de en satsning på produktmedia, men då rörde de sig om ett fåtal motiv föreställandes några populära emojis. Nu låter de istället användaren använda sin egen avatar (bitmoji) som sedan kan placeras på bland annat muggar och t-shirts.

I praktiken betyder det här att du kan sätta en liten tecknad avatar av dig själv och/eller en kompis på en produkt, för att skapa personlig produktmedia som är relevant både för bäraren och för Snapchat.

Bland produkterna finns klistermärken, muggar, t-shirts, anteckningsblock, tjocktröjor, handdukar och skal till telefonen. Produkterna kostar från 20 kronor och uppåt. Konceptet har rullats ut till iOS i USA nu i dagarna, skriver Techcrunch.

Såhär ser för övrigt min avtar ut när den sitter på Branschkolls redaktion. Skulle mycket väl kunna göra sig bra på en kaffemugg.

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda. (mer…)

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)