Nu är vi igång igen

Fullt hus på Hotel Birger Jarl där en del av branschen träffades i slutet av oktober.
Fullt hus på Hotel Birger Jarl där en del av branschen träffades i slutet av oktober.

”Succén på Birger Jarlsgatan” föreslog Markus Briedis på Parnass att jag skulle sätta som rubrik på artikeln och det borde vi kanske ha gjort, om succé är riktigt god stämning, 180 nyfikna och julklappssugna besökare och fem återförsäljare som jobbar tillsammans för anordna den här mässan.

Men vi valde rubriken ”Nu är vi igång igen” för det märktes så väl i luften hur glada alla var över få träffas igen och det är ju det mänskliga mötet som är branschens levebröd, så visst är det skönt att vara igång igen.

”Alla bomullspriser har gått upp”

Magnus Jonasson på Neutral berättar att jag blir en i mängden av alla som berömt hans stilliga skägg.

När man kommer in i lokalen stöter man direkt på Magnus Jonasson på Neutral som berättar om bomullspriserna och fraktkriserna och om Neutrals tillväxt.

– Alla bomullspriser har gått upp inte bara priserna på ekologisk bomull, priserna på vanlig bomull är upp 50 procent. Ekologisk vågar jag inte svara på på rak arm men det är mer, det är mycket större efterfrågan än det var för bara något år sedan. Vi har en stor fördel av att vi jobbar lokalt i Indien, det största problemet för oss nu är frakterna, men även där är det lite enklare att få hem grejer från Indien jämfört med Kina. Priset på en container brukade vara 2.500 dollar, och det senaste jag hörde nu var 12.800 dollar så nästan sex gånger mer, säger Magnus och fortsätter:

– Redan innan pandemin såg vi hur efterfrågan på våra produkter ökade och nu ökar den ännu mer, det är framförallt den Europeiska marknaden som står för ökningen och vår omsättning kommer öka med åtminstone 40 procent i år jämfört med 2020. Och då är det som sagt Europa som står för den stora ökningen men vi har kunder så långt bort som Japan och Australien vilket är lite extra kul när någon så långt bort hittar oss.

Skyltar & industri har gått bra

Göran Pettersson på Unigraphics

Göran Pettersson på Unigraphics berättar att skyltar och industri gått bra för dem även under pandemin. Till industrin tillverkar man bland annat stålstämplar som används för att märka produkter direkt i produktionslinan.

– Det är kul att allt kommit igång nu, det tycker nog alla! Vi är här nu och och så blir det en vecka i Jönköping för oss i början av nästa år då vi ska på profilmässan och på en mässa till.

Unigraphics har bland annat tatueringar, en lite ovanlig produkt som vissa hittar oss igenom förklarar Göran.

”Det känns lite konstigt att säga men vi har haft ett fantastiskt säljår”

Thérésa Tahmoresnia på Stelton.

Thérésa Tahmoresnia på danska Stelton, som primärt är ett konsument-varumärke, berättar att 2020 var ett jättebra år för bolaget inte minst för B2B-delen som hon ansvarar för.

– Stelton har funnits sen 60-talet men det var för åtta år sedan vi började sälja B2B där vi har två varumärken, Stelton och Rik-tig. 2020 har ju varit annorlunda för oss eftersom vi inte kunnat vara ute och träffa kunder, men det har ändå varit ett fantastiskt säljår, det känns nästan lite konstigt att säga det men så är det. För mig som jobbar med B2B så var 2020 faktiskt bättre än 2019, sägerThérésa Tahmoresnia och fortsätter:

– Jag tror behovet av att profilera sig är större än någonsin, både utåt och till sin personal, sen är det såklart en fördel att många av våra kunder jobbar med större kunder. Takeaway-mugg och vattentermos är mest poppis just nu.

”Logoband och pins totaltdog”

Emmy och Catrin är på plats från Ad Company.

Emmy på Ad Company påminner mig om att sist vi sågs (på Elmia) så blev det en pandemi strax därefter och jag frågar hur de hanterat den pandemin.

– En får vara lite kreativ, göra lite utskick sitta i lite teams-möten. Logoband och pins totaldog för oss men våra funktionsprodukter har det fortsatt funnits ett behov av under pandemin, reflexvästar och paraplyn till exempel. Våra flergångskassar som finns i flera olika material har gått bra också, det tog rejält med fart när den nya plastpåse-skatten kom. Många produkter i återvunnet material säljer vi nu och så är våra brandfiltar heta.

”Hade min bästa månad i september”

Anders Dahlgren slog personligt försäljningsrekord under september och är rädd att årets julklapp kommer ta slut alldeles för fort.

Anders Dahlgren som varit på PF Concept 3,5 år nu berättar att han hade sin bästa månad under september.

– Jag slog personligt försäljningsrekord så det är bra fart på grejerna. Beträffande leveransproblem har vi haft lite svårt att få in påsar och paraplyer men det börjar komma in och i stort sätt alla våra nyheter är på lager nu.

Anders visar sedan upp en massagepistol som jag får testa, och den är riktigt skön!

– Det är årets julklapp, du minns vart du hörde det först, jag har redan sålt ett par tusen och nu har jag bara ett par hundra kvar på lagret.

– Då tar de kanske slut på måndag då när den här artikeln kommer ut!

– Jag tror de hinner ta slut innan dess, sägerAnders Dahlgren och skrattar.

Massagepistolen är Årets julklapp förutspårAnders Dahlgren

Drabbades hårt – nu vill vi anställa

Anders Öberg på Jako Tryckeri berättar att de drabbades hårt av pandemin eftersom många av deras kunder finns inom hotel ch restaurang men att man nu är på väg tillbaka.

– Vi tvingades göra oss av med en medarbetare, men nu behöver vi anställa för att hinna med igen, just nu trycker vi mycket konferensblock och ännu mer menyer. Möten och resturang-besök drar ju igång med full fart och nu så det är bra med ordrar, berättar Anders Öberg.

Har ni märkt av pappersbristen?

– Ja vi börjar märka av den lite nu, framförallt är det svårt att få tag på returfiber-baserad papp, exempelvis till pärm-omslag.

”38 anmälningar första timmen”

Peter Persson på FF Profilreklam är med och anordnar mässan.

– Det märks att folk är sugna på att träffas, vi fick 38 anmälningar första timmen vilket är rekord för det här eventet, berättar Peter Persson.

För FFs del har man hanterat pandemin genom att investera i IT-lösningar.

– När det blir tyst på telefonen får man hitta andra vägar och se till att kunderna kan hitta till oss. Vi har satsat på en digital marknadsplan med bland annat nytt crm-system och chattbottar. Vi märker att trafiken ökar varje månad och att kunderna hittar till oss, sen gäller det att hitta rätt verktyg och rätt kompetenser det finns mycket att välja på där ute och många konsulter som kan ”hjälpa” dig.

”Tog målet på 8 miljoner”

Rony Abou Nader tar anteckningar efter ett samtal med en av besökarna

Sista anhalt på mässan blir hos House of Regalo där Rony har fullt upp. Han berättar att första året gått bra och att han nyss anställt en medarbetare.

– Jag tog målet på 8 miljoner, eller ja 7,8, mitt första år vilket känns jättebra. Vi fortsätter växa långsamt med kunden och service i fokus och vi är så nöjda, finns ingen anledning att stressa. Har nyss anställt en tjej i rollen som inhouse manager så nu är vi två på företaget, vilket behövs för det är mycket jobb – vilket är roligt såklart!

Tack för den här gången

De fem återförsäljare som gemensamt såg till att mässan blev av den här gången var: FF Profilreklam, Meri, Parnass, Art4m och Collection 12. Nästa mässa av den här typen blir till våren 2022 för den som tycker det verkar trevligt, Branschkoll hade en ”blast” som man säger på engelska.

Annons

Lessebo expanderar inom lyxförpackningar – han ska leda satsningen

Lessebo Paper gör en strategisk satsning på den skandinaviska marknaden genom att rekrytera Christofer de la Motte som ny Key Account Manager.

Fokus kommer att ligga på att expandera Lessebo Papers marknadsandelar inom lyxförpackning i Skandinavien.

Det svenska pappersbruket producerar och säljer papper under varumärkena Scandia 2000, Lessebo Luxury Packaging, Kaskad och Colorit.

Christofer kommer närmast från OnePartnerGroup där han arbetade som försäljningschef.

”Det känns mycket bra att börja arbeta för Lessebo Paper med tanke på deras hårda arbete när det gäller miljö och har nu positionerat sig som en av de mest miljövänligaste pappersproducenterna. Det är dessutom ett attraktivt varumärke med en stark produktmix som ligger helt rätt i tiden.”

Christofer de la Motte
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Ett lyckligt slut” säger Petter Stordalen när han lämnar bokbranschen

Norska förlaget Strawberry Publishing, som Petter Stordalen drog igång 2018, ägs nu till 83 procent av Bonnier efter att Stordalen sålt sina sista andelar till det svenska storförlaget. För ett år sedan köpte Bonnier 70 procent av aktierna och nu har man tagit över de sista delarna från Stordalen.

– Det här är bara slutet på början för ett förlag som ska fortsätta skriva historia, säger Petter Stordalen.

Nu byter man också namn till Bonnier Norsk Forlag AS. 2020 låg omsättningen på 150 miljoner norska kronor.

Ett lyckligt slut säger hotellmagnaten i pressmeddelandet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Arctic Papers pappersproduktion i Sverige

Arctic Paper tillsätter Kent Blom som ny vd för koncernens pappersproduktion i Sverige som omfattar de båda bruken i Grycksbo och Munkedal.

Nuvarande vd för Arctic Paper Grycksbo går i pension till sommaren 2022 och i nuläget är det koncernens finanschef som är vd för bruket i Munkedal. 

Kent Blom är 40 år och bosatt i Örebro. Han har lång erfarenhet av produktion och produktionsstyrning från ledande befattningar i Atlas Copco och Strängbetong. Senast kommer Kent Blom från rollen som vd i Meritor HVS AB, ett verkstadsbolag som är underleverantör till fordonsindustrin.

”Kent Blom har gedigen erfarenhet av industriell produktion och är väl meriterad att utveckla verksamheten vid våra svenska bruk, där hållbarhet, nya produkter och innovationer inom både grafiska papper och förpackningspapper blir än viktigare i framtiden”.

Michal Jarczyński, CEO i Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia prisar Sveriges bästa inhousebyråer – här är alla vinnarna

Vinnarna i årets upplaga av Arkitektkopias inhousetävling har utsetts vid en gala på Berns i Stockholm.

Arkitektkopia firar 10-års-jubileum som tävlingens arrangör där man delar ut priser för reklam och kommunikation som är skapad på svenska inhousebyråer.

Kry/Livi utsågs av juryn till årets inhousebyrå..

– Arbetsmarknaden för kreatörer och kommunikatörer har förändrats de senare decennierna och idag återfinns en stor del av kompetensen direkt ute hos företagen. Inhousetävlingen känns mer relevant än någonsin.

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef hos Arkitektkopia

Inhousetävlingens vision är att lyfta fram det arbete som görs inom inhousebyråer och skapa ett forum för erfarenhetsutbyte, nätverkande och ökad kunskap om vad som skapar framgångsrik kommunikation.

– Till skillnad från många andra utmärkelser som handlar om årets bästa prestation, så hyllas här hela team av medarbetare som skapat någonting tillsammans.

Gunnar Duintjer, vd för Arkitektkopia

En jury bedömer tävlingsbidragen och korar en vinnare i respektive kategori. Juryn tittar huvudsakligen på strategi, idéhöjd, kreativitet och resultat. I kategorin Årets Inhousebyrå bedömer juryn framgångsrikt marknadsföringsarbete, strukturer, processer, ett professionellt arbetssätt samt resultat.

Här är alla vinnarna 2021:

Bästa Collab

  • Guld – Håll Sverige Rent, Skräpplockardagarna
  • Silver – Sveriges Radio & SVT, Musikhjälpen
  • Brons – Arla Foods, Måla med Yoggi

Bästa Digital

  • Guld – Sony Music, The Walker Excavations
  • Silver – Lagerhaus, Båten
  • Brons – Högskolan Kristianstad, Hide and Seek Challenge

Bästa DR-utskick

  • Guld – Restaurang K-Märkt, Digital lunch
  • Silver – Semcon, Lova mindre
  • Brons – Ejendals, Uniformerad personal

Bästa Expo

Folksam vann för bästa Expo.
  • Guld – Folksam, Hjärtat på Folksamskrapan
  • Silver – Ica Reklam, Handla med hänsyn
  • Brons – Arla Foods, Måla med yoggi

Bästa Print 

Göteborgs Symfoniker vann Bästa Print.
  • Guld – Göteborgs Symfoniker, En smak av Göteborgs konserthus
  • Silver – TRE Creative Agency, Tre’s bon
  • Brons – Unionen, Preppingkit 

Bästa Kampanj 

  • Guld – SBAB
  • Silver – Sony Music, The Walker Excavations
  • Brons – Coop, Trött på att nollspara?

Årets inhousebyrå 

  • Kry/Livi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerudkorsnäs ska tillbaka till kärnverksamheten – varit för mycket förändringar på senaste tiden

Billerudkorsnäs nya vd säger att man tappat lite fokus och nu ska tillbaka till sina rötter och huvudverksamheter. I en ny strategi, med namn ”Hållbar Tillväxt” presenterar Billerudskorsnäs sin väg fram till 2030.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Återvinningsmålen långt borta inom takeaway – så här kan problemet lösas

I Sverige går idag 95 procent av takeaway-förpackningarna till förbränning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Biobaserat tråg uppfyller livsmedelsindustrins hårda krav

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppgraderad plastfilm nu komposterbar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny krympfilm ger lägre miljöpåverkan

Zoégas intensifierar sitt arbete med hållbara plastalternativ och introducerar en tunnare krympfilm vilket innebär en minskning med 7,25 ton plast varje år.

2015 bytte Zoégas ut den plast man använder till en tunnare krympfilm bestående av ett minimum av 50 procent återvunnen plast. En till synes liten åtgärd som gav stor effekt då den resulterade i en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 33 ton och som även inspirerade flera fabriker inom Nestlékoncernen att gå över till det nya materialet.

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på krympfilmen med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

– Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Dessutom drog vi lärdom från andra Nestlé-fabriker som redan hade testat det nya materialet med goda resultat, säger Dan Fredriksson, förpackningsansvarig på Zoégas i ett pressmeddelande.

– Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhet i fokus på Scanpacks Popup – ”Fördelar med samarbeten över materialgränser”

Nu är det bara ett år kvar till Scanpack i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons