Nu är vi igång igen
”Succén på Birger Jarlsgatan” föreslog Markus Briedis på Parnass att jag skulle sätta som rubrik på artikeln och det borde vi kanske ha gjort, om succé är riktigt god stämning, 180 nyfikna och julklappssugna besökare och fem återförsäljare som jobbar tillsammans för anordna den här mässan.
Men vi valde rubriken ”Nu är vi igång igen” för det märktes så väl i luften hur glada alla var över få träffas igen och det är ju det mänskliga mötet som är branschens levebröd, så visst är det skönt att vara igång igen.
”Alla bomullspriser har gått upp”
När man kommer in i lokalen stöter man direkt på Magnus Jonasson på Neutral som berättar om bomullspriserna och fraktkriserna och om Neutrals tillväxt.
– Alla bomullspriser har gått upp inte bara priserna på ekologisk bomull, priserna på vanlig bomull är upp 50 procent. Ekologisk vågar jag inte svara på på rak arm men det är mer, det är mycket större efterfrågan än det var för bara något år sedan. Vi har en stor fördel av att vi jobbar lokalt i Indien, det största problemet för oss nu är frakterna, men även där är det lite enklare att få hem grejer från Indien jämfört med Kina. Priset på en container brukade vara 2.500 dollar, och det senaste jag hörde nu var 12.800 dollar så nästan sex gånger mer, säger Magnus och fortsätter:
– Redan innan pandemin såg vi hur efterfrågan på våra produkter ökade och nu ökar den ännu mer, det är framförallt den Europeiska marknaden som står för ökningen och vår omsättning kommer öka med åtminstone 40 procent i år jämfört med 2020. Och då är det som sagt Europa som står för den stora ökningen men vi har kunder så långt bort som Japan och Australien vilket är lite extra kul när någon så långt bort hittar oss.
Skyltar & industri har gått bra
Göran Pettersson på Unigraphics berättar att skyltar och industri gått bra för dem även under pandemin. Till industrin tillverkar man bland annat stålstämplar som används för att märka produkter direkt i produktionslinan.
– Det är kul att allt kommit igång nu, det tycker nog alla! Vi är här nu och och så blir det en vecka i Jönköping för oss i början av nästa år då vi ska på profilmässan och på en mässa till.
”Det känns lite konstigt att säga men vi har haft ett fantastiskt säljår”
Thérésa Tahmoresnia på danska Stelton, som primärt är ett konsument-varumärke, berättar att 2020 var ett jättebra år för bolaget inte minst för B2B-delen som hon ansvarar för.
– Stelton har funnits sen 60-talet men det var för åtta år sedan vi började sälja B2B där vi har två varumärken, Stelton och Rik-tig. 2020 har ju varit annorlunda för oss eftersom vi inte kunnat vara ute och träffa kunder, men det har ändå varit ett fantastiskt säljår, det känns nästan lite konstigt att säga det men så är det. För mig som jobbar med B2B så var 2020 faktiskt bättre än 2019, säger Thérésa Tahmoresnia och fortsätter:
– Jag tror behovet av att profilera sig är större än någonsin, både utåt och till sin personal, sen är det såklart en fördel att många av våra kunder jobbar med större kunder. Takeaway-mugg och vattentermos är mest poppis just nu.
”Logoband och pins totaltdog”
Emmy på Ad Company påminner mig om att sist vi sågs (på Elmia) så blev det en pandemi strax därefter och jag frågar hur de hanterat den pandemin.
– En får vara lite kreativ, göra lite utskick sitta i lite teams-möten. Logoband och pins totaldog för oss men våra funktionsprodukter har det fortsatt funnits ett behov av under pandemin, reflexvästar och paraplyn till exempel. Våra flergångskassar som finns i flera olika material har gått bra också, det tog rejält med fart när den nya plastpåse-skatten kom. Många produkter i återvunnet material säljer vi nu och så är våra brandfiltar heta.
”Hade min bästa månad i september”
Anders Dahlgren som varit på PF Concept 3,5 år nu berättar att han hade sin bästa månad under september.
– Jag slog personligt försäljningsrekord så det är bra fart på grejerna. Beträffande leveransproblem har vi haft lite svårt att få in påsar och paraplyer men det börjar komma in och i stort sätt alla våra nyheter är på lager nu.
Anders visar sedan upp en massagepistol som jag får testa, och den är riktigt skön!
– Det är årets julklapp, du minns vart du hörde det först, jag har redan sålt ett par tusen och nu har jag bara ett par hundra kvar på lagret.
– Då tar de kanske slut på måndag då när den här artikeln kommer ut!
– Jag tror de hinner ta slut innan dess, säger Anders Dahlgren och skrattar.
Drabbades hårt – nu vill vi anställa
Anders Öberg på Jako Tryckeri berättar att de drabbades hårt av pandemin eftersom många av deras kunder finns inom hotel ch restaurang men att man nu är på väg tillbaka.
– Vi tvingades göra oss av med en medarbetare, men nu behöver vi anställa för att hinna med igen, just nu trycker vi mycket konferensblock och ännu mer menyer. Möten och resturang-besök drar ju igång med full fart och nu så det är bra med ordrar, berättar Anders Öberg.
Har ni märkt av pappersbristen?
– Ja vi börjar märka av den lite nu, framförallt är det svårt att få tag på returfiber-baserad papp, exempelvis till pärm-omslag.
”38 anmälningar första timmen”
– Det märks att folk är sugna på att träffas, vi fick 38 anmälningar första timmen vilket är rekord för det här eventet, berättar Peter Persson.
För FFs del har man hanterat pandemin genom att investera i IT-lösningar.
– När det blir tyst på telefonen får man hitta andra vägar och se till att kunderna kan hitta till oss. Vi har satsat på en digital marknadsplan med bland annat nytt crm-system och chattbottar. Vi märker att trafiken ökar varje månad och att kunderna hittar till oss, sen gäller det att hitta rätt verktyg och rätt kompetenser det finns mycket att välja på där ute och många konsulter som kan ”hjälpa” dig.
”Tog målet på 8 miljoner”
Sista anhalt på mässan blir hos House of Regalo där Rony har fullt upp. Han berättar att första året gått bra och att han nyss anställt en medarbetare.
– Jag tog målet på 8 miljoner, eller ja 7,8, mitt första år vilket känns jättebra. Vi fortsätter växa långsamt med kunden och service i fokus och vi är så nöjda, finns ingen anledning att stressa. Har nyss anställt en tjej i rollen som inhouse manager så nu är vi två på företaget, vilket behövs för det är mycket jobb – vilket är roligt såklart!
Tack för den här gången
De fem återförsäljare som gemensamt såg till att mässan blev av den här gången var: FF Profilreklam, Meri, Parnass, Art4m och Collection 12. Nästa mässa av den här typen blir till våren 2022 för den som tycker det verkar trevligt, Branschkoll hade en ”blast” som man säger på engelska.