Gå till innehållet

November ”katastrofmånad” för tryckta medier – ”början på lågkonjunkturen”

Puls

De medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under november 2018 landade totalt på en oförändrad nivå jämfört med samma period förgående år. Tuffast var det för print och fackpress som tappade kraftigt.

Rapporten i sin helhet hittar du här.

Print hade det tufft och fick inga pengar från Black Friday, de verkar istället ha gått till radio och tv.

– För tryckta medier blev november en katastrofmånad då samtliga tryckta medier tappar på bred front. Minskningen ligger på 21,7 procent, motsvarande knappt 44 miljoner kronor – trots Black Friday. Dessa pengar plockas inte upp av tidningarnas digitala kanaler – de ser ut att ha gått primärt till TV och radio. Efter att ha sett ut att fallet bromsat tidigare under året, accelererar nu nedgången återigen i tryckta kanaler, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i rapporten.

Nästan alla print-kategorier hade tvåsiffrig negativ tillväxt

Mediekategorierna som visade upp en negativ tillväxt under november är främst printorienterade och nästan alla kategorier där såg en kraftig minskning. Tuffast hade fackpress det som backade med 25,6 procent jämfört med samma period förgående år. Totalt under året så har fackpress haft en negativ tillväxt på 17,2 procent. Bio, DR/Annonsblad och online display hade också negativ tillväxt.

Den enda print-kategorin som såg tillväxt var utomhus/trafikreklam som såg en ökning på 5 procent jämfört med samma period förgående år.

Början på lågkonjunkturen

Jan Scherman tidigare chef för TV4 och anställd inom Schibsted menar att det här är de första tecknen på den lågkonjunktur som många spår står runt hörnet. I en artikel i Resumé berättar Scherman att flera ”välplacerade källor” på de stora svenska mediehusen och lokala tidningshus gjort bedömningen att december kommer bli betydligt sämre än väntat.

Tv och utomhusreklam klarar sig fortfarande bra, men för nyhetsmedier i print och för online-marknadsföring så går det sämre. Värst är det för lokala tidningar och aktörer som Mittmedia, NTM och Stampen har det tufft menar Scherman.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll