Logga in

Norskt etikettryckeri storsatsar på digitaltryck

07 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

På företagets webbplats berättar man om etiketter och företaget. Du hittar den på digitaletikett.no.

Norska Digital Etikett i Gaupne storsatsar och investerar i en HP Indigo 20000 för digital etikettproduktion. Man blir därmed först i Norge med en sådan maskin och först i Skandinavien med att använda den för etikettproduktion, skriver Visutech i ett meddelande. Installationen börjar nästa vecka och tar cirka tre veckor.

Man kommer också att titta på möjligheten att efter hand börja producera förpackningar av flexibelt material.

– Det är lite som att gå på tunn is. Överlevnadsinstinkten slås på. När man köper en maskin för 20 miljoner, då har man ett par sömnlösa nätter. Och så småningom börjar den kreativa processen, säger Kjetil Hovland, ägare och vd hos Digital Etikett.

För tio år sedan ett startade Kjetil Hovland etikettproduktion i ett garage med två HP Indigo digitala tryckpressar från generation 2. De maskinerna byttes ut under 2013 till två nya från generation 3 och den nya HP Indigo 20000 som nu installeras är från generation 4.

– Den nya tryckpressen ger oss möjlighet till volym, något vi inte har haft tidigare. Men våra kunder växer, och då måste vi också växa. Nu kan vi nästan tredubbla kapaciteten per timme. En person kan alltså producera nästan tre gånger så mycket.

Den nya maskinen kräver sitt utrymme och Digital Etikett köpte för ett tag sedan en ytterligare byggnad strax intill den egna anläggningen. Den är nu integrerad med Digital Etikett och ska fungera som ett nytt lager, och det som tidigare var lager ska inrymma den nya tryckpressen. Maskinen behöver cirka 100 kvadratmeter.

Satsar på export

Eftersom det inte är någon annan i Skandinavien som producerar etiketter på en HP Indigo 20000, så öppnar det upp för export enligt företaget.

– Det vore kul att producera för utländska kunder. Och det har väckt uppmärksamhet på marknaden att jag är först ut med en så stor investering, berättar Kjetil.

Tryckpressen levereras och installeras av Visutech.

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch

Komori i startgroparna att beta-testa sin Landapress

Japanska Komori ska börja testa Impremia NS40 – Komoris Landapress – ”ute på fältet” under våren 2019.

De gör bästa kartongen – enligt varumärkesägarna och konverterarna

The Origin Box är gjord av tre sorters pappersmaterial varav två, Invercote och Incada, tillverkas av Iggesund Paperboard som har ett av branschens mest värdefulla varumärken enligt en ny undersökning. (Bild: Iggesund Paperboard)

Iggesund och Stora Enso – med Billerudkorsnäs som utmanare – det är företagen som har de mest värdefulla varumärkena inom kartongförpackningar i Europa.

Mediebyråbarometern: Tufft för fackpress och direktreklam i september

Siffrorna visar en extra tuff månad för fackpress, direktreklam, dagspress och bio.

Därför skall du som arbetar med prepress och produktion komma till Grafkom Workflow Summit

För många som jobbar nära eller i grafisk produktion är det en utmaning att hitta tid att lära sig nya sätt att jobba. När nätverket Grafkom nu arrangerar Workflow Summit är det ett av problemen man vill lösa – och därför finns ett eget spår med föredrag fyllt av tips och idéer för att få till smartare arbetsflöden med både befintliga och nya verktyg. (mer…)

Digitalt jagar screentryck – ”break even”-nivåerna flyttas allt längre bort

Hur mycket mer får lokal och hållbar produktion kosta?