Logga in

Norska Flisa byter ut 12 år gammal Indigo

24 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Norska Flisa är ett väletablerat tryckeri med verksamhet i Flisa och Elverum i Solør. Nu har man bytt ut sin digitala tryckpress.

– Vår gamla HP Indigo 5500 var tolv år och när vi fick ett bra erbjudande från Visutech på en ny tryckpress slog vi till. Den nya pressen är en än mer stabil maskin, med större kapacitet och högre produktivitet, säger Per-Otto Sletten på Flisa Trykkeri.

Den nya HP Indigo 7900, som levererades och installerades av Visutech i början av året, är utrustad med sju färgstationer vilket öppnar upp för nya applikationsmöjligheter med specialfärger, däribland nyheten silverfärg.

HP Indigos digitala tryckteknologi med flytande offsetfärg har offsettryckets höga produktivitet och kvalitet men innehar också digitaltryckets alla fördelar som låga uppstartskostnader, hög flexibilitet och alla möjligheter med variabeldata, skriver man i ett meddelande.

Nya möjligheter med specialfärger

Den nya HP Indigo 7900 är utrustad med sju färgstationer vilket öppnar upp för nya applikationsmöjligheter med specialfärger, däribland nyheten silverfärg. Med fler färgstationer i tryckpressen skapas möjlighet till kreativa applikationer med specialeffekter som väcker uppmärksamhet och som sticker ut i mängden.

Med det man kallar Electroink Silver kan Flisa producera trycksaker med metallfärg som möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Flisa kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Eftersom det också går att använda vit färg i tryckpressen kan Flisa trycka på ett mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, till exempel färgade papper, plast och transparenta material.

Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 450 gsm, vilket ger Flisa möjlighet att erbjuda sina kunder digitaltryckt förpackningsproduktion.

Flisa Trykkeri har 35 anställda och arbetar med design, stortformat, offset- och digitaltryck. Omsättningen är 65 miljoner norska kronor med en vinstmarginal på 8 procent före skatt.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)