Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen
Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Genom en uppkopplad printer, en maltbaserad färg och en algoritm som snappar upp de senaste och mest relevanta tweetsen som rör fotbolls-VM så ska Norrlands guld skapa en ”socialare öl”.
Som bakgrund till kampanjen finns en undersökning Spendrups tidigare genomfört som visar att 7 av 10 tycker mobilen förstör stämningen när man är ute på krogen. Ölen kommer serveras på utvalda sportbarer med start från Sveriges premiärmatch mot Sydkorea, skriver Resumé.
Populärt koncept
Norrlands Gulds VM-kampanj har bland annat uppmärksammats av Adage, men de (eller Åkenstam Holst som tagit fram kampanjen) är inte först med konceptet. Ett Café i London har erbjudit sina kaffédrickande gäster möjligheten att få en bild på sig själva i kaffet sedan 2015 med hjälp av en printer från Ripple. Och i mars i år lanserade Ripple en printer som trycker på ölskum istället för mjölkskummet i kaffet.
I videon nedan kan du se Norrlands Gulds reklamfilm som introducerar deras ”VM-öl”.