Logga in

Norges största tryckerikedja automatiserar försäljning och orderhantering med ny mjukvara

13 maj, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Camilla Mørstad, Allkopi Netprint.

Norska kedjan Allkopi Netprint, som ägs av Paragon Group, har tagit beslut om att investera i svenska beräknings- och orderhanteringsmotorn Arifiq.

Arifiq har den senaste tiden satsat stort på en internationell lansering och förra året byggde man en integration mot HPs Print OS. Nu har man alltså landat en stor kund i Norge.

17 tryckerier, 100 tryckpressar och 200 anställda ska läggas in i systemet och om tre månader ska allt vara upp och rulla.

– Arifiqs MIS-funktioner och det fantastiskt lättanvända gränssnittet, gjorde stor skillnad för oss, säger Camilla Mørstad på Allkopi Netprint.

Samtidigt som alla 17 tryckerier måste kunna fungera som separata enheter så har man också en gemensam portal för beställningar med en gemensam kunddatabas och rapportering. Detta krav uppfyller Arifiq med sin lösning.

Genom att integrera Arifiq med ERP-, frakt- och produktionssystemet får Allkopi Netprint ett automatiserat arbetsflöde från kund till leverans och fakturering.

– Våra kunder får en högre servicenivå, omedelbara priser, enklare att lämna jobb och snabbare leveranstider. Och vi hoppas få högre lönsamhet, fler jobb och en mindre kostsam produktionsprocess. En klassisk win-win-situation, säger Camilla Mørstad i ett meddelande.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)