Nordic Carton har siktet inställt på Europa
Ny treårsplan spikad Nu har steg tagits för att växa utanför Norden Ny maskinpark är på plats
Förpackningsföretaget Nordic Carton i Malmö lägger grunden för sin framtida utveckling och tillväxt. För ett par veckor sedan sattes kronan på verket in i produktionen. En ny offsetpress.
– Det är ett steg på den resa vi varit på de senaste fem åren, säger vd:n Erik Blix och berättar att de kontinuerligt investerat i maskinutrustning, bland annat både en ny stans- och limmaskin.
När Branschkoll är på besök pågår det samtidigt renovering i fabriken. Lokalerna fräschas upp, bland annat målas väggar och tak och ventilation och belysning ses över.
– Det är på det hela taget en stor uppgradering av vår produktionsyta.
”En bra målgrupp för oss”
Nordic Cartons huvudsakliga verksamhet är kartongförpackningar, från konstruktion och design till konvertering med tryck och olika förädlingsmöjligheter. Företagets fokus ligger på kunder i high end-segmentet som ställer krav på premiumförpackningar av hög kvalitet. Branscherna de befinner sig i varierar.
– Det finns en typ av våra kunder som har high end value products. De som har den typen av produkter –oavsett om det är kosmetik, spritdrycker eller elektronik – tycker vi är en bra målgrupp för oss.
För att kunna möta den målgruppen har Nordic Carton bytt ut sin gamla offsetpress från Heidelberg och börjat trycka med en nyare modell från samma leverantör. En Speedmaster XL 75 i halvformat (60 x 74 centimeter) installerades för ett par veckor sedan.
– Den har extra allt, och så här långt är vi otroligt nöjda med den. Den trycker fantastiskt bra, säger försäljningsansvarige Per Oscar Nilsson och berättar att offsetpressen ”kommer med konfigurationer som ingen annan har”. Dessutom ger den andra effektiva produktionsfördelar – snabbare ställtider, mindre makulatur och högre tryckhastighet.
Matchar med kunderna
Företagets upplagevolymer varierar, men vanligtvis trycks förpackningsserier i spannet 10 000 upp till 200 000.
– Vi hade kanske kunnat leva med den gamla pressen i tio år till. Men ska vi ha de här kunderna som vill ha en bättre kvalitet så måste vi uppgradera. Det vi får är en betydligt modernare maskin. Det slår igenom i alla detaljer. Den är bättre på allt, säger Erik Blix och förklarar att alla huvudprocesser i produktionen nu består av moderna maskiner vilket matchar med den typ av kunder de nischar sig mot.
– När kunder uppfattar att förpackningen blir viktigare och viktigare så har vi lättare att komma in och göra affärer.
I bokslutet 2023 skrevs Nordic Cartons omsättning till 54,4 miljoner kronor och rörelseresultatet bättrades på till 7,5 miljoner. Innevarande räkenskapsår går i samma positiva fotspår med en omsättning beräknad att landa på runt 60 miljoner kronor. Erik Blix ser ljust på marknaden.
– Vi har en tillväxtresa och den ska fortsätta. Vi har vuxit med minst tio procent per år.
Ser tillväxt utanför Norden
Tidigare i år spikade företaget sin tillväxtplan för de kommande tre åren. Ett av målen – att ta konceptet utomlands. Nordic Carton har hittills varit inriktade på den nordiska marknaden. Kunderna finns i dag till drygt 90 procent i Sverige.
– Där tycker vi att vi har en bra marknadsandel på de kunder som vi vill ha. Därför, när vi pratar tillväxt är det inte i Sverige eller Norden, utan vi ska växa i Europa.
– Vi tror att vårt koncept med de produkter och metoder vi har fungerar alldeles utmärkt att flytta ut i Europa, säger han väl medveten om att det kräver att de också gör sig ett namn utomlands. Det har man börjat kratta gången för; bearbetat marknaden hårdare och ställt ut på mässan Luxe pack i Paris i år. Planen är att göra detsamma även nästa år på mässan i Monaco.
Har anställt fler
För den pågående satsningen och för att möta efterfrågan har personalstyrkan växt till 30 anställda, främst är det rekryteringar på tjänstemannasidan som gjorts.
Vad är det som ligger bakom att ni växer år för år?
– De hårda värdena är våra maskiner att de är anpassade för våra kunder, orderstorlek och krav som finns. Det är ett svar. De andra värdena som är lite svårare att ta på är hela vår organisation, personal och den innovationsförmåga vi har.
Just Nordic Cartons innovationsförmåga, det kreativa arbetet att utveckla förpackningslösningar, har fått flera erkännanden i branschens tävlingar de senaste åren.
– Det är ett bevis på att vi är innovativa. Och det vill vi vara, säger Per Oscar Nilsson.
Fått förpackningspriser
Företaget fick i år ett pris för sin förpackning till whiskyproducenten Mackmyra i tävlingen European Carton Excellence Awards. En månad senare, på Scanpack, kammade man hem bästa lyxförpackning i Packnorth Award.
– Priserna kommer av att vi säger ja till projekt. Vi vill göra roliga projekt och utmana oss själva tillsammans med våra kunder.
Vad är det främst ni kan konkurrera med på marknaden?
– Det är den innovativa miljön. Vi lyssnar gärna på våra kunder och vi coachar gärna dem i att komma på nya idéer. Det måste inte alltid vara en sidlimmad ask. Vi kan och vill gärna göra så mycket mer. Allt ifrån boxdesignen till nya inreden eller hur man jobbar med färger och folier och så vidare.