Nordic Carton har siktet inställt på Europa

Per Oscar Nilsson och Erik Blix på Nordic Carton Förpackningsföretaget kan trycka förpackningar som aldrig förr med sin nya offsetinvestering.
Per Oscar Nilsson och Erik Blix på Nordic Carton Förpackningsföretaget kan trycka förpackningar som aldrig förr med sin nya offsetinvestering. Claes Nordström

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Förpackningsföretaget Nordic Carton i Malmö lägger grunden för sin framtida utveckling och tillväxt. För ett par veckor sedan sattes kronan på verket in i produktionen. En ny offsetpress.

– Det är ett steg på den resa vi varit på de senaste fem åren, säger vd:n Erik Blix och berättar att de kontinuerligt investerat i maskinutrustning, bland annat både en ny stans- och limmaskin.

När Branschkoll är på besök pågår det samtidigt renovering i fabriken. Lokalerna fräschas upp, bland annat målas väggar och tak och ventilation och belysning ses över.

– Det är på det hela taget en stor uppgradering av vår produktionsyta.

”En bra målgrupp för oss”

Nordic Cartons huvudsakliga verksamhet är kartongförpackningar, från konstruktion och design till konvertering med tryck och olika förädlingsmöjligheter. Företagets fokus ligger på kunder i high end-segmentet som ställer krav på premiumförpackningar av hög kvalitet. Branscherna de befinner sig i varierar.

– Det finns en typ av våra kunder som har high end value products. De som har den typen av produkter –oavsett om det är kosmetik, spritdrycker eller elektronik – tycker vi är en bra målgrupp för oss.

IMG 1340 1800
Ett urval av Nordic Cartons förpackningar.

För att kunna möta den målgruppen har Nordic Carton bytt ut sin gamla offsetpress från Heidelberg och börjat trycka med en nyare modell från samma leverantör. En Speedmaster XL 75 i halvformat (60 x 74 centimeter) installerades för ett par veckor sedan.

– Den har extra allt, och så här långt är vi otroligt nöjda med den. Den trycker fantastiskt bra, säger försäljningsansvarige Per Oscar Nilsson och berättar att offsetpressen ”kommer med konfigurationer som ingen annan har”. Dessutom ger den andra effektiva produktionsfördelar – snabbare ställtider, mindre makulatur och högre tryckhastighet.

1000005232 2 1800
En ny offsetpress från Heidelberg har installerats hos Malmöföretaget.

Matchar med kunderna

Företagets upplagevolymer varierar, men vanligtvis trycks förpackningsserier i spannet 10 000 upp till 200 000.

– Vi hade kanske kunnat leva med den gamla pressen i tio år till. Men ska vi ha de här kunderna som vill ha en bättre kvalitet så måste vi uppgradera. Det vi får är en betydligt modernare maskin. Det slår igenom i alla detaljer. Den är bättre på allt, säger Erik Blix och förklarar att alla huvudprocesser i produktionen nu består av moderna maskiner vilket matchar med den typ av kunder de nischar sig mot.

– När kunder uppfattar att förpackningen blir viktigare och viktigare så har vi lättare att komma in och göra affärer.

I bokslutet 2023 skrevs Nordic Cartons omsättning till 54,4 miljoner kronor och rörelseresultatet bättrades på till 7,5 miljoner. Innevarande räkenskapsår går i samma positiva fotspår med en omsättning beräknad att landa på runt 60 miljoner kronor. Erik Blix ser ljust på marknaden.

Annons

– Vi har en tillväxtresa och den ska fortsätta. Vi har vuxit med minst tio procent per år.

Ser tillväxt utanför Norden

Tidigare i år spikade företaget sin tillväxtplan för de kommande tre åren. Ett av målen – att ta konceptet utomlands. Nordic Carton har hittills varit inriktade på den nordiska marknaden. Kunderna finns i dag till drygt 90 procent i Sverige.

– Där tycker vi att vi har en bra marknadsandel på de kunder som vi vill ha. Därför, när vi pratar tillväxt är det inte i Sverige eller Norden, utan vi ska växa i Europa.

IMG 1390 1800
Erik Blix, vd på Nordic Carton.

– Vi tror att vårt koncept med de produkter och metoder vi har fungerar alldeles utmärkt att flytta ut i Europa, säger han väl medveten om att det kräver att de också gör sig ett namn utomlands. Det har man börjat kratta gången för; bearbetat marknaden hårdare och ställt ut på mässan Luxe pack i Paris i år. Planen är att göra detsamma även nästa år på mässan i Monaco.

Har anställt fler

För den pågående satsningen och för att möta efterfrågan har personalstyrkan växt till 30 anställda, främst är det rekryteringar på tjänstemannasidan som gjorts.

Vad är det som ligger bakom att ni växer år för år?

– De hårda värdena är våra maskiner att de är anpassade för våra kunder, orderstorlek och krav som finns. Det är ett svar. De andra värdena som är lite svårare att ta på är hela vår organisation, personal och den innovationsförmåga vi har.

Just Nordic Cartons innovationsförmåga, det kreativa arbetet att utveckla förpackningslösningar, har fått flera erkännanden i branschens tävlingar de senaste åren.

– Det är ett bevis på att vi är innovativa. Och det vill vi vara, säger Per Oscar Nilsson.

Fått förpackningspriser

Företaget fick i år ett pris för sin förpackning till whiskyproducenten Mackmyra i tävlingen European Carton Excellence Awards. En månad senare, på Scanpack, kammade man hem bästa lyxförpackning i Packnorth Award.

– Priserna kommer av att vi säger ja till projekt. Vi vill göra roliga projekt och utmana oss själva tillsammans med våra kunder.

Vad är det främst ni kan konkurrera med på marknaden?

– Det är den innovativa miljön. Vi lyssnar gärna på våra kunder och vi coachar gärna dem i att komma på nya idéer. Det måste inte alltid vara en sidlimmad ask. Vi kan och vill gärna göra så mycket mer. Allt ifrån boxdesignen till nya inreden eller hur man jobbar med färger och folier och så vidare.

Annons

UPM och Eastman lanserar komposterbart förpackningsmaterial för livsmedel

UPM EASTMAN 1800
Ämnen i artikeln: UPM

UPM Specialty Papers och Eastman har utvecklat en biopolymerbelagd papperslösning för livsmedelsförpackningar som kräver fett- och syrebarriärer.

Förpackningen kombinerar Eastmans biobaserade Solus-tillsatser med UPM:s komposterbara och återvinningsbara barriärpapper, vilket gör den lämplig för återvinning i befintliga fibersystem.

Den nya lösningen är framtagen för flexibla förpackningar och erbjuder hög värmeförsegling och barriärskydd även vid vikning. Tekniken är kompatibel med befintlig LDPE-extruderingsutrustning, vilket eliminerar behovet av ytterligare investeringar för tillverkare.

Produkten har validerats för återvinningsbarhet enligt PTS-metoden och för både hem- och industriell komposterbarhet. Exempel på den nya förpackningen visades upp under PACK EXPO International i Chicago i november.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud lanserar nytt medicinskt papper

medikraft sealbase
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har lanserat Medikraft Sealbase, ett ytbehandlat medicinskt papper tillverkat av nyfiber.

Papperet har en ytvikt på 38 g/m² och är framtaget för att vara ett baspapper för syntetiska förseglingar för medicinsk användning där ett sterilbarriärsystem inte krävs, som exempelvis för plåster

Medikraft Sealbase tillverkas vid företagets fabrik i Skärblacka och är återvinningsbar, enligt information från företaget.

MediKraft SealBase presenterades på medtech-mässan COMPAMED i Düsseldorf i november och är en del av Billeruds hållbarhetssatsning för att minska miljöpåverkan i produktionen.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschrapporter: Ska visa hur verkliga framsteg görs inom hållbarhet för papper- och massaindustrin

ABB

Metsä Group, Sappi, Smurfit Westrock och Södra är några av aktörerna som delar med sig av sin expertis i den första rapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg ska spara 100 miljoner euro – frigör resurser för investeringar

Heidelberg Wiesloch
Ämnen i artikeln: Heidelberg

Heidelberg planerar att spara över en miljard kronor (100 miljoner euro) vid anläggningen i tyska Wiesloch-Walldorf de kommande tre åren genom att minska personalstyrkan med 450 personer. Idag jobbar cirka 4 000 personer på anläggningen.

Målet är att stärka konkurrenskraften och frigöra resurser för investeringar i teknik och tillväxt, skriver man i ett pressmeddelande.

– Avtalet gör det möjligt för oss att minska kostnaderna vid Tysklands största anläggning och skapa utrymme för viktiga investeringar, säger Jürgen Otto, vd för Heidelberger Druckmaschinen AG i ett pressmeddelande.

Planen, som även omfattar investeringar i utbildning och AI, fungerar som modell för andra Heidelberg-anläggningar i Tyskland.

Ämnen i artikeln: Heidelberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Metsä lanserar kolkalkylator för skogsägare

Metsa 1800

Metsä Group introducerar en CO2-kalkylator, som hjälper skogsägare att analysera kollager och kolsänkor i sina skogar. Verktyget visar kolflöden i träd, jordmån och träprodukter samt effekterna av skogsåtgärder över tid.

– Skogsägare är nyckelaktörer i hanteringen av kolsänkor. Kalkylatorn stöder hållbar skogsvård och ökar medvetenheten, säger Juho Rantala, direktör på Metsä Group. Funktionen blir tillgänglig för alla ägarmedlemmar innan årets slut, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokus förvärvar BTJ

01 MARIA EDSMAN
Ämnen i artikeln: Bokus

Bokusgruppen stärker B2B-affären och erbjudandet mot skolor, bibliotek och företag.

Bokus AB, en del av Bokusgruppen, meddelar att de har köpt 100 procent av aktierna i BTJ Sverige AB, ett företag med fokus på digitala informationstjänster, media och bokförsäljning inom kunskapssektorn.

BTJ med säte i Lund har varit verksamt i över 80 år och riktar sig främst till Sveriges bibliotek men har i dag även skolor och företag som viktiga kunder. Företaget omsatte cirka 100 miljoner kronor under 2023 med en EBITA-marginal på 11,4 procent.

Annons

Stärker upp mot bibliotek och skolor

Maria Edsman, vd hos nätbokhandlaren Bokusgruppen, kommenterar förvärvet:

– Vi är väldigt glada att välkomna BTJ in i Bokusgruppen och därmed ytterligare stärka oss gentemot bibliotek, skolor och företag. BTJ är ett bolag med högt anseende och lång erfarenhet inom bokbranschen. Med kompletterande styrkor ser vi stor potential i att fortsätta utveckla den fina verksamhet de byggt upp under många år. Med detta förvärv har vi ännu bättre förutsättningar att förverkliga vår vision om att sprida läsglädje och kunskap brett i hela samhället.

70 miljoner i köpeskilling

Förvärvet förväntas stärka Bokusgruppens B2B-affär och bidra positivt till vinsten per aktie 2025. BTJ:s informationstjänster kommer även möjliggöra en förstärkning av Bokus och Akademibokhandelns onlineerbjudande genom värdeadderande produktinformation, enligt ett pressmeddelande.

Köpeskillingen uppgår enligt Bokus till 70 miljoner kronor med en möjlig tilläggssumma på upp till 22 miljoner kronor på kontant och skuldfri basis.

Ämnen i artikeln: Bokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

IT-aktörer siktar mot samgående under nytt varumärke

241204 1 2 scaled 1800

De svenska IT-bolagsgrupperna har påbörjat en plan för sammanslagning. Syftet är att bredda marknadserbjudandet och få en starkare position på den svenska IT-marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem grafiska gaseller på Västkusten

gaseller 2 2024 1800
Ämnen i artikeln: Gaseller

Årets Gaseller inom print och media är utsedda i sin helhet. Här är den andra delen av listan.

Ämnen i artikeln: Gaseller
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upphandlingar av tryckerier överklagas mest

Upphanlding tryck overklaga

Av alla branscher är det högst andel överprövningar i upphandlingar av tryckeritjänster, visar ny statistik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun har valt storformatstryckeri för kommande år

redaktionen@branschkoll.se
Annons