NIX nu även för mobiler

NIX-Telefon inför teknikoberoende spärr för telefoni meddelar man i ett pressmeddelande. Föreningen Nix drivs av ett antal organisationer med företag inom marknadsföring, försäljning och media i syfte att självreglera marknaden för telefonförsäljning.

 

Annons

Bording visar ”Händelsestyrd reaktion” på marknadsförings- mässa

På veckans kombinerade IT- och marknadsföringsmässor i Kista utanför Stockholm handlar det mesta om Cloud computing, e-handel, crm och sociala medier. Men också mycket kretsar kring den

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Internaktiv tidningsannons får färg

Företaget Shikun & Binui Solaria jobbar med förnybar energi i Israel och reklambyrån Saatchi & Saatchi har gjort en annons för dem som är svartvit i tidningen men när den hålls upp mot solen får den färg och ytterligare text syns för läsaren.

Färgen är tryckt på baksidan och den lyser igenom papperet när den hålls upp mot ljuset. En nackdel är att annonsören också måste köpa baksidan på tidningssidan för att ha med annonsen i en tidning. Men en kul idé att involvera läsarna. Titta på filmen för att se effekten.

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svårt med koncentrationen vid digital läsning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

1,5 miljoner svenska använder inte internet

Enligt internetstatistik.se finns det ungefär 1,5 miljoner ”icke-användare” av internet i Sverige, det vill säga människor som säger sig använda internet aldrig eller mycket sällan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklam i tryck mest accepterat

I en undersökning från USA kommer det fram att de etablerade medierna, tidningar, magasin och tv, är de där reklamen är mest accepterad. Bäst tycker de tillfrågade om att se reklam i dagstidningar och magasin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya miljökrav på trycksaker från 2012

Pressmeddelande från Miljöstyrningsrådet 2011-03-09

Miljöpåverkan från böcker, tidningar, reklam och andra trycksaker ska minska genom de nya krav som ska kunna användas i upphandlingar. De nya kraven beräknas vara klara under 2012.

”Det är framför allt kemikalier och energiåtgången i processen som är de viktigaste miljöaspekterna för tryckeritjänster”, säger Christoffer Stavenow, jurist och projektledare på Miljöstyrningsrådet.

Det har hittills inte funnits några krav för tryckeritjänster även om många i tryckeribranschen jobbar med miljöfrågor, till exempel genom att köpa in miljöcertifierade produkter och arbeta enligt ett miljöledningssystem. De nya kraven tas fram för att upphandlare ska kunna ställa krav på minskad kemikalieanvändning och energieffektivisering på de produkter och tjänster de köper in.

Krav för papper är nu under remissbehandling och ska lanseras i slutet av maj, liksom krav för skogsråvara som ska lanseras under försommaren.

Just nu söker Miljöstyrningsrådet experter från branschen, upphandlande myndigheter och tryckerier som vill sitta med i den grupp som kommer att ta fram kraven för tryckeritjänster. Datum meddelas senare för ett intressentmöte om hur expertgruppen ska arbeta fram kriterierna.

I Sverige ändrades skrivningen i Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) från 1 juli 2010 till att man ”bör” beakta miljö- och sociala aspekter vid offentlig upphandling.

För mer information, kontakta Christoffer Stavenow, projektledare och jurist, Peter Nohrstedt, verksamhetsansvarig för upphandling, eller Susanne Lång, kommunikationsansvarig på Miljöstyrningsrådet.

Läs mer här om hur expertgrupperna arbetar för att ta fram hållbarhetskriterier.

Miljöstyrningsrådet är regeringens expertorgan inom miljöanpassad och annan hållbar offentlig upphandling. Vi erbjuder stöd till den offentliga sektorn, organisationer och företag att upphandla hållbart genom de följande verktygen och tjänsterna: vägledning och kriterier för hållbar upphandling, miljöledning (EMAS) och miljö- och klimatrelaterad produktinformation (EPD).

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons

JustNu-kedjan får gratis PR

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkurserna minskar kraftigt i grafisk bransch

Konkursnivån är normal för det totala näringslivet men grafiska- och kommunikationsbranschen klarar sig mycket bättre jämfört med 2010.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidningen är den nya katalogen

Att göra en tidning är lättare och mer flexibelt än en katalog vilket passar bra för företagen som hela tiden måste anpassa sin kommunikation efter trender och förändringar hos målgruppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe släpper Enterprise Edition av Digital Publishing Suite för publicering på läsplattor

Pressmeddelande 2011-03-09

Adobe Systems släpper nu Enterprise Edition av Digital Publishing Suite, en ny version av Adobes familj med tjänster och teknik som hjälper mediaföretag att producera, publicera och sälja digitalt innehåll, tillsammans med mjukvara för presentation på mobila enheter. Enterprise-versionen vänder sig till större mediaföretag och ger dem möjlighet att skapa skräddarsydda publiceringslösningar för surfplattor utan att störa befintliga publicerings- och produktionssystem.

Digital Publishing Suite Enterprise Edition är bland annat avsedd för att skapa och producera digitala editioner för Android-baserade surfplattor som Motorola Xoom och Samsung Galaxy Tab, RIM PlayBook, samt för surfplattor som kör iOS. Denna lansering följer på nyheten om att Adobe Digital Publishing Suite kommer att stödja båda de ledande prenumerationstjänsterna för utgivare av digitala magasin och dagstidningar, Apple App Store Subscriptions och Google One Pass.

– Hela mediabranschen har fått en energikick av de nya surfplattorna, som banat väg för magasin och dagstidningar i nya spännande digitala format som engagerar läsarna och erbjuder annonsörer slagkraftiga interaktiva placeringar. Genom vårt samarbete med några av de främsta publicisterna under ett omfattande prerelease-program har Enterprise-versionen av Adobe Digital Publishing Suite fått sitt elddop och vi kan nu se fram emot ännu mer spännande innehåll som kommer till en surfplatta nära dig, säger David Wadhwani, chef för Creative and Interactive Solutions på Adobe.

Med Enterprise-versionen av Digital Publishing Suite kan mediaföretag över hela världen bygga helt anpassade digitala publiceringslösningar med utgångspunkt i Adobe Creative Suite 5 och dess verktyg som är nära integrerade med Adobe Online Marketing Suite, liksom med befintliga redaktionella publiceringssystem och externa prenumerationssystem.

Adobe Digital Publishing Suite Enterprise Edition har valts av ett flertal ledande mediaföretag, bland andra Bonnier, Condé Nast, Globo Media Group, Martha Stewart Living Omnimedia och National Geographic – för att kunna erbjuda några av världens främsta tidningstitlar i nya digitala editioner på surfplattor.

Tjänster och funktioner för stora mediaföretag

Enterprise-versionen av Digital Publishing Suite omfattar en rad driftade tjänster och funktioner för mediaföretag. Bland de tillgängliga tjänsterna finns:

  • Distribution Service för lagring och distribution av digitala utgåvor till en rad olika slags enheter baserade på Android, iOS och RIM QNX.
  • Analytics Service för att analysera och optimera redaktionellt innehåll och annonser med stöd av inbyggda analysrapporter eller genom Adobe SiteCatalyst för mer utförliga rapporter och analyser.
  • Viewer Builder Service för att skapa, förhandsgranska och testa viewer-applikationer med eget varumärke.
  • E-commerce Service för försäljning av innehåll via mobila marknadsplatser som Apple App Store och Android Market, digitala detaljistkanaler och prenumerationer direkt från utgivaren.
  • Folio Producer Service för att hantera och överföra material direkt inifrån Adobe InDesign CS5 och organisera och skapa färdiga digitala publikationer.

Ytterligare information finns på www.adobe.com/digitalpublishing och på Digital Publishing-bloggen.

 

redaktionen@branschkoll.se
Annons