Logga in

Netflix släpper första numret av sitt kundmagasin – och det är jättefint

03 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Netflix lägger stora resurser på sitt tryckta magasin.

I våras skrev vi om att Netflix ska lansera ett tryckt magasin för att bli tagna mer seriöst av Hollywood, nu har första numret släppts.

Magasinet har fått namnet Netflix Queue och det allra första omslaget pryds av ingen mindre än legenden Eddie Murphy. Designen på magasinet har tagits fram tillsammans med Pentagram, en av världens största och mest erkända designbyråer.

Pentagram säger i ett blogginlägg om arbetsprocessen att den största utmaningen var att förlänga Netflix-upplevelsen till magasinet, så att det känns lika engagerande som deras videotjänst men också som en tydlig del av varumärket.

Som inspiration bakom magasinet tittade de på en blandning av modemagasin och klassiska filmmagasin från 1950- och 60-talet som gav läsarna en inblick bakom ridån.

Netflix-tittare älskar att prata om sina favoritserier och Queue erbjuder dem ett fikabord i form av en tidning som kan starta och bygga på konversationen.

I magasinet finns också flera häpnadsväckande visuella element i form av bilder, porträtt och illustrationer. Många av dessa har tagits fram specifikt för magasinet.

Det går om man vill

Ja, så här kan det se ut när ett av de största mediahusen i modern tid bestämmer sig för att göra en kundtidning. För inspiration och en djupare inblick i processen bakom magasinet – titta här.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.