Neh har lanserat webbshoppen för handbolls EM


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Reklamen billigare än för tio år sedan


Att köpa reklam har blivit billigare under den senaste tioårsperioden. TV reklamen kostar exempelvis bara hälften så mycket som den gjorde för tio år sedan när vi rensar för inflationen. I snitt har det blivit 10 procent billigare att köpa reklamutrymme under denna period, 20 procent om vi rensar för inflationen. Institutet för Reklam- och…
Att köpa reklam har blivit billigare under den senaste tioårsperioden. TV reklamen kostar exempelvis bara hälften så mycket som den gjorde för tio år sedan när vi rensar för inflationen. I snitt har det blivit 10 procent billigare att köpa reklamutrymme under denna period, 20 procent om vi rensar för inflationen.
Institutet för Reklam- och Mediestatistik har sammanställt prisutvecklingen för de nio största mediekategorierna och ser att priserna inte har kommit tillbaka till de nivåer som fanns innan lågkonjunkturen i 2009.
Den oadresserade direktreklamen är en av de få kategorier som faktiskt har ett högre pris nu än för tio år sedan. Förutom ODR är det bara radio som har tagit igen de ökade rabatter som gavs i samband med lågkonjunkturen.
– I snitt ligger priserna fortfarande nära 20 procent lägre än vad de gjorde innan lågkonjunkturen 2008 – 2009, säger IRM:s chefsanalytiker Tobias Hedström.
– Under 2010 ökade snittpriserna mest för Kvällspress, TV och dispalyannonseringen på Internet. Alla tre ligger dock lägre i pris än innan den senaste lågkonjunkturen.
Marknadschefsindex: Tillväxten avtar men medieinvesteringarna ökar

7 svenska CTP-installationer i år från Heidelberg

DR prioriteras på minskande reklammarknad 2012

Det råder finansiell oro i världen och många marknadschefer är mitt uppe i budgetarbetet inför nästa år. En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att sju av tio tror att det egna företagets marknadsbudget kommer att ligga på samma nivå under nästa år som innevarande år.
Men när annonsörerna istället får svara på hur de tror att reklaminvesteringarna kommer att utvecklas totalt i Sverige blir svaret ett annat. Endast en tredjedel tror att reklaminvesteringarna förblir oförändrade under nästa år, medan hela 64 procent tror att de minskar.
– Det är tydligt att många marknadschefer tror att de sitter i en säkrare sits än sina kollegor. Vårt råd till alla annonsörer är att inte dra ner på marknadskommunikationen oavsett konjunktur, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
De som eventuellt tvingas att skära ner svarar att de i första hand skulle göra det på sponsring och event samt bio- och utomhusreklam. Prioriterade kanaler i mediemixen är däremot internet, pr och direktreklam.
Resultatet bygger på svaren från 120 marknadschefer.
Kreativ DR för Volvo i Portugal

Elanders tar över delar av NRS Tryckeri

Jula startar ny kundklubb

Facken har ”oroväckande brist på verklighetskontakt” anser arbetsgivarna

Barnbok är mejeriets reklamkampanj
