Navigera rätt i en uppkopplad och exakt framtid

Liselott Lyngso

Det finns all anledning för den grafiska branschen att vara optimistisk inför framtiden. Det framkom med all tydlighet när Canon i slutet av april bjöd in kunder till sitt showroom i Tyskland.

Under eventet Make IT pratade Canon med kunderna om branschens framtid och visade upp sin senaste tryckpress för grafiska branschen.

LÄS OCKSÅ: Canon lanserar nästa generations tryckpress

Flera spaningar under eventet landade i att det finns mycket värde som tryckerier kan hjälpa sina kunder att skapa. Trender i samhället, som till exempel en extrem personalisering, skapar möjligheter för print att vara både relevant och innovativ framöver.

En av talarna var trendspanare Liselotte Lyngsø som hjälper stora företag att försöka fånga trenderna i samhället. Det är svårt att se in i framtiden men Liselottes budskap var tydligt – ha ett öppet och positivt sinne för ny teknologi och jobba aldrig ensam med att försöka förutse vilka trender som blir de största.

– Det är mycket roligare att nå framgång tillsammans, inledde trendspanaren Liselotte Lyngsø i sitt seminarum på Canons event Make IT.

Interesting – Exciting

– All teknologi går att använda för både dåliga och för bra saker. Vill du vara med och utveckla framtidens grafiska tjänster så gäller det att se positivt på ny teknologi. 

Det första ”testet” som Liselotte gjorde på deltagarna var om man klarade av att  se ljust på framtiden. Hon ”tvingade” alla att högt säga ”interesting – exciting” samtidigt som hon berättade om ett par exempel på ny teknik som skulle kunna uppfattas som både hemska och tråkiga … eller väldigt spännande.

Ett var att smakuppleveler är på väg att bli digitala och att alla snart utan kostnad kan uppleva samma smak som på till exempel en väldigt dyr restaurang. Ett annat var där falska filmer på politiker som uttrycker radikala åsikter – där Liselotte istället kom in på hur teknologin kunde användas på ett positivt sätt – kanske för att fixa hår, kläder och rösten på digitala möten så man ser ut och låter pigg även när man är trött.

Sedan gick hon vidare till sina tre huvudtrender för dagen som landade i att vi inom kort kommer att se tillbaka – och fundera på hur märkligt vi agerade under de första årtiondena av 2000-talet. Varför så många bilar som bara står still hela tiden? 

Annons

Allt kommer att styras av data och vi kommer att bli mycket mer effektiva och precisa i våra liv förutspår hon.

Den andra trenden är att det kommer bli allt svårare att inte välja sida – att vara neutral – när all teknologi går att använda till både goda och onda saker.

Liselotte avslutade med att berätta om hur trender uppstår och att det blir allt mer svårt att både styra och förutse vad som blir populärt eller utvecklas till nya beteenden.

Ta till exempel kontorsindustrin efter corona – att veta hur männsikor kommer att vilja jobba kombinerat hemma och på kontor är helt omöjligt. Det kommer att utvecklas av de som faktiskt jobbar – ”bottom – up” – och kan inte styras av någon annan. Hur mycket de som hyr ut konor än vill att det ska vara så.

Avslutningsvis betonade Liselotte Lyngsø att det fysiska visar sig vara allt starkare och påverkar människor mer än vad vi kanske förstår. 

Inom kommunikation väckor fysisk beröring känslor i kroppen på ett annat sätt än digitala meddelanden. 

– Forskning visar att kroppen reagerar väldigt positivt när vi känner något fysiskt – ett digitalt meddelande har inte samma effekt på kroppen.

Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson storsäljer i NWG

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell fortsätter förvärva i Norge

Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons