Vad kan AI erbjuda skribenter inom digital marknadsföring idag?

I dag är det mer än fyra år sedan som det kinesiska tech-bolaget Alibaba lanserade ett AI-program som inte bara kunde producera hisnande 20 000 skrivna rader på en enda sekund, utan dessutom kunde genomföra ett godkänt Turing-test. Ett Turing-test, för dig som inte känner till det, visar hur väl en dator med AI kan imitera människan. De där 20 000 raderna var med andra ord inte vilken rappakalja som helst, utan skulle i princip kunna varit skrivna av en riktig, mänsklig copywriter.

Fyra år är en evighet i tech-branschen. Vad har hänt sedan dess? Har robotar nu helt tagit över den globala marknaden för reklamare och skribenter? Och vad innebär detta i så fall för en digital marknadsföringsbyrå likt AWISEE, deras kunder och anställda? Står kontoren tomma?

Nej, kaffemaskinen på kontoren är fortfarande i full gång. I dag finns nästan 18 000 anställda copywriters, och ett mycket stort antal frilansande sådana, i Sverige. Det betyder att förfrågan på yrkesskribenter med mänsklig intelligens fortfarande är eftertraktade vid tangentborden. Men varför, om den artificiella intelligensen nu kan leverera sådan effektivitet och kvalitet?

dff0cfd0 daa6 49b5 9297 3307db00befa
Bild av Tara Winstead.

Vad ingår i digital marknadsföring?

För att förstå vilka behov som finns hos uppdragsgivarna för copywriters och skribenter, behöver man förstå vad som ingår i samtida digital marknadsföring. Precis som traditionell marknadsföring har digital marknadsföring som mål att nå ut till en så stor mängd potentiella konsumenter ur rätt målgrupp som möjligt, och därefter övertyga dessa konsumenter om att beställa en tjänst eller köpa en produkt.

För att detta ska ske med framgång online, behöver en digital marknadsföringsbyrå producera en stor mängd innehåll. Detta innehåll behöver dessutom riktas åt två håll – dels mot sökmotor jättar som Google, dels mot läsarna (konsumenterna). Utan en hög placering på sökmotorer kommer konsumenterna aldrig få syn på ett företag, samtidigt som det innehåll som konsumenterna väl läser måste vara knivskarpt formulerat för att både fånga uppmärksamheten och hålla kvar den.

Kan AI pressa priserna för content writing och innehållsproduktion?

Den del av digital marknadsföring som är direkt kopplad till produktionen av allt detta innehåll, är vad som traditionellt är copywriterns arbetsinsats. Research, planering, formulering och textproduktion ingår i arbetet för en skribent. Ett stundtals tidskrävande arbete, som kommer med en hel del kostnader.

Marknadsföring är många företags absolut största budgetpost. Självklart är såväl företag och marknadsföringsbyråer intresserade av att pressa produktionskostnaderna för marknadsföringen så mycket som möjligt. Särskilt med tanke på den stora mängd skrivet innehåll som måste produceras för en framgångsrik kampanj, eller för att hålla uppe en hemsidans ranking hos sökmotorerna över lång tid. 

Är AI tillräckligt bra för självständig innehållsproduktion?

I dag finns en rad aktörer som erbjuder AI-genererade texter till en låg kostnad. De används ibland för mycket enkla publicering strikt riktade mot SEO och länkbygge. När det kommer till lite mer komplexa texter, menar dock många experter på marknadsföring och kommunikation att AI-teknologin ännu inte nått den punkt då den kan användas helt självständigt för textproduktion. 

All skriven text handlar i grunden om mänsklig kommunikation. Text som används i marknadsföringssyfte har ett uttalat mål med den kommunikationen (att öka försäljning), men måste för att vara effektiv fortfarande ta hänsyn till en stor mängd komplicerade känslomässiga faktorer för att nå och beröra läsaren. Även om en AI-genererad text skulle kunna användas som ett skelett eller ram för en skribent att utgå ifrån, kommer den mänskliga närvaron i texten troligtvis aldrig kunna ersättas. 

AI förändrar copywriterns roll inom digital marknadsföring

Copywriterns roll i arbetet kring digital marknadsföring kommer troligen förändras i och med AI-teknologins intåg, men knappast ersättas. Det verkar vara en typ av konsensus bland såväl techbolag som kommunikationsexperter idag. Och faktiskt verkar många skribenter och copywriters välkomna de möjligheter som AI för med sig vad gäller research och textproduktion.

När populära appen Notion introducerade en ny AI-feature som ska kunna förenkla research, skapa textstrukturer och göra mycket djupgående grammatikkontroll, svämmade väntelistan snabbt över. Många skribenter lockas av en smidigare uppstartsfas i skrivarbetet, vilket skulle kunna öka produktionstakten och öka förtjänsten för såväl skribent som uppdragsgivare. Kanske är det som hjälpmedel till människor som AI verkligen kommer komma till sin fulla rätt, inte som ersättare?