Innehåll från BNG
annons

Nyfiken på att starta eget inom modebranschen? Läs detta!

mode

Alla har ett kreativt utlopp. För vissa är det att skriva, rita eller skapa musik. För andra är det modedesign. Om du är en modeintresserad person som har egna idéer kan du kanske tjäna pengar på din hobby precis som alla andra kreativa verksamheter.

Modebranschen, både i Sverige och på global nivå, växer så det knakar. Enligt statistik ökar omsättningen bara i Sverige med drygt 10% årligen. Modejättar som Lindex expanderar och nya företag etableras varje dag. Att starta eget inom modebranschen är en dröm för tusentals entreprenörer. Men konkurrensen är stor och det är inte alla som kan överleva i modebranschen.

Du måste hitta din unika nisch

För att klara av den hårda konkurrensen måste du hitta din nisch i branschen. Du behöver inte nödvändigtvis dyka alltför djupt ner i marknadsundersökningar redan i detta skede, men du bör fortfarande hitta något som saknas – eller som det helt inte finns tillräckligt av redan.

En bra idé är att börja med att identifiera den målgrupp du skulle vilja betjäna. Det spelar ingen roll om det är dina kollegor, morföräldrar eller en helt okänd grupp människor. Fundera sedan på vad de är i behov av. Kombinera detta behov med din passion och kom fram till din nisch. Kanske är det badkläder som kan användas som vardagsplagg, kepsar med slagkraftiga citat eller kostymbyxor med fokus på korta män.

Att ha en förståelse för din marknad är nödvändigt

När du väl identifierat din nisch måste du nu verkligen förstå din marknad och den målgrupp du ska utforma plaggen eller accessoarerna för. Din design, val av material, inköps- och produktionsbudget samt försäljningsställen måste alla tillgodose din målgrupps konsumtionsbeteende, livsstil samt estetiska preferenser. En del av detta innefattar att du undersöker dina konkurrenter. Studera deras olika produkt-, marknadsförings- och varumärkesstrategier för att hämta inspiration. 


Men naturligtvis är det också din målgrupp du ska analysera. En fördel med sociala medier är att du mycket enklare kan samla in information som du sedan kan använda för dina målgruppsanalyser. Till exempel genom att skicka ut enkäter eller bara ställa frågor på diverse kanaler.

Om du inte sticker ut från mängden kommer du inte klara dig länge

Tyvärr är det svårare än någonsin att sticka ut från mängden på grund av internet och sociala medier. Praktiskt taget vem som helst kan starta egna företag idag, vilket har sina för- och nackdelar. Men om du verkligen har något att erbjuda som sticker ut från mängden på ett eller annat sätt kan du, med rätt marknadsföringsstrategier och liknande, klara dig förvånansvärt bra.

Att sticka ut från mängden innebär inte endast att du erbjuder plagg som konsumenter inte kan hitta någon annanstans. Det handlar också om hur du presenterar dig själv genom ditt varumärke.Vi rekommenderar att du lägger mycket tid på att ta fram ett fängslande företagsnamn och en logotyp. Namnet kan du enkelt välja med en namngenerator för företag. En sådan generator presenterar hundratals namnförslag som är relevanta för modebranschen med vissa sökord som du själv bestämmer kombinerat med sökord som finns i generatorns databas. Logotypen kräver en smula mer arbete, men det finns också proffs som du kan vända dig till för att få hjälp.

Innehåll från BNG