Butiksförsäljning med bred eller varierad strategi
När man öppnar en butik är det viktigt att ha en strategi för vilken typ av produkter som ska erbjudas och om man ska satsa på ett brett eller varierat sortiment.
Bred strategi för många kategorier
Många webbutiker och fysiska butiker väljer att använda strategin med ett brett sortiment. Det är en traditionell och väletablerad strategi som används av både Ö&B, IKEA och flera olika webbutiker. Ö&B har lyckats nå stor framgång i Sverige tack vare sitt kontrollerade kaos med många olika kategorier och produkter.
Idag är det många konsumenter som föredrar att handla nödvändiga produkter på ett och samma ställe. Det sparar tid och även pengar, eftersom det inte är nödvändigt att åka runt till flera olika fysiska butiker eller betala frakt på varje separat produkt i webbutiken.
Butiker som använder sig av den här strategin behöver inte ha ett brett sortiment inom kategorierna. Tanken är att det breda sortimentet ska ha några produkter under flera olika kategorier, inte att de olika kategorierna ska ha alla olika produkter.
Webbutiker med bred strategi
Ett exempel på en webbutik med ett brett sortiment är VidaXL, en internationell webbutik som startades 2009 av två holländare. Butiken har inte bara satsat på att tusentals olika produkter, de har även flera olika kategorier som går att shoppa från. Oavsett om besökaren är ute efter en 2 sits soffa, byggmaterial, sportartiklar eller möbler till företaget finns det hos VidaXL.
En butik som VidaXL låter bostadsägare shoppa allt som behövs till hemmet på ett och samma ställe. Om någon är ute efter en sängram och hittar den på webbsidan, kan de sedan lägga till dekorationer till sovrummet, en hundbädd eller till och med målarfärg. Det finns ingen anledning att lämna sidan och sökmotorerna drar också in besökare på många olika sökord.
Varierad strategi för mer specialisering
Strategin med ett brett sortiment finns till för att locka in kunder med ett imponerande urval av produkter på ett och samma ställe. Strategin med ett varierat sortiment är istället att erbjuda många olika färger, storlekar och märken på samma produkt. Den strategin används mer i specialiserade butiker som är inriktade på en eller några få kategorier.
Ett varierat produktsortiment kan man till exempel se i butiker som specialiserar sig på babyprodukter till nya föräldrar. De kan ha många varierade produkter med olika storlekar och stilar på babykläder, leksaker och sängkläder. Produkterna kan köpas på de flesta klädbutiker, men föräldrar väljer ofta att gå till en specialiserad butik som har ett mer specifikt urval.
Större butiker kan både ha ett brett och varierat sortiment. Det ser man ofta i stora matbutiker där det finns tillräckligt med golvutrymme. Butiker som inte har ett stort utrymme brukar för det mesta välja en av strategierna.