Nässjötryckeriet vann entreprenörstävling för grafisk bransch

Pressmeddelande 2010-10-20

Nässjötryckeriet AB kammade hem segern i Canons europeiska entreprenörstävling Business Leap, där de imponerat på juryn med en modern och ambitiös affärsplan för sitt tryckeri. Som första pris vinner Nässjötryckeriet en fullt utrustad digital tryckpress från Canon och affärsstöd genom Essential Business Builder Program.

I veckan utsågs vinnarna i Canons europeiska entreprenörstävling för den grafiska branschen, Canon Business Leap Competition. Tävlingen är initierad av Canon för att ge aktörer inom den grafiska branschen en sporre att se över och modernisera sitt erbjudande och samtidigt ge dem möjligheten till stöd i form av de vinster som nu delas ut till finalisterna.

Som vinnare står det svenska företaget Nässjötryckeriet AB, som mottog beskedet vid en ceremoni på Canons egna mässa Canon EXPO 2010 i Paris.

Fredrik Boström, försäljnings- & marknadsdirektör vid Nässjötryckeriet AB kommenterar:

–          Vi är mycket glada för att ha vunnit tävlingen Canon Business Leap Competition. Efter allt hårt arbete som vi lagt ner på vår plan så hoppades vi såklart på framgång, men efter att ha fått information om den höga kvaliteten på de övriga finalisterna, stod det klart för oss att det var en tuff konkurrens. Därför känns det extra glädjande att bli utvald till vinnare. Jag skulle också vilja tillägga att vi är mycket tacksamma att Canon har organiserat denna tävling eftersom den inspirerat oss att se över vår affärsmodell ordentligt, något som också gett oss motivation att sätta ihop en ny affärsplan för vårt företag.

Vinnaren Nässjötryckeriet AB (Sverige) och andra- och tredjepristagarna Moeyaert W.NV (Belgien) och La Crysalide (Frankrike), tilldelas vinster som motsvarar ett värde av drygt  100 000 Euro. De tre finalisterna röstades fram av en oberoende panel affärskonsulter.

Per Simonsson VD på Nässjötryckeriet berättar:

Det här är ett fantastiskt ögonblick att få vara med om och att dessutom ta hem segern i denna prestigefulla tävling är otroligt glädjande för hela vårt företag. Våra idéer som priset är grundat på kommer att lyfta NT och bidra till att lyfta vår bransch betydligt högre upp i värdekedjan.

Som motivering till det vinnande bidraget skrev domarna:
Panelen var mycket imponerad av planen som Nässjötryckeriet AB lade fram för att bli ”en leverantör av marknadsföring och företagskommunikation”. En väl uttänkt, sammansatt och insiktsfull strategi, understödd av intelligenta antaganden och starka men ändå trovärdiga siffror, gav oss tillit till att planen var tillräckligt ambitiös, genomförbar och hållbar nog att nå en förstaplacering. Att föräras förstapriset är allt igenom välförtjänt och vi ser fram emot att höra om deras fortsatta framgång.

Mark Lawn, europeisk marknadschef för professionell print på Canon Europa tillägger:

–         Business Leap-tävlingen etablerades som en del av Canons tema för den professionella print-marknaden för 2010: ”Ta språnget!”. Det temat var, och är fortfarande, en viktig uppmaning till vår bransch om att satsa på nya affärsmodeller. Finalisterna visar verkligen på den entreprenörsmässiga och innovativa inställning som vi förespråkat och hoppas att de kan fungera som inspirationskälla till andra i branschen.

Finalisternas vinster:

Första pris – Produktionsenheten Canon imageRUNNER ADVANCE C9070 PRO en fullt utrustad, Canon imageRUNNER ADVANCE C9070 PRO lätt produktionsmaskin med Essential Business Builder-support.

Andra pris – en 44-tums Canon imagePROGRAF iPF8300 storformatsskrivare  printer, startpaket och Essential Builder-support.

Tredje pris – ett skräddarsytt essential Business Builder paket, tillhandahållet av en oberoende expert.

Det totala värdet av priserna överstiger 100 000 euro.

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
Canon Svenska AB
Direkt: 08-744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]