Nässjötryckeriet, NT, har köpt Directsmiles verktyg Cross Media


Enligt tryckeriets vd, Per Simonsson, är det helt i linje med strategin bakom ntsmart-konceptet.
Ny Colorado från Canon med skalbar hastighet och vitt bläck

Canons nya Colorado M-serie är en modul-uppbyggd 1,6 m rullmatad skrivare med två hastighetskonfigurationer och kapacitet för vitt bläck.
Den skalbara M-serien har flera utmatningshastigheter: Colorado M3 och M5 har en marschhastighet på 29 m²/tim respektive 40 m²/tim med max utskriftshastighet på 111 m²/tim respektive 159 m²/tim.
Hastigheten kan uppgraderas från en hastighet till en annan, tillfälligt vid produktionstoppar eller permanent.
Båda skrivarna kan också enkelt uppgraderas för att trycka med vitt bläck och utrustas med FLXfinish+ för matta/glättade CMYK-utskrifter.
Vit nyhet
Canons nya vita UVgel-bläck breddar applikationerna som kunderna kan skapa – till exempel fönstergrafik, skyltar och tapeter.
Man har också en ny sensorteknik för avkänning av media som gör att användarna kan skriva ut på tjocka strukturer, transparenta, färgade, reflekterande och magnetiska material.
Med FLXfinish+ kan man välja mellan matt eller glättad yta, eller båda delarna på samma CMYK-utskrift – utan extra lack.
För stora volymer
Kunder med stora volymer kan automatisera hela utskriftsprocessen genom att konfigurera produktionsinställningen UVgel Print Factory eller UVgel Wallpaper Factory, som skär, spolar tillbaka, tejpar eller buntar och hanterar volymer på åtminstone 50.000 m² per år, med minimal operatörstid.
Enligt Canon så förbrukar UVgel-tekniken upp till 40 procent mindre bläck jämfört med andra bläcktekniker som latex eller eko‑solvent bläck och skapar samma bildkvalitet och färgintensitet.
Så här presenterades den nya modellen:
Få koll på färgerna med ny guide – nu på svenska

Better Brand Color Guide (BBCG), som lanserades i höstas, har nu översatts till svenska. Det är Lukas Enqvist på Brobygrafiska som gjort jobbet.
BBCG är ett gratis ramverk för alla som vill förbättra kommunikationen och reproduktionen av varumärkesfärger.
Den beskrivs som en praktisk guide som syftar till att ge grundläggande och praktisk färgkunskap till en stor grupp människor.
”BBCG är en metodik för att definiera, konvertera och kommunicera varumärkesfärger, inklusive en redigerbar mall och en exempel-ASE-fil som kan delas med alla designers i flödet. Det är hög tid att få de grundläggande sakerna rätt: en korrekt och tydlig definition av varumärkesfärger.”
>> Ladda ner guiden på www.projectbbcg.guide (den finns nu på nio olika språk, inklusive svenska)
Better Brand Color Guide är framtagen av Eddy Hagen i UK, och kom till delvis som en reaktion på uppståndelsen kring förändringar hos Pantone. Förra året tog Pantone bort sina färgbibliotek i Adobes program (nu behöver man aktivt köpa och lägga in dem själv) och gjorde förändringar i sina färger. Allt detta skapade förvirring hos formgivare, varumärkesägare och tryckerier.
Egentligen är detta inget nytt – svårigheter att välja färger och säkerställa hur de ser ut på olika material har alltid funnits – Lukas Engqvist och Tommy Bonté från Brobygrafiska berättar mer i senaste avsnittet av Branschkollpodden.
Enligt Better Brand Color Guide så är varumärkesfärger förmodligen den främsta diskussionspunkten mellan varumärkesägare/tryckköpare och tryckerier. Detta leder ofta till omtryck vilket är dyrt och resurskrävande.
Enligt Eddy Hagen är varumärkes-färgsguider ofta bristfälliga, tvetydiga eller ofullständiga. Även de från stora företag, de som skapats av stora byråer.
De vanligaste felen är att färgdefinitionen ofta är tvetydig – ett Pantone-nummer är inte en bra idé eftersom de tryckta Pantone-färgguiderna har en avvikelse jämfört med digitala ”master data”.
Branschexperter som Henk W. Gianotten, Paul Sherfield, Hauke Liefferink och Gary Courtney har varit med och utvecklat BBCG.
HP lanserar femte generationens press för flexibla förpackningar

HP har presenterat sin nya HP Indigo 200K digitalpress, som är utformad för att ge digitala flexibla förpackningskonverterare bättre produktivitet och snabbare leveranser.
Den nya pressen är baserad på HPs beprövade tekniken för tryck av flexibel förpackning. Installationsbasen med över 300 HP Indigo 25K digitala pressar, serie 4, ligger till grund för utvecklingen.
Den nya serie 5 HP Indigo 200K digitalpressen trycker upp till 56 m/min och ökar därmed produktiviteten rejält.

Ökar produktiviteten med 30 procent
HP Indigo 200K digitalpressen visar en ökning på 30 procent i hastighet och 45 procent i produktivitet jämfört med HP Indigo 25K. Med en sin ”spot master”-teknik kan konverterare enkelt och snabbt uppnå rätt färg, hålla den konsekvent och dela färgresultaten online med sina kunder.
Förbättrad hållbarhet
Den nya pressen sägs också vara utformad för att förbättra hållbarheten och minska miljöpåverkan. Den är koldioxidneutral tillverkad, man har jobbat med att minimera avfall under uppsättning och produktion, samt minskad energiförbrukningen under produktion.
PODD: Förändringar hos Pantone – en färgskandal eller bara storm i ett vattenglas?

Förändrade basfärger och nya blandningar i Pantone-systemet. Så här påverkar det dig som jobbar med trycksaker.
Pantone har gjort förändringar i sitt sätt att beskriva sina färger och den grafiska branschen runt om i världen har reagerat. Men vad är det egentligen som hänt? Men hjälp av Tommy Bonté och Lukas Engqvist från Brobygrafiska reder vi ut vad som hänt och hur det påverkar branschen.
Lyssna på podden här – den finns också på Spotify och Apple Podcast.
Vissa beskriver det som en ”färgskandal” medan andra säger att det bara är en naturlig utveckling som nu fått extra fart efter att Pantone inte längre har sina färgbibliotek som standard i Adobes program. Debatten har skapat en del kontroverser bland användare i branschen om vad förändringen kommer att innebära för tryckerierna och alla som skapar trycksaker.
Slutsatsen är att Pantones roll har förändrats och att det nu finns andra verktyg för att säkerställa att en färg blir rätt när den trycks på olika typer av material. Samtidigt är Pantones berömda tryckta solfjädrar (det är nog få som inte känner till dem) fortsatt bra guider för den som ska välja färg till sina projekt.
Lyssna på podden och lär dig mer om hur man ska tänka och vilka nya verktyg som finns.
Influencer kampanjar på Tiktok för grafiska branschen – ”Kul jobb direkt”

Idag lanseras kampanjen ”Kul jobb direkt” riktad till unga mellan 18 och 25 år som har gått eller går ett yrkesinriktat tekniskt gymnasieprogram. Se filmerna här!
Bakom projektet står Grafiska Företagen och GS-facket.
Syftet med kampanjen är att fler unga ska få upp ögonen för den grafiska branschen, uppleva den som attraktiv. På grafx.se kan målgruppen hitta lediga jobb att söka men även få information om jobb och utbildningar som finns i den grafiska branschen, skriver Grafiska Företagen på sin webb.
För att effektivisera kampanjen riktas den till områden där den grafiska branschen är stor, framför allt Värmland, Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.
– Det är roligt att kampanjen nu lanserats och att företagen får möjlighet att nå den här unga målgruppen. Även om företaget inte har ett direkt behov av att rekrytera så rekommenderar vi att lägga ut en annons för spontanansökningar kostnadsfritt för att synas och komma i kontakt med unga som är intresserade av branschen. Det är ett sätt att jobba med sin långsiktiga kompetensförsörjning, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.
Annonsera gratis
Det finns en sida med platsannonser där man kan nå målgruppen både för specifika tjänster men också för spontanansökningar.
– Har du ingen ledig tjänst för tillfället? Gör som Åtta45, Arkitektkopia och Exakta och lägg ut en annons för spontanansökningar, så kan du ta emot intresseanmälningar utan att förbinda dig, säger Sophie Åhsberg som är projektledare för Grafx på Grafiska Företagen.
Influencer hos TMG Sthlm och Brandfactory
Man har som en del av kampanjen gjort fyra filmer med influenser Sam Petersson, som är Sam The Man på TikTok, som varit hos TMG Sthlm och Brandfactory och spelat in.
Se filmerna här:
AI-tjänst för bilder startar globalt månadsmagasin

AI-tjänsten för bilder, som har kommit otroligt långt i att generera bilder som ser helt verkliga ut (även på människor) drar nu igång ett tryckt månadsmagasin.
Printagon ökade med 20 procent i volym – investerar i robot

2022 blev ett år med ökande volymer och nu investerar man i ytterligare automatisering och en ny robot tar plats vid tryckpressen i Helsingborg.
Rulloffsettryckeiet Printagon i Helsingborg gjorde en jätteinvestering i ny tryckpress 2019. Allt var klart precis när pandemin slog till och satsningen tog en paus.
Printagon ingår i norska Ålgård-koncernen och tillsammans landade man en omsättning på 540 miljoner kronor under 2022 med en marginal på 5 procent. Volymerna ökade med 5 procent totalt och i Sverige på Printagon låg volymökningen på hela 20 procent.
– Nästan alla grafiska aktörer har ökat omsättning på grund av papperspriserna men för oss ökar volymerna, kommenterar Bassam Mahmoud som är vd för Printagon.
För Printagon landade försäljningen på 131 miljoner kronor. Huvudprodukterna är kataloger, magasin och DM-produktion och man trycker för kunder som Coop, Dagens Arbete, HSB, Svea och Röda Korset.
Investerar i automatisering
I det norska tryckeriet har man under många år haft robotar som hjälper till med packning av trycket som kommer ut ur pressarna. Nu investerar man i ytterligare robotar – på Printagon är den första på väg att installeras just nu och i Norge är den femte roboten på väg in i huset.
– Det handlar om packning efter den nya pressen i Helsingborg – lyften från press över till pall blir helt automatiserat och ingen tar i trycksakerna innan det ska skickas till läsarna, säger Bassam.
Totalt har Ålgård och Printagon fem rullpressar och en 8-färgare för arktryck.
– Robotarna gör att vi kan utnyttja maskinerna bättre, gå upp i hastighet, det blir mer som kommer ut med mindre folk.
Hämtar hem jobb
Det är en fallande efterfrågan på tryckta produkter men den totala marknaden är väldigt stor.
– 70% av det vi gör idag är sånt som legat utomlands tidigare. Kostnaden för att trycka utomlands har ökat samtidigt som vi har blivit effektivare, säger Paul Bjarte Løyning på Ålgård.
En stor del av Printagons omsättning går till Norge eftersom många produkter passar bra i den nya tryckpressen som man installerade 2019.
Stora utmaningar på kostnadssidan
För ett tryckeri är kostnaden för el hög och för den som trycker heatset behövs också gas till torkanläggningen. Så under det senaste åren har kostnaderna för Ålgård och Printagon ökat kraftigt.
– Vi har stora utmaningar med både el och gas. Priset på gas har gått från 50 öre till 2 kr på tre år så det är en stor förändring.
Kostnad för el och gas ligger nu på cirka 8 procent av omsättningen och enligt Paul Bjarte Løyning, som är vd i Norge, borde siffran ligga mellan 4 och 4,5 procent. För att parera utvecklingen har man bland annat investerat i värmeåtervinning.
– Vi har gjort en stor miljöinvesteringar genom värmeåtervinning och vi producerar all egen värme nu. I slutet av året kommer vi till och med att sälja överskottsvärme, berättar Paul Bjarte Løyning.
Normalisering av priser
På både ström, gas och papper har situationen normaliserat sig enligt Printagon och man förväntar sig att det blir mer stabilt framåt.
– Vi gör nu också en investering i en ny gastank som gör att vi kan gå över till propan istället för naturgas.
Falkenberg Graphic Media först i Norden med ny CTP från Fujifilm

En helt ny CTP-modell har installerats hos Falkenberg Graphic Media.
Det är nya Fujifilm Luxel T-X5, som lanserades nyligen, som tryckeriet investerat i samtidigt som man nu kör med Fujifilms nya processfria plåt, Superia ZX.
– Vi valde Luxel T-X5 tack vare den höga prestandan i kombination men maskinens enkelhet. Fyra kassetter, inbyggd stans och en utkörningshastighet av 55 plåtar per timme, säger Erik Tibell som är prepress-chef på Falkenberg Graphic Media.
Man har valt en processfri plåt vilket gör att maskinen tar mindre golvyta när det inte behövs någon framkallare
– Att maskinen har hög ”upp-tid” är viktigt för oss då vi producerar i treskift och att vi själva kan utföra en del underhåll gör att vi kan planera bättre och dessutom slipper vi dyra serviceavtal, avslutar Erik.
Läs mer om nya plåtsättaren på Branschtorget.
Förpackningsföretag drabbat av cyberattack

Leveransförseningar kan förekomma, men företaget ”arbetar intensivt för att säkerställa leveranskapaciteten”.