”Mr Rapida” blir av med personliga skylten efter 30 år
”Det är rena DDR-fasonerna man håller på med”, säger veteranen i den grafiska branschen.

Lasse Adolfsson är "Mr Rapida" med hela den grafiska branschen – men nu får han inte längre ha kvar skylten.
Lasse Adolfsson har jobbat i stort sett hela sitt yrkesverksamma liv i den grafiska branschen.
Under många år sålde han tryckpressar från KBA och för 30 år sedan skaffade han den personliga registreringsskylten med texten ”RAPIDA”. Sedan dess har han varit just ”Mr Rapida” med både branschen och omgivningen hemma i Uppsala.
Kört 150 000 mil med skylten
Nu har Transportstyrelsen beslutat att dra in skylten, vilket unt.se var första att rapportera. Sedan dess har Lasse intervjuats av TV4 och figurerat i Expressen.
– Det är som att tappa efternamnet, efter så lång tid, det är väldigt tråkigt, säger Lasse Adolfsson till Branschkoll.
Bakgrunden till beslutet att dra in skylten ligger i att man anser anser att den kan ”väcka anstöt”. Man säger i beslutet att det är ett ord som ”kan anspela på fart” och detta ligger till grund för avslaget.
– Skylten väcker anstöt säger dom, då har den gjort det i 150 000 mil i 30 år, det är ett fånigt beslut, säger Lasse.
Kommer att överklaga
Transportstyrelsen skriver att beslutet inte får överklagas, men det tänker Lasse Adolfsson inte acceptera.
Tillsammans med en jurist skriver man nu på en överklagan till förvaltningsrätten.
– Jag tycker att man vilseleder mig, alla myndighetsbeslut måste kunna överklagas, det är rena DDR-fasonerna man håller på med.
Sålde världens andra 10-färgaren
Lasse Adolfsson började sin bana i grafisk bransch 1979 på agenturföretaget Nordgrama med att sälja tryckpressar. Det var arkoffsetpressar av märket Planeta och senare också rulloffsetpressar från Zirkon.
– Det var de första pressarna med gastorkar, 8-sidiga A4-pressar och de tillverkades i DDR.
Sedan blev det KBA där Lasse genom det egna bolaget PolyPrint sålde de 20 första Rapida-pressarna i Sverige.
– I mitten av 90-talet köpte Sib-Tryck i Stockholm världens andra tiofärgare alla kategorier till sin produktion av omslag till CD-skivor.
I början av 2000-talat bytte Lasse över till tryckerisidan där han var vd för Almqvist och Wiksell och Alfaprint samt vice vd för Trosa Tryckeri under några år.
– Sedan 2013 har jag jobbat som konsult i branschen i egna bolaget Cape Call Capex AB, men allt mindre med åren, avslutar Lasse.