Logga in

Momentum Group söker Nordisk Marknadschef till Swedol & Tools

23 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Sedan 1 april 2020 är Swedol en del av Momentum Group och bildar tillsammans med TOOLS ett gemensamt affärsområde. Till denna nya organisation söker vi nu en Nordisk Marknadschef vars uppdrag är att driva och implementera en nordiskt sammanhållen varumärkesplattform, visuell identitet och kommunikationsstrategi för bolaget samt våra koncept- och produktvarumärken.

Erbjudande

Hos oss får du möjlighet att arbeta i en nordisk och dynamisk miljö i en ny spännande organisation hos ett starkt arbetsgivarvarumärke. Vi är på en spännande tillväxtresa som kommer att ske organiskt, genom nyöppningar, samt genom förvärv. Den känsla vi vill skapa är att vi, våra kunder och leverantörer är i samma team och att vi alltid samarbetar för att hjälpa kunden på bästa möjliga sätt och för att nå företagets mål

Om rollen

I rollen som Nordisk Marknadschef har du tre huvudfokus:

  • Driva och implementera en nordiskt sammanhållen varumärkesplattform, visuell identitet och kommunikationsstrategi för bolaget samt våra koncept- och produktvarumärken.
  • Säkerställa att vi agerar som ett nordiskt bolag och att vårt team ger länderna bästa möjliga förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt genom att skapa kommunikation, säljdrivande kampanjer och aktiviteter.
  • Skapa effektiva och kvalitetssäkra processer där vi tar tillvara fördelarna med vår samlade storlek

Denna roll är en del av den nordiska ledningsgruppen för koncept & marknad samt kommer även vara operativt ansvarig Sverige med personalansvar för marknadsavdelningen. Tjänsten rapporterar till affärsområdets Koncept & Marknadschef och är placerad på huvudkontoret i Tyresö. Resor förekommer framförallt till Finland och Norge.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Utarbeta marknadsföringsstrategier och driva det i organisationen med den nybildade nordiska stödfunktionen ”Koncept & Marknad”
  • Ansvara för framtagande av marknadsplaner för bolaget och länderna, samt sammanställa budget för marknadsaktiviteter.
  • Ansvara för nordisk marknadskommunikation samt säljdrivande kampanjer, mediamix och aktiviteter i respektive land
  • Ansvara för att EMV och EVM varumärken utvecklas tillsammans med Landschefer/ Kategorichefer
  • Kontinuerligt övervaka och analysera marknadsaktiviteter och lönsamhet i alla försäljningskanaler
  • Effektivisera processerna på marknad och skapa förståelse för ledningens tillväxtmål och övriga verksamhetsmål.
  •  God kravställare mot externa byråer

I din roll har du många interna kontaktytor, men där du framförallt stöttar ditt eget marknadsteam samt marknadscheferna i Norge resp Finland gällande marknadsrelaterade frågor och riktning framåt. Din roll växlar mellan operativt och strategiskt fokus och en vanlig dag för dig kan innefatta allt från framtagandet av en integrerad kommunikation- och marknadsplan till produktion av kommunikationsmaterial. Det är din uppgift, tillsammans med teamet att säkerställa att information och budskap paketeras och kommuniceras på bästa sätt till rätt målgrupp.

För att stärka organisationens position på marknaden, underlätta intern och extern kommunikation och nå uppsatta mål ansvarar du för att implementera mätpunkter och utvärdera utfall av olika aktiviteter.

Om dig
För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du har:

  • Flera års erfarenhet av att ha ansvarat för en bred varumärkesplattform och kommunikationsstrategi med visad framgång inom B2B i ett internationellt/nordiskt bolag.
  • Arbetat med koncept och produktvarumärken
  • Gedigen kunskap inom digital marknadsföring
  • Erfarenhet av projektledning med budgetansvar och arbetsledning av team
  • Akademisk utbildning inom kommunikation/marknadsföring eller motsvarande relevant utbildning på t ex Berghs eller IHM.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, svenska som engelska och god förståelse för norska.

Som person behöver du har sälj i dig och med ett högt driv och en förmåga att få saker att hända. Du är en lagspelare som söker nya perspektiv och idéer och är van att arbeta proaktivt där du både kan sätta dina egna mål och driva och inspirera andra till att nå dem.

Eftersom vi är ett stort bolag i tillväxt tror vi att du trivs som allra bäst när du växlar mellan strategiskt tänk och operativa uppgifter. Du bygger relationer och inger förtroende genom att kommunicera tydligt men samtidigt med ödmjukhet och du uppskattas för din förmåga att vara anpassningsbar och prestigelös.

Vilka är vi?

Momentum Group är en av de ledande återförsäljarna av industriförnödenheter och industrikomponenter, tjänster och service till professionella slutanvändare inom industri- och byggsektorerna i Norden. Den sammanslagna koncernen omsätter tillsammans drygt 9 miljarder SEK per år. Momentum Group är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.