Momentum Group lägger bud på Swedol – budkommitténs råd är att acceptera

swedol1

swedol1

Momentum Group har lagt ett bud på Swedol. Budet uppgår till 46,50 kronor per aktie vilket motsvarar en värdering på 3,8 miljarder. Budkommittén rekommenderar enhälligt Swedols huvudägare att acceptera budet och Swedols huvudägare Nordstjernan, med 67 procent av aktierna, har redan förbundit sig att acceptera budet.

Två alternativ

Swedols aktieägare får välja mellan kontanter till en premie om 39,0 procent jämfört med stängningskursen för Swedols B-aktie den 8 november 2019. Eller ett aktievederlag som motsvarar en premie om 25,1 procent baserat på stängningskurserna för Swedols respektive Momentum Groups B-aktier den 8 november 2019.

Om alternativen säger budkommittén följande:

Kommittén rekommenderar enhälligt Swedols aktieägare att acceptera kontantvederlagsalternativet om SEK 46,50 per aktie, vilket även stöds av en s.k. fairness opinion från Pareto Securities AB (”Pareto”).

Annons

Gällande aktievederlagsalternativet uppmanas aktieägarna att följa Momentum Groups aktiekurs under acceptperioden och bilda sig en egen uppfattning om huruvida detta är ett mer fördelaktigt erbjudande än kontantvederlagsalternativet eller ej givet, bland annat, de olika alternativens skatteeffekter. Baserat på Momentum Groups stängningskurs den 8 november 2019 så innebär kontantvederlagsalternativet en väsentligt högre premie, men om Momentum Groups aktiekurs stiger under acceptperioden så kan aktievederlagsalternativet bli lika eller mer attraktivt. Kommittén har en positiv syn på den värdeskapande potentialen i det sammanslagna bolaget men har inte tagit del av detaljerade integrationsplaner eller riskanalyser och kan således inte uttala sig om den framtida värdepotentialen i Momentum Group-aktien.

Pareto Securities har gjort en oberoende granskning av budet och deras rekommendation är även den att acceptera budet.

Acceptperioden beräknas starta den 17 december

Ett av villkoren från Momentum Group är att de blir ägare till mer än 90 procent av aktierna och rösterna i Swedol.

Ett prospekt avseende erbjudandet är beräknat att publiceras omkring den 9 december 2019. Acceptperioden för erbjudandet beräknas starta den 17 december 2019 och avslutas omkring den 25 februari 2020, med förbehåll för eventuella förlängningar.

Nordstjernan äger aktier i båda bolagen

Eftersom Nordstjernan äger en stor del av Swedol men också en del av Momentum Group så har Swedols styrelseordföranden Lars Lindgren, som är tidigare anställd i Nordstjernan, och styrelseledamoten Peter Hofvenstam, som är verkställande direktör i Nordstjernan, beslutat att inte delta i Swedols styrelses handläggning av eller beslut beträffande erbjudandet.

Skulle betyda små förändringar i Swedols organisation

Momentum Group är angeläget om att behålla kompetens från såväl TOOLS som Swedol i den nya organisationen. För att förverkliga önskvärda synergier kan samordningen av bolagens verksamheter komma att innebära vissa organisatoriska och operationella förändringar, men inga beslut är ännu fattade. I anslutning till Erbjudandets genomförande förutser Momentum Group endast begränsade effekter av transaktionen för de anställda i Swedol vad avser såväl anställning som sysselsättning och de platser där Swedol bedriver verksamhet.”, enligt ett pressmeddelande.

Annons

Efter förvärvet: Midocean blir nu Solo midocean

Solo midocean
Ämnen i artikeln: Midocean

Leverantören Midocean har lanserat ett nytt namn och en ny logotyp som en del av sin omprofilering till “Solo midocean”.

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hultafors förvärvar Lyngsøe Rainwear

Lyngsoe 1800
Ämnen i artikeln: FristadsHultafors

Hultafors Group stärker sin position inom arbetskläder genom att förvärva det danska företaget Lyngsøe Rainwear.

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alligo går med i PWA – ”låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans”

alligo andreas PWA
Ämnen i artikeln: AlligoPWA

Efter branschföreningen SBPR:s avveckling går nu Alligos produktmediabolag med i nya PWA.

Det handlar om en bit över tio bolag som idag ingår i Alligos portfölj som nu blir en del av PWA.

– Vi på Alligo Produktmedia är stolta över att meddela vårt medlemskap i den nya branschföreningen PWA. Som marknadsledare i Sverige ser vi det som vårt ansvar att aktivt bidra till att forma en stark och enad plattform som främjar branschens utveckling och gemensamma bästa, säger Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare Alligo Produktmedia.

Som medlem med sina bolag stödjer man inte bara föreningens arbete utan ska även aktivt delta i diskussioner och beslut som påverkar branschen, menar Andreas Blomkvist.

– Vår ambition är att tillsammans med partners, leverantörer och återförsäljare skapa en samlad röst som driver innovation och hållbarhet i produktmediasektorn.

– Vi uppmanar våra branschkollegor att göra samma val – låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans, avslutar Andreas Blomkvist.

Ämnen i artikeln: AlligoPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera profilprodukter till räddningstjänst

Elva företag lämnade anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vinner profilupphandling från universitet

Karlstad universitet har valt leverantör av produktmedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2025: Optimism och innovation i fokus

PSI25 1800
Ämnen i artikeln: PSI

PSI-mässan i Düsseldorf inledde mässåret för produktmediabranschen med 600 utställare och 11 062 besökare från 74 länder.

Evenemanget, som hölls den 7–9 januari, visade på branschens styrka och potential trots ekonomiska utmaningar. PSI:s fokus låg på innovation, hållbarhet och nya affärsmöjligheter, med särskilda delar på mässan för trender och föreläsningar om aktuella ämnen som artificiell intelligens och hållbar produktutveckling.

De tysktalande områdena, som är mässans hemmamarknad, har just nu ganska stora ekonomiska utmaningar i bland annat höga energikostnader och byråkrati, vilket diskuterades vid mässans öppning.

Annons

Politiker och branschrepresentanter efterlyser åtgärder för att minska dessa hinder, särskilt för små och medelstora företag. Samtidigt uttrycktes optimism om framtiden, med förhoppningar om tillväxt både i Europa och på nya marknader som Östeuropa, USA och Afrika.

PSI2

Sustainability Awards utvecklas

Artificiell intelligens (AI) var ett centralt ämne under mässan, med företag som redan framgångsrikt integrerar AI i sina arbetsflöden. Tekniken anses öppna dörrar för effektivare processer och nya kreativa lösningar. Samtidigt betonades hållbarhet som en drivkraft.

PSI:s Petra Lassahn berättade om planerna på att ge hållbarhetsarbetet inom branschen en ännu större plattform. År 2025 lanseras nya PSI Academy Awards, som bygger vidare på de tidigare Sustainability Awards.

PSI jobbar också vidare med att visa på en bredare förståelse för branschens roll som kommunikationskanal snarare än enbart leverantör av profilprodukter. Detta perspektiv, i kombination med teknisk innovation och globalt fokus, visar att det finns stora möjligheter att utveckla och stärka branschen framåt.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum

Nationalmuseum 1800

Avfall blir till nya råvara. Efter sex år i samma jackor byter Nationalmuseums frontpersonal om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blir ny nordisk distributör av ”en gastronomisk upplevelse”

rivsalt 1800

Det säljs redan på Harrods i London, Lafayette i Paris och NK i Stockholm. Nu kommer det till den nordiska produktmediabranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ladda mobilen med parasollen

parasoll 1800

På teknikmässan CES i Las Vegas i förra veckan visades de senaste tekniska landvinningarna upp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pieter Boonekamp ny vd för PF Concept International

PF Concept

Den 1 januari 2025 startade Pieter Boonekamp som vd för PF Concept International.

Han efterträder Ralf Oster, som övergår till en rådgivande roll för företagets styrelse.

Pieter Boonekamp har över 20 års erfarenhet inom produktmediasektorn och har under de senaste 13 åren varit en central del av PF Concepts strategiska och kommersiella utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyssna: För några år sedan var Ralf Oster med i Branschkollpodden – lyssna på intervjun här.

Ledarskapsbytet är planerat sedan en tid och sägs syfta till att säkerställa stabilitet och kontinuitet inom organisationen.

Neil Ringel, vd för Polyconcept Group, kommenterar:

– Vi är glada att kunna utse Pieter till vd för PF Concept. Hans erfarenhet och beprövade ledarskap gör honom till rätt person att driva företaget framåt med fortsatt tillväxt och innovation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons