Mest lästa förpackningsartiklarna på Branschkoll 2022

10-topp-pack

2022 har varit Branschkolls första hela år med information och nyheter om förpackning och etikett. Och vilket händelserikt år det har varit!

Vårt mål är att hjälpa dig som jobbar med förpackningar och etiketter att hålla koll på branschen och omvärlden så effektivt som möjligt. Även om du inte alltid har tid till egen omvärldsbevakning så ska du ändå ha koll på det viktigaste – och det får du genom att läsa Branschkoll.

Det har blivit hela 500 artiklar om förpackningar och etiketter 2022. Allt är taggat med relevanta nyckelord för att du ska kunna hitta det som är relevant för just din verksamhet.

Här får du de tio artiklar som fått flest läsningar under 2022:

10. Köper sitt fjärde etikettryckeri i Norden
Det finns ett par aktörer som nu tävlar om att bygga koncerner med etikettillverkare i Europa och Norden. Förpackningskoncernen Asteria Group med huvudkontor i Belgien är en av dessa som varit extra aktiva i Danmark. I somras köpte man sitt fjärde danska etikettryckeri.

9. Globala jättar investerar i svensk förpacknings-startup
Förpackningsföretaget Alpla Group gick tillsammans med Glatfelter Corporation in med pengar i Blue Ocean Closures som tillverkar fiberbaserade skruvkorkar. Under hösten har man tagit in ytterligare kapital och ska skruva upp tillverkningen.

8. Förpackningsföretag varslar 20-tal – avvecklar skift
Helgskiftet som DS Smith drog igång 2021 blev kortlivat och i november meddelade företaget att det inte längre behövs.

7. Bewi köper norskt förpackningsföretag – affären uppskattas till upp mot 150 miljoner
Bröderna Olsen sålde Trondhjems Eskefabrikk före sommaren och en familjeepok såg sitt slut.

6. Bildar nytt bolag inom förpackning och etikett – investerar stort direkt
Specialwell och Boxon Production gick ihop till företaget Boxes & Labels. Med dubblad produktionsytan och investeringar i utökad maskinpark skapade man ett helt nytt bolag.

5. Har investerat jättebelopp i digitalt förpackningstryck – nu öppnar man i Polen
Epac håller på att bygga upp en ny global jätte inom flexibla förpackningar och när man nu närmar sig Norden ökar intresset. Först köpte man 50 nya digitalpressar och meddelade om ytterligare expansion. När man i december berättade om strategin att se sina 108 digitala tryckpressar runt om i världen som ”en fabrik” och vi skrev artikeln ”De bygger ett ”internet” av tryckpressar för förpackningar” så klickade det hej vilt.

4. Max Hamburgare byter till lock från Liplid
Formad fiber är ett stort ämne just nu och nya företag som Pulpac och Yangi får stor uppmärksamhet bredvid de stora jättarna i branschen. Ett företag som har produktifierat med hjälp av tekniken är Liplid som skapat ett nytt lock till engångsmuggar – där man slipper känna smaken av papperslock när man dricker sitt kaffe. En som ska prova är Max Hamburgare vilket blev en stor nyhet.

3. Papper inte längre strategiskt för Stora Enso – ska sälja fyra bruk
Att Stora Enso inte längre ser papper som sin kärnverksamhet blev en stor nyhet i mars.
Efter det följde försäljningen av Nymölla till amerikanska Sylvamo – en artikel som också tog sig in på tio-i-topp. Sylvamo, som tvärt om ser papper som strategiskt, har som slogan att ”Papper ska utbilda, kommunicera och underhålla”. Och att Lidl säkrar tillgång till papper när man köpte bruket i tyska Maxau av Stora Enso – då blev det såklart en stor nyhet.

2. De förvärvar stort svenskt etikettföretag
När Scandstick, med dotterbolaget Linerless, blev en del av Beontag med huvudkontor i Brasilien så blev det en av årets mest lästa artiklar.

1. Smålandstryckeri förvärvas av förpackningsbolag
Flexokliché i Värnamo förvärvade tryckeriet Värnamo ljuskopiering i början av året – artikeln blev en klickraket och tog sig in överst på listan 2022.

Snart är det 2023 och vi kommer att fortsätta hjälpa dig hålla koll på vad som händer i förpacknings- och etikettbranscherna. Hör gärna av dig om du har tips på nyheter eller uppslag!

God Jul och Gott Nytt År önskar vi på redaktionen

/Åke, David och Ola

Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investera i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Müller Martini förvärvar tysk kollega

Müller Martini tar över DGR Graphic GmbH, baserat i Espelkamp (i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen), som specialiserar sig på att utveckla utrustning för inbindning av böcker både hård- och mjukband.

Müller Martini har en egen enhet bara fem kilometer från DGR.

DGRs Gerd Depping kommer att fortsätta i en rådgivande roll för att säkerställa en ”smidig överföring av kunskap”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare minister föreslås till Elanders styrelse

Elanders valberedning föreslår årsstämman omval av nuvarande styrelseledamöterna Dan Frohm, som även föreslås omvald som ordförande i styrelsen, Carl Bennet, Eva Elmstedt, Erik Gabrielson, Anne Lenerius och Magnus Nilsson

Tre nya föreslås till styrelsen

Nyval föreslås av Ulrika Dellby, Anna Hallberg och Johan Trouvé.

Ulrika Dellby har en civilekonomexamen. Hon är styrelseordförande i Fasadgruppen Group AB samt ledamot i Bico Group AB, Lifco AB, Linc AB, SJ AB och Werksta Nordic AB. Tidigare partner Boston Consulting Group.

Anna Hallberg har en akademisk utbildning inom juridik och företagsekonomi. Hon har tidigare varit statsråd och Utrikeshandelsminister, vice koncernchef för Almi Företagspartner samt haft ett antal ledande befattningar inom SEB.  

Johan Trouvé har en civilingenjörsexamen. Han är vd för Västsvenska Handelskammaren och har tidigare bland annat varit regionchef för Schenker AB. Han är idag ledamot i Svenska Mässan, Thomas Concrete AB samt UNICEF Sverige.

Cecilia Lager, Johan Stern och Caroline Sundewall har avböjt omval, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 nyanställer och öppnar kontor i Borås

Första februari öppnar Åtta45 ett nytt försäljningskontor i Borås. Först på plats är tre nyanställda – en säljare och två projektledare.

– I Borås hittade vi rätt kompetens och det passar väldigt bra med vår önskan att stärka oss på västkusten, säger Patrik Kornerup, försäljningschef för Åtta45, till Branschkoll.

Alla tre kommer från Eskils Tryckeri och det är Niclas Nilsson, Karin Johansson och Glenn Bergman.

Åtta45 har sedan tidigare ett lokalkontor i Alingsås och i och med Boråsetableringen tar man alltså ett viktigt steg att bli starkare på västkusten och den viktiga Göteborgsmarknaden.

– Vi har inte riktigt lyckas attrahera marknaden i Göteborg ännu och här kunde vi få ihop ett bra team – så det är både rätt personer och det rätta geografiska läget.

Alla tre har nu gått igenom en introduktion i Stockholm och är redo för att öppna upp kontoret i Borås.

– Även om man kan produkterna och marknaden sedan innan så är det mycket nytt när man kommer in i ett nytt bolag.

Det är ett rent sälj- och projektkontor man öppnar och det finns inga planer på någon produktion.

– Vi blir tre personer från start och det finns plats för någon mer men först ska vi landa det här, avslutar Patrik Kornerup.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]