Mest läst på Branschkoll Promotion 2021

I vad som numera är en kär jultradition sammanfattar vi årets 10 mest lästa artiklar och det är en riktigt bra lista i år kan vi lova. Med en bra mix av spännande och viktiga nyheter som påverkat och engagerat vår kära bransch. Den här sammanställningen är ett ypperligt tillfälle för våra trogna läsare att dra sig till minnes, våra nytillkomna läsare att ”catch up”. Och för de som ännu inte läser Branschkoll är det här ett bra tillfälle att förstå vad det är du missar.
10. Pecon Print tar in ny vd och fler delägare
Grabbarna i Borås vet hur man levererar en bra nyhet, förra året välsignades vi med berättelsen om hur Pecon Print blivit en auktoritet på att trycka snusdosor. Och i år när ”Lasse Pecon” ännu en gång tog ton och berättade om att han blivit lite hemmablind och att det var dags att ta in nya delägare och att man även plockat in Nicklas Lundin från ACG Nyström som ny vd, ja då ville branschen läsa om det.
9. Välkänd leverantör av arbetskläder i konkurs
Året började med en smäll och när Depalma Workwear gick i konkurs kändes det som en blixt från klar himmel även om siffrorna var minst sagt svajiga så kändes det som att man skulle ro konceptet i land. Men det tog stopp och många var vi som ville försöka förstå vad det var som hade hänt.
8. Han står bakom den mystiska sajten hela branschen pratar om – och därför finns den
Ibland händer det lustiga saker och den här veckan eller de här veckorna i slutet av april när en ”mystisk” sajt dök upp i branschens medvetande var just ett sådant tillfälle. Lars Dahlström hade precis blivit vd för SBPR och det här blev mer eller mindre hans första puck. Den mystiska sajten hade för avsikt att bli någon slags prisjämförelse-tjänst för profilbranschen. Redaktionen släppte allt och började gräva – spåren ledde oss till Halmstad, resten får du läsa själv.
7. Profilbranschen fick 420 miljoner i korttidsstöd – Här är återförsäljarna som fick mest
Det känns som det var häromdagen vi gick igenom vilka av branschens återförsäljare som fått mest korttidsstöd under pandemin men artiklen har redan hunnit leta sig in bland årets mest lästa.
6. Från 31 till 194 miljoner i omsättning – det är ”företagshemligheter”
Det motsvarar en ökning på 523 procent och skedde hos ett av branschens just nu hetast företag som ständigt har något nytt i kikarsiktet. Ökningen var en blandning av skyddsprodukter, nya affärsområden och hårt arbete.
5. Krönika: Coronagåvan en succé
Titta här, på plats nummer fem hittar vi en artikel som redaktionen inte producerat, utan det har den gode Markus Briedis på Parnass Presentreklam. Och det går faktiskt ett rykte där ute i stugorna om att en ny krönika just nu marineras, vi får väl se hur det blir med det. Och om Coronagåvan var en succé 2020, kan detsamma sägas för 2021? Hör av dig och berätta!
4. Bregmos byter namn efter förvärv och värvar säljare från Vinga
Borgstena of Sweden heter man numera och med en ny vd (Annika Persson), nytt varumärke och nya satsningar på förpackningar och med breddat produktutbud så ska man under parollen ”Brand your senses” försöka bygga något nytt och stort.
– Bregmos har halverat sin omsättning under pandemin och vi ska tillbaks till och förbi de 50 miljoner bolaget historiskt omsatt. Dessutom så kollar vi redan nu på nya marknader även om Skandinavien såklart kommer vara vår huvudmarknad, sa Annika Persson när Branschkoll pratade med henne i början av augusti.
3. Konkurs för leverantör i Göteborg
I början av hösten tog det stopp för en av branschens leverantörer som bland annat fått en större beställning munskydd beslagtagna av tullen då de inte levde upp till kraven. Men man lyckades ändå kraftigt öka sin omsättning under 2020 från 1,9 miljoner till 17,7 miljoner – dock med låg lönsamhet och hösten 2021 så gick det inte längre.
2. Profilservice och WDP går samman – ”Vi ska bli den största spelaren i branschen”
Ni som känner oss vet att vi inte gör extrautskick i onödan, de flesta nyheter kan vänta till måndagens utskick. Men när det stod klart att Profilservice och WDP skulle gå samman så var extrautskicket en självklarhet. Jag fick ett samtal sent på kvällen ”David, innan jag säger något mer vill jag att du muntligen ingår ett sekretess-avtal med mig”. När ett telefonsamtal inleds så, så vet man att det är något bra på G. Resultatet från det samtalet? Årets näst mest lästa artikel.
1. Omfattande förändringar på Carlobolaget – ny vd och ägarstruktur
Carlobolaget fortsätter locka till läsning och årets etta blev etta med besked, med nästan tusen fler läsningar än nummer två. Turerna kring bolaget var många under 2020 men nu tycks man ha hittat en riktigt bra väg framåt där det kommer in friskt blod och friska pengar, ny vd, samtidigt som man behåller delar av den forna kompetensen.
– Det starka varumärket gör att det kommer vara lätt för oss att gå vidare, fortsätta växa och vara en viktig del av branschen. Hade vi inte haft det här varumärket och vår kombinerade erfarenhet hade vi inte vågat gå in, men nu är det istället enkelt, ett bra team och ett bra varumärke gör Carlobolaget till en riktig guldklimp, sa bolagets nya vd Henric Dolfén när vi pratade med honom i augusti.
Den mest lyssnade podden
Ladies and gentlemen it is international, it is german, it is the one and only Mr. Ralf Oster, ceo of PF Concept Europe. Det blev både ett och två mejl till PF’s tyska PR-byrå innan jag och Ralf satt skärm mot skärm, öga mot öga, men när vi väl gjorde det så blev det ett riktigt bra samtal och det kändes som vi känt varandra i åratal. Resultatet blev årets hittills mest lyssnade podd.
Det som är extra roligt med poddarna är att de överlag ”lever” mycket längre än artiklar. Några av våra mer populära poddar får fortfarande dussintals lyssningar i månaden trots att det är över ett år sedan vi spelade in dem.
Tack för i år
Tack för i år, det har varit en ära. Rekordfå konkurser, massor med roliga satsningar och en kämparglöd som få branscher kan matcha. Länge leve Sveriges bästa bransch.