Logga in

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

18 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. Det här gör det möjligt för Merkur att beräkna sitt totala utsläpp av koldioxid.

Det är också möjligt att beräkna utsläpp per order och således erbjuda CO2-kompensering för jobbet.

– Vi kompenserer allerede for hele bedriftens CO2-utslipp gjennom Miljøfyrtårn. Miljø er veldig viktig for Merkur, og vi fikk ytterligere vind i miljøseilene ved oppkjøpet av Grøset, som nok var den grafiske bedriften i Norge som var lengst framme i sitt miljøtenk. Nå tar vi dette enda et skritt videre gjennom vår ClimateCalc-sertifisering, säger Merkurs vd Kjetil Sjøeng till Media Monitor.

I samband med det här har Merkur Grafisk också släppt en film om sitt jobb med Climatecalc som du kan se här.

Mer om hur Climatecalc fungerar och om hur Åtta.45 implementerat det kan du läsa här.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)

4Sign om Corona – slår hårdare mot profil än mot skylt

Jonas Albinsson som driver 4Sign berättar om hur de genom snabbt agerande och samarbete hanterat Corona-situationen. ”Rent omsättnings-mässigt ser jag att vi är ganska välmående!”