Logga in

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

18 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. Det här gör det möjligt för Merkur att beräkna sitt totala utsläpp av koldioxid.

Det är också möjligt att beräkna utsläpp per order och således erbjuda CO2-kompensering för jobbet.

– Vi kompenserer allerede for hele bedriftens CO2-utslipp gjennom Miljøfyrtårn. Miljø er veldig viktig for Merkur, og vi fikk ytterligere vind i miljøseilene ved oppkjøpet av Grøset, som nok var den grafiske bedriften i Norge som var lengst framme i sitt miljøtenk. Nå tar vi dette enda et skritt videre gjennom vår ClimateCalc-sertifisering, säger Merkurs vd Kjetil Sjøeng till Media Monitor.

I samband med det här har Merkur Grafisk också släppt en film om sitt jobb med Climatecalc som du kan se här.

Mer om hur Climatecalc fungerar och om hur Åtta.45 implementerat det kan du läsa här.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.