Logga in

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

18 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. Det här gör det möjligt för Merkur att beräkna sitt totala utsläpp av koldioxid.

Det är också möjligt att beräkna utsläpp per order och således erbjuda CO2-kompensering för jobbet.

– Vi kompenserer allerede for hele bedriftens CO2-utslipp gjennom Miljøfyrtårn. Miljø er veldig viktig for Merkur, og vi fikk ytterligere vind i miljøseilene ved oppkjøpet av Grøset, som nok var den grafiske bedriften i Norge som var lengst framme i sitt miljøtenk. Nå tar vi dette enda et skritt videre gjennom vår ClimateCalc-sertifisering, säger Merkurs vd Kjetil Sjøeng till Media Monitor.

I samband med det här har Merkur Grafisk också släppt en film om sitt jobb med Climatecalc som du kan se här.

Mer om hur Climatecalc fungerar och om hur Åtta.45 implementerat det kan du läsa här.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)