Logga in

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

18 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. Det här gör det möjligt för Merkur att beräkna sitt totala utsläpp av koldioxid.

Det är också möjligt att beräkna utsläpp per order och således erbjuda CO2-kompensering för jobbet.

– Vi kompenserer allerede for hele bedriftens CO2-utslipp gjennom Miljøfyrtårn. Miljø er veldig viktig for Merkur, og vi fikk ytterligere vind i miljøseilene ved oppkjøpet av Grøset, som nok var den grafiske bedriften i Norge som var lengst framme i sitt miljøtenk. Nå tar vi dette enda et skritt videre gjennom vår ClimateCalc-sertifisering, säger Merkurs vd Kjetil Sjøeng till Media Monitor.

I samband med det här har Merkur Grafisk också släppt en film om sitt jobb med Climatecalc som du kan se här.

Mer om hur Climatecalc fungerar och om hur Åtta.45 implementerat det kan du läsa här.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.