Logga in

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

18 maj, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. Det här gör det möjligt för Merkur att beräkna sitt totala utsläpp av koldioxid.

Det är också möjligt att beräkna utsläpp per order och således erbjuda CO2-kompensering för jobbet.

– Vi kompenserer allerede for hele bedriftens CO2-utslipp gjennom Miljøfyrtårn. Miljø er veldig viktig for Merkur, og vi fikk ytterligere vind i miljøseilene ved oppkjøpet av Grøset, som nok var den grafiske bedriften i Norge som var lengst framme i sitt miljøtenk. Nå tar vi dette enda et skritt videre gjennom vår ClimateCalc-sertifisering, säger Merkurs vd Kjetil Sjøeng till Media Monitor.

I samband med det här har Merkur Grafisk också släppt en film om sitt jobb med Climatecalc som du kan se här.

Mer om hur Climatecalc fungerar och om hur Åtta.45 implementerat det kan du läsa här.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.