Merchandise World skjuts upp igen

Den brittiska branschmässan Merchandise World (som anordnas av BPMA och Sourcing City) skjuts upp igen, nya datumen blir 23-24 juni 2021. Alla som företag som avbokar före 31 mars får tillbaka sin pengar.

– Det är en besvikelse att behöva skjuta upp Merchandise world igen, men vi hoppas alla förstår hur vi har tänkt. När vi väl ses igen så är det den perfekta möjligheten för oss alla att driva våra verksamheter framåt, säger David Long som är vd på Sourcing City, i ett pressmeddelande.

Annons

Forssa Print växlar om till miljömärkt el

Ämnen i artikeln: Forssa Print
Ämnen i artikeln: Forssa Print
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Röda siffror för Bonnier när marginalen på tv och böcker minskar

Ämnen i artikeln: böckerBonnier
Ämnen i artikeln: böckerBonnier
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Statlig digital brevlåda lanseras

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders satsar vidare på Meg

Ämnen i artikeln: ElandersMegMolnet

Elanders fortsätter med sitt projekt ”Molnet” som arrangerats i samband med Bokmässan och den nya mediemässan Meg under de senaste åren. Man använder plattformen för att belysa olika aspekter på tryckt kommunikation och dess användning i ”det nya medielandskapet”.

Med kända namn som Janne Josefsson, Martin Ingvar och Mattias Göransson ska man dra besökare till arrangemanget som är en del av Meg13.

Stor kraft läggs på att förklara hur det tryckta mediet påverkar miljön med utgångspunkten att – det är inte så dåligt som du kanske tror. Bland annat presenterar Grafiska Företagens Förbund sin miljöstudie och Svensk Direktreklam har ett seminarium om klimatansvar. Elanders genomför också workshops på ämnet.

Ett intressant samarbete finns med nätverket Marknadscheferna som bland annat har bjudit in Disney som berättar om sin marknadsföring under 2013.

”Framtidens bokhylla” och ”interaktiva trycksaker” är andra teman som behandlas.

Mer information och fullständigt program nås via Molnets Facebooksida.

Ämnen i artikeln: ElandersMegMolnet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vitt Grafiska konsoliderar och jackar upp produktionsbyrån

Ämnen i artikeln: Vitt Grafiska
Ämnen i artikeln: Vitt Grafiska
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sju nya affärsområdeschefer inom Bonnier

Ämnen i artikeln: Bonnier
Ämnen i artikeln: Bonnier
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt nätverk för grafiska producenter

Anders Åhlmans, Arkitektkopia och Ulf Sunnberg var med och bildade nätverket GrafKom.

Företag som jobbar med grafisk kommunikation, producenter och köpare, har fått ett nytt nätverk – Grafkom. Redan från start har man 85 medlemmar

Företag som jobbar med grafisk kommunikation, producenter och köpare, har fått ett nytt nätverk – Grafkom. Redan från start har man 85 medlemmar från grafiska företag, inhouse-tryckerier och leverantörsföretag. Genom sammanslagningen får man en bredare bas som ger möjlighet att växa och under 2014 är målet att nå 150 medlemsföretag. Man öppnar nu också upp för ett samarbete med trycksaksköpare.

Det är Reprografiförbundet och Xpug som slås samman och bildar Grafkom och man säger att man är ett nätverk för grafisk kommunikation. På respektive årsmöte, under pågående Print-mässa, beslutade förbunden slutligt att gå samman.

– Genom sammanslagningen blir vi ett betydligt starkare nätverk med mer resurser och möjligheter att jobba med de frågor som är mest angelägna för våra medlemmar, säger ordförande Ulf Sunnberg i en kommentar till Branschkoll.

– Förbundet lanserar nu direkt tre nya medlemsaktiviteter för 2013 som även är en viktig del i rekryteringen av nya medlemmar där målet är 105 medlemmar 2013 och 150 under 2014, säger vice ordförande Anders Åhlmans, till vardags på Arkitektkopia.

Medlemsaktiviteter

I mars arrangerar man en dag för interntryckerier, i maj gör man en inspirationsresa till Helsingfors och under hösten samordnas en resa till Chicoga och mässan Graph Expo. Man planerar också med en konferens på temat försäljning och cross-media.

– Vi ska värva nya medlemmar genom att göra riktigt bra och relevanta aktiviteter och det har vi nu större resurser och möjligheter till nu när vi är nästan dubbelt så stora, säger Ulf Sunnberg.

Grafiska producenter, Trycksaksköpare och andra intressenter betalar 2.500 kronor i medlemsavgift och för leverantörsföretag är medlemsavgiften 4.000 kr per år.

Ny webbplats lanseras snart på grafkom.se.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stefan Dahlgren blir vd för Adobe Norden

Ämnen i artikeln: Adobe

Adobe anställer Stefan Dahlgren som ny VD för den Nordiska verksamheten. Han har arbetat i IT- och telekombranschen i över 25 år, bland annat som försäljningsansvarig hos TeliaSonera samt landschef för mjukvaruföretaget BEA Systems och Nordisk Direktör för Brokat Technologies.

– Vi har ett bra grepp med våra kreativa produter i Norden. Min viktigaste uppgift blir att överbevisa marknaden om att vi har de mest avancerade produkterna för att optimera den digitala marknadsföringen och att våra två huvudtyper av produkter kompletterar varandra och ofta appellerar till samma typ av kunder, säger Stefan Dahlgren i ett pressmeddelande.

”Stefan Dahlgren har alltid utvecklat de organisationer han ansvarat för och tagit dem till nästa nivå, något som även är planen för Adobe i regionen. Det nu 30 år gamla mjukvaruföretaget har vuxit sig så stort att det idag är en av de största mjukvaruleverantörerna i världen. Oavsett om det är en mobilapp, ett Facebookspel, en hemsida, en YouTube-video, en tryckt annons, en e-butik, en e-tidning eller en bankapplikation så är chansen väldigt stor att det används teknologi från Adobe i en eller flera delar av skapandeprocessen.”

Ämnen i artikeln: Adobe
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åsa Severed blir vd för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders

Åsa Severed tar över som ny VD för tryckerikoncernen Elanders verksamhet i Sverige. Åsa har tidigare arbetat inom TV4-koncernen där hon under flera år haft olika ledande befattningar nu senast som vd för TV4 Sverige. I samband med att Åsa tillträder sin tjänst går hon även in i Elanders koncernledning.

Åsa Severed 

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

BrandSystems tar sig in på Gartners MRM Magic Quadrant

Ämnen i artikeln: BrandSystemsEdita

Svenska MRM-leverantören BrandSystems, som är delägd av Edita, stärker sin position som systemleverantör inom MRM (Marketing Resource Management) i Norden, efter att ha introducerats i Gartners årliga analysrapport ”Magic Quadrant for Marketing Resource Management” som publicerades den 4 februari 2013.

Många branschbedömare betraktar Gartners rapport som den mest inflytelserika och viktigaste källan till information om MRM-marknadens aktörer. För BrandSystems innebär detta ett internationellt erkännande som ett av världens främsta teknikföretag inom MRM.

– Erkännandet betyder mycket för oss internt, säger Peter Svahn, vd för BrandSystems. Att vi jämförs bredvid de ledande internationella jättarna inom vår bransch visar att vår strategi är rätt, och att våra satsningar inom produktutveckling ligger i linje med marknadens krav.

Bland annat skriver Gartner att BrandSystems visar på en bredd i produktportföljen, som sträcker sig över samtliga fem kompetensområden inom MRM: planning and financial management, creative production management, DAM (Digital Asset Management), marketing fulfillment, and reporting.

Ämnen i artikeln: BrandSystemsEdita
redaktionen@branschkoll.se
Annons