Merchandise World skjuts upp igen

Den brittiska branschmässan Merchandise World (som anordnas av BPMA och Sourcing City) skjuts upp igen, nya datumen blir 23-24 juni 2021. Alla som företag som avbokar före 31 mars får tillbaka sin pengar.

– Det är en besvikelse att behöva skjuta upp Merchandise world igen, men vi hoppas alla förstår hur vi har tänkt. När vi väl ses igen så är det den perfekta möjligheten för oss alla att driva våra verksamheter framåt, säger David Long som är vd på Sourcing City, i ett pressmeddelande.

Annons

Elle gör fem omslag med prinsessan

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billes investerar 60 miljoner

Billes samlar sina tre bolag under ett tak och i ett bolag. (Bild: Billes)

Billes storinvestering som Branschkoll tidigare skrivit om börjar nu falla på plats. Senaste årens förvärvade verksamheter i Contact Tryck & Reklam och Fototext ska in i samma fastighet. Produktionsytan byggs ut med 2 800 kvadratmeter i en investering på totalt 60 miljoner kronor enligt ett meddelande från företaget. Tidigare har man sagt att som en del av detta läggs 15 miljoner kronor i nya digitala tryckpressar.

Målet är att bli en av de största, grafiska aktörerna i Norden. Idag är man 100 medarbetare med en omsättning på 200 miljoner kronor.

– Investeringarna gör att vi blir ett grafiskt företag med ett produktutbud som är enormt. Dessutom blir vi väldigt konkurrenskraftiga. Vi har väldigt positiv syn på framtiden, säger Niklas Bille i ett meddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Första xerox-kopian var starten på resan mot det papperslösa kontoret

Ämnen i artikeln: Xerox

Idag, den 22 oktober fyller den xerografiska tekniken 75 år. Chester Carlsons första kopia blev grunden för Xerox och stora delar av dagens grafiska bransch.

Uppfinningen gjorde företag mer effektiva i sin verksamhet – både administrativt och kommunikativt. På vägen fick tryckerierna ny teknik som till slut förändrade hela branschen.

Xerox firar med temat ”The Next 75” och frågan är vad som under dessa år kommer att hända med  de 3.000 miljarder sidor som printas årligen i världen (IDC)? Nästa steg blir att fortsätta hjälpa företag att effektivisera dokumenthanteringen. Och det handlar till stor del om digitalisering.
– Idag är det många som vill bli av med papper på kontor, säger IDCs Angèle Boyd till Mashable. Och Xerox är en av spelarna.

Mashable har skrivit intressant om Xerox utveckling som är minst sagt omvälvande. (artikeln har inspirerat till detta inläggs rubrik)

Chester Carlson var en serieuppfinnare som även var utbildad fysiker och advokat. Han fyllde sina anteckningsböcker med uppfinningar av många olika slag, bland annat en roterande reklamskylt, en regnkappa med rännor och en skoputsmaskin. Carlsons vision vid tidpunkten för hans Astoria-experiment var ”att göra kontorsanställda lite mer produktiva och kontorsarbete lite enklare och mindre tråkigt”.

Bilden kommer från Xerox

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Komori återvänder till Ipex

redaktionen@branschkoll.se
Annons

IRM: 2013 började trögt för de nordiska reklammarknaderna

Ämnen i artikeln: IRMReklammarknaden
Ämnen i artikeln: IRMReklammarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

EFI köper Metrix Software

Ämnen i artikeln: EFI
Ämnen i artikeln: EFI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Q3: Scandbook förbättrade lönsamheten radikalt

Ämnen i artikeln: Scandbook
Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Från skärm till bord: Populär spel-app transformeras till tryckt version

Ämnen i artikeln: Affärsutveckling
Ämnen i artikeln: Affärsutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en bokbinderikonkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic lanserar nya förpackningsmaterial

Ämnen i artikeln: Arctic Paper

Arctic Paper Grycksbo har lanserat tre nya bestrukna produkter avsedda för olika förpackningsändamål.

Satsningen på förpackningsmaterial är ett sätt att hitta nya marknader och öka lönsamheten och målet är att de nya produkterna inom två år ska står för 20 procent av produktionen på bruket, skriver Sveriges Radio om lanseringen.

– Det känns jättebra för traditionellt sett jobbar vi inom det grafiska segmentet där vi inte ser samma tillväxt längre, så vi behöver ett komplement och i förpackningsbranschen finns det en helt annan volymökning framöver, säger produktchef Jaana Ahlroos, till Sveriges Radio.

De tre nyheterna är:

  • AP-Tec Liner är en högvit, bestruken helblekt liner speciellt lämplig för förtryckning och laminering på enkelwell eller solidkartong.
  • AP-Tec Pack är en högvit, dubbelsidig, bestruken finkartong speciellt avsedd för mindre kapslar med höga krav på tryckkvalitet.
  • AP-Tec Flex, ett högvitt, bestruket förpackningspapper som lämpar sig väl för extrudering och laminering av papper till s.k. flexible packaging.

– Vår unika bestrykningsteknologi, Mirroblade, ger både bra tryckresultat och bidrar till högre bulk. För oss är det därför logiskt att satsa på utvalda förpackningssegment där hög vithet och bra bildåtergivning liksom bra konverterbarhet krävs, säger Jaana Ahlroos, produktchef för Arctic Papers bestrukna sortiment i ett meddelande.

De tre produkterna är alla tillverkade av nyfiber. Arctic Paper i Grycksbo har reducerat utsläppen av fossil koldioxid till noll i produktionen.

Ämnen i artikeln: Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons