Gå till innehållet

Merchandise-kungen kliver fram och gör sin grej

Rockband i allmänhet och det här bandet i synnerhet borde använda sin scenvana till att hålla föreläsningar om hur man säljer promotion. 

Puls

I ett Facebookinlägg uppmanar bandet Metallica sina följare att rota fram gamla t-shirts och posta en bild på sig själv under taggen #metallicatshirtday. Samtliga bilder kommer sedan visas upp på Metallicas webbplats fredagen den 2 november. Då kommer även bandet lotta fram en vinnare bland ”bidragen”, vinnaren får ett Justice Deluxe Box Set (Deluxe Boxen är kronan på verket i ett hav av merchandise).

Hela tshirt-kampanjen är en del i lanseringen av deras nysläpp av bandets skiva And Justice for All som firar 30 års jubileum och som nu ska ges ut i en ”remastered version”. Inför lanseringen har bandet/företaget lyckats ta fram inte färre än 25 unika produkter som kostar allt från 11 dollar upp till 220 dollar.

Säga vad man vill om deras musik, men merchandise kan de. Släppa en skiva på nytt, alltså ingen ny skiva, utan en ompaketering av befintligt material. Sälja skivan tillsammans med inte färre än 25 kringprodukter och engagera tiotusentals fans världen över i en kampanj som generar massvis med marknadsföring.

Ett axplock av de produkter som Metallica tagit fram till nysläppet av deras debutalbum. Bild: Metallica.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll