Mer e-handel och mer förmedling med ett öppet API
GrafKoms teamadag om IT. Ett grafiskt företag om fem år måste vara tillgängligt på ett helt nytt sätt för kunderna – dagens e-handelstrender kommer påverka alla i den grafiska branschen anser Mathias Erlandsson från Omikai.
– Kunder väljer den som det är lättast att göra affärer med – där kunden förstår hur man gör och vad det kostar, sa Mathias Erlandsson under sin dragning på Grafkoms IT-dag.
Mathias, som i sitt företag har byggt ett helt nytt affärs- och orderhanteringssystem, ställde också frågan om varför man ska byta affärssystem? Det man har är kanske omodernt, svårt att integrera – kanske sker inte ens någon vidareutveckling. Då måste man byta.
– Och det är inte svårt att byta system säger Mathias, bara man vet vad man vill och har med sin organisation.
Många grafiska företag kommer i framtiden att förmedla en större del av det man säljer – och då krävs det stöd för att göra detta på ett automatiserat sätt.
Man måste också har en bra chans att göra uppföljning och analys – något som Omikai har byggt in i sitt verktyg.
Omikai har utvecklat ett affärssystem som man säljer som tjänst via molnet. De tre delarna e-handel, orderflöde och beslutsstöd täcker in alla de delar där en grafisk verksamhet behöver it-stöd, berättade Mathias på IT-dagen.
– Vi har byggt ett komplett, skalbart och öppet system som är lätt att integrera.
Många pratar om vikten av öppna APIer och där har man tagit ett stort steg i att skapa ett standardiserat gränssnitt som inte ändras när vi utvecklar produkten, berättar Mathias.
– Styrkan i Omikai är det moderna APIet – det öppnar möjligheter för att skapa affärer på nya sätt.
Presentationerna från föredragshållarna finns att hämta här.