Mekonomen och Mackmyra har Sveriges bästa inhousebyråer

Bastatrycksak

Tävlingen Inhouse belönar reklam som har producerats internt på företag. Under tisdagskvällen delade man ut sex priser och den stora vinnaren, med priset för årets marknadsavdelning, blev Mekonomen som tog guldet före Jula och Skistar. Årets skräll var Vindelns Folkhögskola som vann klassen bästa trycksak med sin kurskatalog som producerats av skolans studenter. Rykten under…

Tävlingen Inhouse belönar reklam som har producerats internt på företag. Under tisdagskvällen delade man ut sex priser och den stora vinnaren, med priset för årets marknadsavdelning, blev Mekonomen som tog guldet före Jula och Skistar.

Årets skräll var Vindelns Folkhögskola som vann klassen bästa trycksak med sin kurskatalog som producerats av skolans studenter. Rykten under kvällen sa att katalogens ”byråbudget” var 700 kronor. Man kammade hem segern mot stora företag som Svenska Spel, Gröna Lund och Skara Sommarland. Titta på den digitala versionen här.

Mackmyra Whisky vann två priser för sin kampanj för en extra rökig Whisky där man stoppat in hela kampanjen (13.000 DR-trycksaker) i röken för att trycksaken skulle lukta … rök.

Guld i årets bästa kampanj togs av Unionen med ”Vässa lönen”.

Inhouse arrangeras av Arkitektkopia som på ett smart sätt skapar relationer till Sveriges största inhousebyråer. Kvällen inleddes med tre korta föreläsningar bland annat av tidigare vinnare från mobiloperatören 3 och godistillverkaren Leaf.

Här är alla vinnarna:

Bästa Trycksak
Guld: Vindelns Folkhögskola – Kurskatalog

Juryns motivering: Kampen om studenter är hårdare än någonsin och den som vill sticka ut i bruset måste verkligen bekänna färg. Med säkert formspråk, dramatiska bilder och inspirerande design har man gett utbildningen ett ansikte. Första pris för Årets Trycksak går till Vindelns Folkhögskola för Kurskatalog 2011

Bästa Expo
Guld: SkiStar – Vinterland

Juryns motivering: Visad vara till hälften såld. Riktigt bra exponering handlar om att ta varan dit kunden finns. Och när man anstränger sig så till den milda grad att man flyttar hela skidbacken till badstranden så smälter juryns hjärtan. Första priset för Bästa Expo går till SkiStar  för Vinterland.

Bästa DR
Guld: Mackmyra – Extra Rök

Juryns motivering: Ett bra DR berör. Och när man lyckas beröra flera sinnen på en gång så är succén ett faktum – det doftar framgång. Första pris för Årets DR går till Mackmyra för Extra rök.

Bästa Kampanj Småföretag
Guld: Mackmyra – Extra Rök

Juryns motivering: I ett samhälle där många har allt gäller det att vara unik och exklusiv för att bli intressant. Kombinationen av en personlig produkt och en kampanj som gick rakt in i målgruppens hjärta visade sig bli en riktig rökare. Priset för Årets bästa kampanj småföretag går till Mackmyra för Extra Rök.

Bästa Kampanj
Guld: Unionen – Vässa lönen

Annons

Juryns motivering: Hur gör man en 140 år gammal företeelse relevant och intressant för en allt större grupp inaktiva medlemmar? Man tar fram ett riktigt vasst budskap som fokuserar på essensen i kundnyttan. Förstapriset för Årets Kampanj går till Unionen för Vässa lönen.

Årets Marknadsavdelning
Guld: Mekonomen

Juryns motivering: Man tänker oftast inte på ett riktigt bra marknadsföringsarbete förrän succén är ett faktum, det smyger sig liksom på en. Plötsligt såg man dem bara överallt, de gula skyltarna med den svarta texten och Karin i kundtjänsten med sitt glada leende och vilja att göra billivet enklare. Bakom denna framgång ligger förstås hårt slit och ett välplanerat och skickligt arbete på marknadsavdelningen. Priset för Årets Marknadsavdelning går till Mekonomen.

 

De nominerade i varje klass var:

Bästa Trycksak

  • Parks & Resorts – Skara Sommarland Förpackningsdesign
  • Parks & Resorts – Gröna Lund Förpackningsdesign
  • Svenska Spel – Nöjesplånboken
  • Svenska Spel – Sanningar & Myter
  • Vindelns Folkhögskola – Kurskatalog
  • Wermlands Opera – affisch Johannespassionen

Bästa Expo

  • Fazer Food Services – ”Mata inte sopmonstret”
  • If – Send a song
  • Scanpix – TT fyller 90 år
  • SkiStar – Vinterland
  • Swedbank – Bonde möter bonde
  • Telge – Kringelfestivalen

Bästa DR

  • Ica – Årets första julklapp
  • Klarna – Julkort
  • Mackmyra – Extra Rök
  • SABO – Bopris 2011
  • Telge – El vis

Universum – The World’s Most Attractive Employers

Bästa Kampanj Småföretag

  • Ebeco – Hjälp din kund att spara energi
  • Mackmyra – Extra Rök

Bästa Kampanj

  • Ica – Ica To Go
  • Ica – Grill
  • Kjell & Company  – Koppla av/på
  • Parks & Resorts – Twister på Gröna Lund
  • SkiStar – My SkiStar
  • SVT – Maestro
  • Unionen – Vässa lönen

Årets Marknadsavdelning

  • Jula
  • Mekonomen
  • SkiStar

Inhousejuryn består av:

  • Meg Tivèus, juryordförande
  • Patric Axzell, Leaf
  • Hans Bylund, Berntzon Bylund
  • Micael Dahlén, Handelshögskolan
  • Ulf Grankvist, Arkitektkopia
  • Anna Holst, Posten Inhouse
  • Mary Lee Sjönell, frilanskreatör
  • Anna Nilheimer, Telge AB
  • Aje Stenbeck, Inhouse Rekrytering
  • Fredrik Svedjetun, Dagens Media
Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons