Meganews Magazine imponerar – gör tidningskiosken till tryckeri

Gästkrönika: Meganews Magazine är en mycket intressant satsning. Konceptet känns bra i hjärtat om man tänker på alla nya möjligheter som uppstår för den tryckta tidskriften. Jag har även fått möjligheten att se ett färdigt tryckt exemplar och man kan inte bli annat än imponerad. Meganews Magazine är en digital och obemannad tidningskiosk som trycker magasin på beställning. Om du…

Gästkrönika: Meganews Magazine är en mycket intressant satsning. Konceptet känns bra i hjärtat om man tänker på alla nya möjligheter som uppstår för den tryckta tidskriften.

Jag har även fått möjligheten att se ett färdigt tryckt exemplar och man kan inte bli annat än imponerad.

Meganews Magazine är en digital och obemannad tidningskiosk som trycker magasin på beställning. Om du inte tidigare hört talas om konceptet så kan du titta på den här konceptfilmen.

Man kan säkert gissa att det har funnits, och finns säkert kvar, en hel del tekniska utmaningar i att producera olika tidskrifter på några få minuter helt automatiskt.

Jag hoppas att Meganews Magazine ser många fler möjligheter med den digitala tekniken, och drar nytta av den variabeldata-teknik som finns tillgänglig i och med att tidningar trycks digitalt vid beställning. Det kommer att kunna öka värdet på tidskriften så att läsaren, förlaget och Meganews Magazine blir nöjda.

Om förlagen fattar galoppen kan tidskriftens innehåll varieras  beroende på tidpunkt, plats och vem kunden är. Anpassade och variabla annonser med erbjudanden och innehåll kan koppla ihop läsare och annonsörer på helt nya sätt.

Kan den digitala pressen i kiosken, en Ricoh, även användas till annat när den inte trycker tidskrifter? Kan kiosken erbjuda andra print-tjänster? Kanske fotoböcker med bilder hämtade från kundens facebookkonto – med eller utan reklam.

Hur är det då med tidskriftsköparen och dennes köpbeteende 2013 och framåt? I klarspråk: Hur många vill ”släpa” med sig papperstidningar på resan när man kan ladda ner mer och mer till surfplattan? Att det mobila beteendet accelererar kan vi nog vara överens om. Helt klart är detta något som Meganews Magazine kommer att få reda på när de första kioskerna kommer ut på försök under 2013.

Detta är en internationell satsning, och både köpbeteenden och teknikanvändning skiljer sig från marknad till marknad vilket säkert finns med i beräkningarna.

Kanske kommer man i Meganews-kiosken kunna köpa digitala magasin också. Köp ett tryckt exemplar och få två digitala nummer till surfplattan till ett bra pris.

Det finns onekligen många möjligheter och nya spännande koncept som kan komma ur detta. Jag kommer definitivt att testa Meganews Magasine så fort som möjligt och det hoppas jag du gör också.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Fjärde nordiska tryckeriet med C2C-certifiering

Ämnen i artikeln: C2C

Fortfarande är inget svenskt tryckeri certifierat.

Ämnen i artikeln: C2C
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stibo utökar egen grafisk utbildning – tar in tio elever i år

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo

Kompetensbristen är stor i branschen – Stibo tar saken i egna händer.

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Norges största tryckerikoncern 2021

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby

Nybildade Media og Logistikk Invest, som är en sammanslagning av 07, Bodoni och Lundeby GF har lämnat proforma-bokslut för 2021 – och det ser ganska bra ut.

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Datum klara för Fespa två år framåt

Ämnen i artikeln: Fespa

Fespa Global Print Expo och European Sign Expo har nu fått tiderna bestämda två år framåt för när de ska gå av stapeln.

Mässorna kommer tillbaka till sina två populäraste orter och 2023 kommer platsen att bli Messe München den 23-26 maj.

Året därpå är det Amsterdam som är värdstad och det blir på RAI Exhibition Centre som mässan kommer att hållas den 19-22 mars 2024. Ett par månader senare är det dags för Drupa i Düsseldorf.

Läs mera på Fespas site.

Ämnen i artikeln: Fespa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckintag på distans finns nu hos Brobygrafiska

Ämnen i artikeln: Brobygrafiska

Pandemin fick Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist på Brobygrafiska att utveckla ett verktyg för trycktester och intag på distans.

Som vi skrivit tidigare så var Branschkoll på besök i Sunne nyligen. Och väl i Sunne så fick vi en rundvandring på Broby Grafiska vilket var väldigt intressant.

Som gammal tryckare blev det att jag fastnade längst hos Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist då han förevisade en innovation han tagit fram.

Trycktester på distans

Under pandemin så uppkom nya frågeställningar här och där i världen och så också i Lollos huvud.

– Hur ska jag kunna ge våra kunder en möjlighet att vara med på testkörningarna, funderade jag på.

Att resa från exempelvis Finland till Sunne gick ju inte, men efter lite funderande och inköp av utrustning så hade Lollo en möjlig lösning på gång. Genom att installera kameror på strategiska punkter i tryckpressen och vid granskningsbordet så var ett första steg mot en distansmedverkan för kunderna taget.

Några problem uppstod och löstes under färdens gång, bland annat så pulserar ljuset från en traditionell lampa vilket störde bildöverföringen, men det löstes med en LED-belysning.

Själva kommunikationen sker med Teams.

Subjektiva perspektiv kan läggas på hyllan

Färgåtergivningen på distans kan man inte garantera. Däremot kopplar man på mätutrustning och delar skärmen till programvara som redovisar mätningen.

– Mätutrustningen är så sanningshaltig som den kan bli. Det är ganska skönt för det lägger många subjektiva perspektiv på hyllan och provtagarna fokuserar istället på att nå sitt mål utifrån värdet som vi fångar med spektrofotometern.

Lollo berättar att själva utrustningen för detta projekt ligger gott och väl under 10.000 kr och att han gärna delar med sig av sina erfarenheter från utvecklingen.

Några företag har testat att vara med på distans de senaste åren och även om de var en aning skeptiska inledningsvis så är erfarenheten hos Lollo att de blivit positivt överraskade och nöjda.

Han tror att detta går att utveckla ytterligare och ju fler som använder det desto mer utvecklat kommer det att bli.

– Detta kommer att bli ett sätt att minska resandet och öka effektiviteten för förpackningsköparna avslutar han.

Ämnen i artikeln: Brobygrafiska
redaktionen@branschkoll.se
Annons

100 procent inspiration i årets Pida – finalbidragen klara

Ämnen i artikeln: PidaTävling

Årets Pida, Billerudkorsnäs förpackningstävling för studenter, är värd att titta mer på för alla förpackningsföretag som söker inspiration till framtidens förpackningar.

Ämnen i artikeln: PidaTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk Plaståtervinning får hundra miljoner i bidrag från Klimatklivet

Ska kunna hantera plast som tidigare varit mycket svår att sortera och återvinna.

redaktionen@branschkoll.se

Estniskt förpackningsbolag investerar 24 miljoner i nya maskiner – för att bli grönare

Ämnen i artikeln: Flexibel PackPlast
Ämnen i artikeln: Flexibel PackPlast
redaktionen@branschkoll.se

De ska utveckla genomskinligt material av trä

Vi kommer kunna tillverka fönster, solpaneler och lampor av trä i framtiden. Men också bättre genomskinliga material till förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se

De ska sälja Bobst digitalpressar i Danmark

Ämnen i artikeln: BobstEtikett

Stärker sin position inom etikett i Danmark.

Ämnen i artikeln: BobstEtikett
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]