Logga in

Meganews Magazine imponerar – gör tidningskiosken till tryckeri

30 april, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: Meganews Magazine är en mycket intressant satsning. Konceptet känns bra i hjärtat om man tänker på alla nya möjligheter som uppstår för den tryckta tidskriften.

Jag har även fått möjligheten att se ett färdigt tryckt exemplar och man kan inte bli annat än imponerad.

Meganews Magazine är en digital och obemannad tidningskiosk som trycker magasin på beställning. Om du inte tidigare hört talas om konceptet så kan du titta på den här konceptfilmen.

Man kan säkert gissa att det har funnits, och finns säkert kvar, en hel del tekniska utmaningar i att producera olika tidskrifter på några få minuter helt automatiskt.

Jag hoppas att Meganews Magazine ser många fler möjligheter med den digitala tekniken, och drar nytta av den variabeldata-teknik som finns tillgänglig i och med att tidningar trycks digitalt vid beställning. Det kommer att kunna öka värdet på tidskriften så att läsaren, förlaget och Meganews Magazine blir nöjda.

Om förlagen fattar galoppen kan tidskriftens innehåll varieras  beroende på tidpunkt, plats och vem kunden är. Anpassade och variabla annonser med erbjudanden och innehåll kan koppla ihop läsare och annonsörer på helt nya sätt.

Kan den digitala pressen i kiosken, en Ricoh, även användas till annat när den inte trycker tidskrifter? Kan kiosken erbjuda andra print-tjänster? Kanske fotoböcker med bilder hämtade från kundens facebookkonto – med eller utan reklam.

Hur är det då med tidskriftsköparen och dennes köpbeteende 2013 och framåt? I klarspråk: Hur många vill ”släpa” med sig papperstidningar på resan när man kan ladda ner mer och mer till surfplattan? Att det mobila beteendet accelererar kan vi nog vara överens om. Helt klart är detta något som Meganews Magazine kommer att få reda på när de första kioskerna kommer ut på försök under 2013.

Detta är en internationell satsning, och både köpbeteenden och teknikanvändning skiljer sig från marknad till marknad vilket säkert finns med i beräkningarna.

Kanske kommer man i Meganews-kiosken kunna köpa digitala magasin också. Köp ett tryckt exemplar och få två digitala nummer till surfplattan till ett bra pris.

Det finns onekligen många möjligheter och nya spännande koncept som kan komma ur detta. Jag kommer definitivt att testa Meganews Magasine så fort som möjligt och det hoppas jag du gör också.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.

Landa utökar produktionskapaciteten och börjar rulla ut pressar

Tryckpress från Landa installeras på tredje våningen hos tryckeriet ZRP i Kina. (Bild: Landa)

Med en ny produktionsenhet i drift och en till som ska börja byggas startar Landa serieproduktion av sina tryckpressar.

Maffigt – och viktigt – program med 31 talare på Workflow Summit

På tisdag 12 november går Workflow Summit i Stockholm och alla förberedelser är i stort sett klara. 31 talare kommer att vara på plats för att inspirera till automatisering i branschen. (mer…)

Hon är västra Sveriges främsta entreprenör

Evelina Lindgren som är vd för förpackningsföretaget Apak har gått vidare till riksfinalen i tävlingen EY Entrepreneur of the Year. (mer…)

Här är branschens 15 superföretag inom print och promotion

Många profil- och grafiska företag går fortsatt starkt och hela 15 företag tar glädjande sig in på listan över årets superföretag. Ett tydligt friskhetstecken och många av aktörerna kommer dessutom från den ”nya skolan”.

Tryckeri inleder offensiv satsning på produktmedia genom nyförvärvat bolag

Tillsammans omsätter bolagen drygt 33 miljoner kronor.

Branschpris till Pelle Anderson på A4 – ”har kontinuerligt förnyat det tryckta mediet”

2019 års pristagare av Grafiska Företagens stipendier för människor som driver branschen framåt. (Bild: Bengt Ljungberg)

Grafiska Företagens branschpris, som delas ut av GYF, går i år till Pelle Anderson (mer…)

Så höjer Olsson & Co värdet på produktmedia och trycksaker

Tomas Olsson vd och grundare av Olsson & Co, tillsammans med Louise Lindroth som ansvarar för hållbarhetsarbetet.

(mer…)

Skapa nya grafiska affärer med hjälp av API – så här gör du

Mogens Winther och Martijn Eier har startat Cloudprinter – nu ska de lära branschen hur man på bästa sätt kan använda API för att utveckla nya affärer. Träffa dem på Grafkom Workflow Summit den 12 november.

Behöver du lära dig mer om hur ett API kan användas inom grafisk affärsutveckling? Läs det här! (mer…)

Paragon satsar vidare i Sverige – öppnar i Göteborg och anställer nyckelpersoner från konkurrent

Paragon Groups satsning i Norden tar nya steg när man börjar använda Paragon som varumärke i Sverige.