Gå till innehållet

Medieinvesteringarna under oktober högst hittills i år – inte lika dramatiskt för print längre

Puls

De medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under oktober månad uppgick till 1,8 miljarder. Det är årets högsta notering hittills och en ökning med 4 procent jämfört med oktober 2017.

Den stora vinnaren var utomhus- och trafikreklam som hade en tillväxt på 20 procent jämfört med förgående år. Sämst gick det för bio som såg 25 procent mindre i investeringar jämfört med oktober 2017.

Investeringarna i direktreklam/annonsbland uppgick till 35 miljoner kronor, jämfört med oktober 2017 då de uppgick till 40 miljoner kronor så är det en negativ tillväxt på 13,9 procent. Rapporten i sin helhet hittar du här.

– Några tecken på vikande eller avsvalnande konjunktur för kommunikations- och konsumtionsdrivna företag på den svenska marknaden syns inte. Den absolut största ökningen under oktober stod utomhus/trafikreklam för – vilket kan ses som ett tecken på annonsörernas behov av varumärkesskapande annonsering, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Print fortsätter tappa – men inte lika dramatiskt

Dagspress kväll, populärpress, DR/Annonsblad, dagspress storstad, fackpress och dagspress landsort visade samtliga upp negativa tillväxter under oktober. Och hittills i år har populärpress haft det tuffast, med en negativ tillväxt om 17,6 procent totalt under 2018.

– Print fortsätter visserligen att tappa, dock inte lika dramatiskt som vissa tidigare månader. Några printtitlar, med starka varumärken, verkar ha börjat landa i en stabilare annonsaffär – så pass att kategorin enstaka månader ökar, avslutar Staffan Slörner.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll