Medieinvesteringarna ökar 2011 – digitalt ökar mest

Pressmeddlande 2010-11-29

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer genomför årligen en undersökning bland sina medlemmar om planerade investeringar i marknadskommunikation. Årets resultat visar att fyra av tio annonsörer avser att öka investeringarna i marknadskommunikation under 2011.

– Medieinvesteringarna har haft en positiv utveckling under 2010 och under nästa år ser det ännu ljusare ut. Annonskonjunkturen ligger normalt sett tidigt i en konjunkturcykel så det är absolut ett resultat vi kan glädjas åt, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen är genomförd bland Sveriges Annonsörers cirka 500 medlemsföretag i samarbete med Novus.

Planerade investeringar i marknadskommunikation 2011

Avser att öka investeringarna: 44 %
Bibehåller investeringarna: 43 %
Minskar investeringarna: 10 %
Vet inte: 3 %

Resultatet bygger på svaren från 135 marknadschefer/marknadsdirektörer eller motsvarande som har svarat på frågan om de avser att öka, bibehålla eller minska investeringarna i marknadskommunikation under 2011 i jämförelse med 2010.

– Det medieslag som annonsörerna avser att öka investeringarna mest för är internet där vi bland annat räknar in bannerannonsering, sociala medier och sökmarknadsföring. 63 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar säger att de ökar sina medieinvesteringar för internet under nästa år. Även till exempel tv-reklamen, som har haft en väldigt stark utveckling under 2010, får en ytterligare tillväxt under nästa år, säger Anders Ericson.

Topp 5 – medierna som ökar mest

Andel av annonsörerna som ökar i mediet 2011

  1. Internet: 63 %
  2. Pr: 37 %
  3. Mobilmarknadsföring: 28 %
  4. Sponsring och event: 26 %
  5. Tv-reklam: 22 %

Procentsiffran visar hur många av annonsörerna som avser att öka investeringarna i respektive medieslag under 2011 i jämförelse med 2010.

För mer information, kontakta:
Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer
E-post: anders@annons.se, telefon: 0708-18 75 99.
Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef Sveriges Annonsörer
E-post: elisabeth@annons.se, telefon: 0708-34 66 30.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Vi har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörsorganisation. Läs gärna mer på www.annons.se

Digital signage-bolag till salu

Digital sign
Ämnen i artikeln: Till salu

Företaget har en årlig stabil intäkt på en halv miljon kronor och en kundbas främst i Stockholm.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Är (EU) 2023/988 en ”branschdödare”?

killer

Nya regler för produktsäkerhet skärper kraven på e-handlare och tillverkare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blev profilbranschens gaseller 2024

gasell ai

Dagens Industri har presenterat årets gaseller och här är bolagen från profilbranschen som kom med.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Expo-aktör väljer cirkulära arbetskläder

hr bjorkman uni
Ämnen i artikeln: Beskow von Post

Hr Björkmans Entrémattor som man med lite god vilja kan kalla för en ”expo-aktör” har valt nya arbetskläder, cirkulära sådana, i samarbete med Beskow von Post.

Ämnen i artikeln: Beskow von Post
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-butik håller öppet dygnet runt och installerar tryckeri

butik workwear natten
Ämnen i artikeln: AhlsellWorkwear

”Kunderna kan få tillgång till butiken dygnet runt, veckans alla dagar, året om”.

Ämnen i artikeln: AhlsellWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Team Workwear rekryterar en butik till – den här gången i Småland

gary tranos
Ämnen i artikeln: Team Workwear

Senaste tillskottet i kedjan Team Workwear heter Gary profile & workwear och har sedan 1980 en modebutik i småländska Tranås. Sedan 2022 säljer de även profil- och arbetskläder och nu är man alltså även medlem i Team Workwear.

Ämnen i artikeln: Team Workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här blir Vasaloppskollektion från Craft 2025

vasaloppet 25 craft
Ämnen i artikeln: Craft

Craft gör det igen, klär skidåkarna, i det alltid så populära Vasaloppet.

Årets kollektion är designad av Sofia Ekvall som berättar att hon tagit inspiration från Dalarnas textila tradition med en design som bygger på krusbandet från folkdräkter,

– Kollektionen för 2025 utgår från det mönstervävda krusbandet som känns igen på folkdräkter runtom i Dalarna, ett mönster som också återfinns i bandet till Vasaloppsmedaljerna. Årets uttryck är en modern variant av detta hantverk, där formspråket har blivit mer illustrativt med skidåkare, sol, granar och snöflingor i kombination med en grafisk förenkling av mönstret i krusbandet, säger Sofia Ekvall, i ett pressmeddelande.

– På Vasaloppet är vi jätteglada över att presentera årets kollektion som brukar vara mycket uppskattad. Det här är funktionella kläder som inspirerar till att ge sig ut för att uppleva och upptäcka naturen på ett lustfyllt sätt och som bjuder in till rörelse. Motiv och mönster flirtar också med en tradition, historia och folklighet som än idag bidrar till att föra människor samman på och runt den plats där Vasaloppet en gång föddes, säger Maria Fridén, Key Account Manager på Vasaloppet.

Vasaloppskollektionen lanserades den 27 november och finns att köpa online på stadium.se och craftsportswear.se samt på plats i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka. Kollektionen innefattar bland annat hoodie, t-shirt, mössa, pannband och halstub.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Större norsk profilaktör flyttar hela verksamheten från Oslo till Trondheim

Prosess branding trheim1

Flyttar från Oslo till Trøndelag – bygger ny grossist- och tryckeriverksamhet på 2.800 kvm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettbolag blev årets internationella Gasell

gaseller24
Ämnen i artikeln: EtikettGaseller

Här är årets alla gaseller inom förpackning och etikett.

Ämnen i artikeln: EtikettGaseller
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fiberkork från Blue Ocean Closures sålde slut direkt

ApotekHjartat6 1800

Blue Ocean Closures och Great Earth har introducerat en ny fiberbaserad kork för kosttillskott. Nu har man genomfört de första testerna i butik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons