Medieinvesteringarna ökade under sommaren – planar ut i de tryckta medierna

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print eller Branschkoll Promotion. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

SCA klarade förväntningarna

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förtroendet för tidskrifter ökar

Ämnen i artikeln: Power of print
Förtroende för tidskrifter och dagstidningar ökar (Foto: NS Newsflash)

Resultaten från Edelman Trust Barometer visar att svenskarnas förtroende rasar för ett flertal branscher och institutioner under 2011. Men vissa har också klarat sig enastående väl genom förtroendekrisåret – bland annat ökar förtroendet för de traditionella medier som informationskälla.

Ämnen i artikeln: Power of print
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tre krav om du använder QR-koder

Ämnen i artikeln: QR-kod

QR-koder blir allt mer populära och kan vara ett effektivt sätt att knyta ihop analog och digital marknadsföring. Men det räcker inte med att bara lägga in en kod – det finns tre nödvändiga saker som måste fungera – annars är det bättre att helt låta bli.

Nedan ett utdrag från QR-koder allt viktigare för marknadscheferna

Att ta fram en QR-kod är inte svårt – det kan vem som helst göra enkelt på nätet. Men att komma fram till strategin och tekniken bakom koderna och att säkerställa att de fungerar är mer komplicerat. Tänk på följande:

  • Tekniken måste fungera: Koderna måste vara läsbara vilket innebär att de ska ha rätt storlek och färg och föras in i övrig formgivning på ett smart sätt. Koderna ska leda till en sida som fungerar i alla tänkbara webbläsare i olika mobiltelefoner. Testa alltid.
  • Mät effekten: Allt ska mätas, allra bäst med samma verktyg som den vanliga webbtrafiken mäts med. Görs det så blir trycksaken som bär koden mätbar på samma sätt som webbsidorna. Antal besök, hur långa besök, var tar besökarna vägen efter landningssidan och så vidare. Det innebär att varje kod måste vara unik – använd aldrig samma kod på två ställen – i vissa fall innebär detta att koderna är helt individanpassade för att kunna mäta aktiviteter på individnivå.
  • Lev upp till förväntningarna: Landningssidan måste ha det innehåll som användaren förväntar sig för att inte bli besviken och för att verkligen leda till den aktivitet som varumärkesägaren vill.
Ämnen i artikeln: QR-kod
redaktionen@branschkoll.se
Annons

QR-koder allt viktigare för marknadscheferna

Ämnen i artikeln: QR-kod

Enligt en ny undersökning kommer 9 av 10 marknadschefer att öka sin marknadsföring i mobilen under 2012. QR-koder kommer tillsammans med appar att vara de två viktigaste teknikerna. Men många gör inte arbetet med QR-koderna på rätt sätt och får det inte att fungera tillfredsställande.

Ämnen i artikeln: QR-kod
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Volvo skrotar broschyrerna – byrån varslar 19

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vitt investerar i ny Indigo

Ämnen i artikeln: Vitt Grafiska
Ämnen i artikeln: Vitt Grafiska
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amelia och Icons chefredaktörer om tidskriftens roll i en digital värld

Amelia Adamo gästar Pop Talks den 16 februari. (Bild: Bonnier)

Den 16 februari gästar Amelia Adamo Pop Talks, Power of prints seminarieserie om det tryckta mediets roll i en digital värld. Räkna med att det blir fullsatt med personer från hela branschen – både från förlagen och från de producerande företagen.

Den 16 februari gästar Amelia Adamo Pop Talks, Power of prints seminarieserie om det tryckta mediets roll i en digital värld. Räkna med att det blir fullsatt med personer från hela branschen – både från förlagen och från de producerande företagen.

Amelia ska bland annat berätta om de strategiska avvägningar som hon gör mellan det tryckta magasinet och dess digitala motsvarighet.

Bonnier kommer också att berätta om sin nya satsning Icon, ett lyxigt livsstilsmagasin där man har satsat på formgivning, tryck och papperskvalitet i högsta klass. De två chefredaktörerna Peter Smirnakos och Joel Persson kommer och berättar.

Seminariet arrangeras på Nalen i Stockholm men sänds även live via internet. Mer information och länk till anmälan finns i kalendern.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

QR-koder förklarat på 60 sekunder

Ämnen i artikeln: QR-kod

En film som på en minut förklarar vad en QR-kod är och hur de fungerar. Bra att använda för att förklara för kunder och andra som man vill ska förstå tekniken som länkar ihop fysisk och digital kommunikation. Se den här:

ARVE Error: need id and provider
Ämnen i artikeln: QR-kod
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkurser 2011: Grafisk bransch ner och reklambyråbranschen upp

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik

Totalt minskade företagskonkurserna med tre procent i år jämfört med 2010. I den grafiska branschen var minskningen 17 procent. Reklambyråerna går mot strömmen och där ökade konkurserna under 2011 med åtta procent. (Alla diagram finns här.)

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget inspirerar retail-branschen på kunddag

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]