Medieinvesteringarna backar för sjunde månaden i rad

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 8 procent under maj, jämfört med samma period föregående år.

En majoritet av mediekategorierna backade under månaden och tuffast hade DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 37,1 procent. Totalt förmedlades under maj drygt 1,3 miljarder kronor. 

De digitala kategorierna gick mot strömmen och uppvisade positiv tillväxt; online video, sociala medier, online display och sök.

– Medieinvesteringarna backade i maj för sjunde månaden i rad och ackumulerat har investeringarna minskat med totalt 6 procent hittills i år. Digitalt gick dock mot strömmen och ökade med totalt 4,4 procent i maj. De digitala kanalerna klarar sig relativt bättre än den totala marknaden, men även dessa kanaler har drabbats av en svag annonsmarknad, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.

LÄS MER: Digitala annonsmarknaden mogen – här är nivån

De flesta mediekategorier backade under maj och tuffast hade kategorin DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 37,1 procent. Även följande kategorier backade under maj; dagspress kväll, radio, fackpress, TV, utomhus/trafikreklam, populärpress, dagspress landsort, dagspress storstad och bio. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest. Detta med en negativ tillväxt om 28,6 procent.

– TV, den enskilt största mediekategorin, drabbades återigen hårt. Minskningen i maj låg på 17,4 procent och sedan januari har TV tappat 13,5 procent vilket motsvarar närmare 300 miljoner kronor. När TV-tittandet sjunker blir trenden med minskande köp av TV-reklam svår att bryta. Även massmedier som har rönt framgång under året tappade i maj; radio med 17,7 procent, utomhus/trafikreklam med 11,5 procent. Dock är jämförelsetalen för de båda kategorierna mycket starka från 2022 – i själva verket är noteringarna för maj 2023 några av de starkast uppmätta sedan mätningarna startade för radio och utomhus/trafikreklam, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Annons

Kartongbolaget satsar stort med nya tryckpressar och utbyggnad

IMG 1265 2
Ämnen i artikeln: KartongbolagetScanpack

✔️Investerar nytt i både offset- och digitaltryck ✔️Bygger ut fastigheten och automatiserar ✔️Taktar på 140 miljoner i omsättning

Ämnen i artikeln: KartongbolagetScanpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Utvecklar framtidens förpackningar till The Absolut Company

elin
Ämnen i artikeln: Print Next

Elin Furelid som är ansvarig för framtidens förpackningar för Absolut kommer till Print Next den 19 november.

The future of packaging är temat på Elins framtidsspaning som bland annat kommer att handla om hur papper kommer att spela en viktig roll i övergången till ett mer hållbart samhälle.

Elin Furelid är Director of Future Packaging för The Absolut Company och få personer är så insatt i utvecklingen. På Print Next delar hon med sig av de senaste trenderna och hur ett av världens starkaste varumärken ser på utvecklingen av förpackningar.

Läs mer om det spännande programmet på grafkom.io/printnext24

Ämnen i artikeln: Print Next
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kostnadsbesparingar och höga priser håller skogsbolagen flytande

Skogsbolagen

Nu har nästan alla skogsbolag kommit med sina kvartalsrapporter för Q3. Här får du hela listan och en kort sammanfattning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODCAST: Global Packaging Trends with Johannes Bergmair

63 webb
Ämnen i artikeln: ScanpackWorldstar

In this episode of the Branschkoll Podcast at the Scanpack Fair, we talk with Johannes Bergmair, General Secretary of the World Packaging Organization (WPO), about global trends in the packaging industry.

Johannes shares insights into sustainability as the most prominent trend, with a growing focus on eco-friendly materials and efficient recycling systems.

We also discuss the World Star Awards, WPO’s international competition for packaging solutions, and how design and materials vary globally.

Curious to know which parts of the world are currently creating the most innovative packaging solutions? Then this podcast is for you.

Finally, Johannes highlights WPO’s support for young talents in the industry through the World Star Student Award.

Listen below or on Spotify.

Ämnen i artikeln: ScanpackWorldstar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mondi stänger pappersbruk i Bulgarien efter brand

Ämnen i artikeln: Mondi
Ämnen i artikeln: Mondi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls kliver över miljarden i år – nytt drömmål är spikat

IMG 1162 1800
Ämnen i artikeln: NordvallsScanpack

Etikettföretaget bygger ut, gör maskininvesteringar och planerar att anställa personal: ”Vi har fortsatt bra tillväxt”.

Ämnen i artikeln: NordvallsScanpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter förvärvet: Åtta45 och GBGT Box visar enad styrka

IMG 1116 2 1800 1800
Ämnen i artikeln: Åtta45GBGT BoxScanpack

Framåt laddar man för ett varumärke inom förpackningsverksamheten.

Ämnen i artikeln: Åtta45GBGT BoxScanpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Frontpac köper Kafab: ”Vi blir experter på allt vad det gäller tryckta pappersförpackningar”

IMG 1145 1800
Ämnen i artikeln: FrontpacScanpack

Koncernens omsättning drar iväg till strax under en halv miljard kronor och förpackningsutbudet växer inom kartong och wellpapp.

Ämnen i artikeln: FrontpacScanpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Convertec debuterade med skärbord från nya partnern

IMG 1168 1800
Ämnen i artikeln: ConvertecKongsbergScanpack

Under Scanpack ställde Convertec och skärtillverkaren Kongsberg PCS ut tillsammans för första gången. Skärbordet Ultimate för konvertering av förpackningar och kampanjmaterial av wellpapp var ett av dragplåstren i utställningen.

Ämnen i artikeln: ConvertecKongsbergScanpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tech-gigant börjar med fysiska böcker

tiktok books

Tiktoks ägare ska nu inte bara fokusera på digitala böcker utan även fysiska sådana.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons