Mediehus i samarbete – ska få fler att köpa print

Mediekoncernerna Bonnier News, Schibsted och Stampen, tillsammans med säljbolaget Mediekompaniet, lanserar Rialto – ett nytt verktyg för att boka printannonser.
Enklare att köpa print
Det så kallade self-serviceverktyget, utvecklat av Atex, gör det möjligt för mediebyråer att boka printannonser och få tillgång till produkter från de tre mediehusen via en gemensam plattform. Målet är att förenkla annonseringsprocessen för byråer och annonsköpare.
– Mediekompaniet strävar efter att göra bokningsprocessen enklare och mer tillgänglig. Vi effektiviserar och moderniserar våra tjänster så att det som tidigare möjligtvis har upplevts som komplicerat nu bara är ett knapptryck bort, säger Björn Aronsson, vd på Mediekompaniet, i ett pressmeddelande.
Vill att fler ansluter
Verktyget, som även är öppet för andra publicister, har flera mediebyråer redan börjat använda, däribland Dentsu. Man hoppas nu att fler ska ansluta sig, enligt ett pressmeddelande.
– Vi har lyckats få till ett samarbete om en gemensam plattform till fördel för marknaden, för kunderna, medan vi, var och en, fortfarande kommer att konkurrera om värdet av målgrupp, kvalitet och pris, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.