Gå till innehållet

Mediebyråerna: OS gav ”all time high” för medieinvesteringarna

Puls

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 6,4 procent under februari, jämfört med samma period föregående år. Noteringen är den högsta i Mediebyråbarometerns historia. Månadens stora vinnare blev online video med en positiv tillväxt om 36,8 procent. Flertalet medier påverkades positivt av OS och uppvisade stark tillväxt.

Fortsatt mycket stark annonskonjunktur samt OS i Sydkorea driver utvecklingen.

Även mediekategorierna TV, sociala medier, utomhus/trafikreklam, dagspress kväll samt radio ökade under februari.

Tufft för DR som backade 34 procent

För några av mediekategorierna var februari en tuff månad. Kategorin bio backade med 35,1 procent, DR/Annonsblad med 34,4 procent och dagspress storstad med 17,9 procent. Även kategorierna fackpress, populärpress, dagspress landsort, sök samt online display uppvisade röda siffror under februari.

OS gav stark februari

– Tydligast märks OS-effekten för kategorin TV som ökade kraftigt under februari med en positiv tillväxt om 20,5 procent. Discovery Networks Sweden har tagit stora tittarandelar och därmed annonspengar under OS, samtidigt som samtliga stationer har höjt priserna 2018. Även dagspress kväll har gynnats av OS, och ökade sina annonsintäkter för första gången på många år. Trögare går det dock för övriga printmedier som inte ser ut att ha gynnats av OS på samma sätt som kvällspressen, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll