Mediebyråbarometern: Utomhusreklam hade sin högsta notering någonsin

Mediekategorin utomhus/trafikreklam blev aprils månads stora vinnare hos mediebyråerna.Det har varit en stark vår för medieinvesteringarna hos den svenska mediebyråerna. I april ökade investeringarna med 16,3 procent jämfört med förra året. Den stora vinnaren blev utomhusreklam som hade en tillväxt på 51,5 procent (154 miljoner jämfört med 102 miljoner förra april). En notering som är kategorins högsta i Mediebyråbarometerns historia som följer medlemmarnas medieinvesteringar.
Den totala investeringen under april var 1,5 miljarder kronor och hittills i år har investeringarna ökat med 8,2 procent, en ökning som motsvarar nästan 400 miljoner kronor.
Mindre bra gick det för direktreklam som minskade med 20 procent under april och såg en total investering på 36,6 miljoner kronor jämfört med 45,8 förgående år.
Näst största ökningen efter utomhusreklam stod sociala medier för, som såg en ökning på 37 procent upp till 95 miljoner.
Hela rapporten hittar du här.