Mediebyråbarometern: Tufft för fackpress och direktreklam i september

Siffrorna visar en extra tuff månad för fackpress, direktreklam, dagspress och bio.
De medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under september 2018 såg en ökning med 1,6 procent jämfört med samma period förgående år, rapporten i sin helhet hittar du här.
Radio ökade mest, upp 23,9 procent jämfört med samma period förgående år, det är kategoriens högsta notering i en septembermånad någonsin.
– Vi har tidigare sett tendenser på att annonsörer och mediebyråer flyttar köp från digitala kanaler till breda analoga kanaler. I september förstärktes detta ytterligare och jakten på räckvidd är fortsatt tydlig, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.
Fackpress backade med 28 procent och direktreklam backade med 14 procent jämfört med förgående år. Populärpress är den kategori som under året minskat mest procentuellt, ackumulerat hittills i år har kategorin haft en negativ tillväxt om 18,1 procent.
Utomhus fortsätter sin ökning – i september med 5 procent och 21 procent upp hittills i år.
– De samlade digitala medieinvesteringarna minskade med 5,5 procent under september – främst online display men även online video och sök backade, vilket var oväntat. Den enda digitala kategorin som ökade i september var sociala medier och i en månad innehållande ett riksdagsval är den breda nedgången för digitalt mycket förvånande. Dagspress storstad och dagspress kväll är de enda mediekategorierna som verkar ha gynnats av valet, trots att de båda backade, men – betydligt mindre än under tidigare månader, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.