Mediebarometern: Så mycket tid lägger svensken på tryckta medier

Mediedagen 79 17

Källa: Nordicom

Nyligen släpptes de första resultaten från mediebarometern 2017. Läs om hur hur mycket tid den genomsnittliga svensken spenderar på respektive media dagligen.

I mediebarometern sammanställer Nordicom hur svenskens mediavanor ser ut under en dag. Undersökningen är baserad på 6.017 människor mellan 9-79 år och den genomsnittliga tiden vi lägger på medier per dag är 359 minuter (sex timmar). Undersökningen i sin helhet hittar du här.

Andelen av befolkningen som använder tryckta medier minskar men den spenderade tiden minskar inte lika snabbt. En normal dag 2017 ägnade svensken 46 minuter varje dag på tryckta medier – jämfört med 47 minuter under 2016. År 2001 var samma siffra 69 minuter.

Viktigt att komma ihåg är att detta gäller tidningar och böcker – all annan information och reklam som vi tar till oss via broschyrer, affischer och annan tryckt information mäts inte alls i den här statistiken.

Nyckelupptäckter

  • Antalet läsare och prenumeranter av en morgontidning ligger för första gången under 50 procent. 44 procent läser numera en dagstidning en genomsnittlig dag, jämfört med 51 procent år 2016.
  • I åldersgruppen 15-44 år lyssnar nästan 20 procent på podcast en vanlig dag.
  • Ungdomar (15-24) spenderar 454 minuter vid olika medier dagligen, 1,5 timme mer än den genomsnittliga befolkningen.
  • Traditionella medier på digitala plattformar ökar.
  • I åldersgruppen 65-79 år så använder 33 procent sociala medier.

Nyckelsiffror

Annons
  • 83 % har en smart telefon
  • 81 % tittar på tv på någon plattform
  • 33 % tittar på webb-tv
  • 62 % lyssnar på radio
  • 56 % läser en dagstidning på någon plattform
  • 65 % använder sociala medier

mediedagen 1

Så här ser användningen ut procentuellt av de olika medier som mätts. Bild: Nordicom

Användning av olika medier baserat på kön och ålder

mediedagen 2

Här går det bland annat att urskilja att kvinnor använder sociala medier i större utsträckning än män. Och att bland ungdomar (15-24) så använder 93 procent sociala medier. Vidare så spelar 59 procent i åldersgruppen 9-14 datorspel, en siffra som sjunker drastiskt högre upp i åldrarna.

Bruttotid som befolkningen ägnar åt respektive medier 2017 vs 2016

Mediebarometern 3

Här går bland annat att urskilja att film och musik har ökat och tittandet på vanlig tv har minskat. Vidare så har vanlig radio minskat men poddradio ligger kvar på samma nivå.

Samtliga uppgifter är hämtade från Nordicom

 

Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Stor svensk organisation upphandlar tryck

150 tryckuppdrag per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra genomför nya prishöjningar på massaved

Sodra massa
Ämnen i artikeln: Södra

”Ett historiskt utbudsöverskott har övergått till ett strukturellt råvaruunderskott”.

Ämnen i artikeln: Södra
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons