Mediebarometern: Så mycket tid lägger svensken på tryckta medier

Källa: Nordicom
Nyligen släpptes de första resultaten från mediebarometern 2017. Läs om hur hur mycket tid den genomsnittliga svensken spenderar på respektive media dagligen.
I mediebarometern sammanställer Nordicom hur svenskens mediavanor ser ut under en dag. Undersökningen är baserad på 6.017 människor mellan 9-79 år och den genomsnittliga tiden vi lägger på medier per dag är 359 minuter (sex timmar). Undersökningen i sin helhet hittar du här.
Andelen av befolkningen som använder tryckta medier minskar men den spenderade tiden minskar inte lika snabbt. En normal dag 2017 ägnade svensken 46 minuter varje dag på tryckta medier – jämfört med 47 minuter under 2016. År 2001 var samma siffra 69 minuter.
Viktigt att komma ihåg är att detta gäller tidningar och böcker – all annan information och reklam som vi tar till oss via broschyrer, affischer och annan tryckt information mäts inte alls i den här statistiken.
Nyckelupptäckter
- Antalet läsare och prenumeranter av en morgontidning ligger för första gången under 50 procent. 44 procent läser numera en dagstidning en genomsnittlig dag, jämfört med 51 procent år 2016.
- I åldersgruppen 15-44 år lyssnar nästan 20 procent på podcast en vanlig dag.
- Ungdomar (15-24) spenderar 454 minuter vid olika medier dagligen, 1,5 timme mer än den genomsnittliga befolkningen.
- Traditionella medier på digitala plattformar ökar.
- I åldersgruppen 65-79 år så använder 33 procent sociala medier.
Nyckelsiffror
- 83 % har en smart telefon
- 81 % tittar på tv på någon plattform
- 33 % tittar på webb-tv
- 62 % lyssnar på radio
- 56 % läser en dagstidning på någon plattform
- 65 % använder sociala medier
Så här ser användningen ut procentuellt av de olika medier som mätts. Bild: <a href="http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/mediefakta-dokument/Mediebarometern/Mbar_Tema_rap/mediebarometern_2017_de_forsta_resultaten.pdf">Nordicom</a>
Användning av olika medier baserat på kön och ålder
Här går det bland annat att urskilja att kvinnor använder sociala medier i större utsträckning än män. Och att bland ungdomar (15-24) så använder 93 procent sociala medier. Vidare så spelar 59 procent i åldersgruppen 9-14 datorspel, en siffra som sjunker drastiskt högre upp i åldrarna.
Bruttotid som befolkningen ägnar åt respektive medier 2017 vs 2016
Här går bland annat att urskilja att film och musik har ökat och tittandet på vanlig tv har minskat. Vidare så har vanlig radio minskat men poddradio ligger kvar på samma nivå.
Samtliga uppgifter är hämtade från Nordicom