UPPDATERAD: Mediaköket och Flextrus i samarbetsavtal kring digitaltryck av flexibla förpackningar

Mediakoket_Drupa kopia_600

Mediaköket i Helsingborg uppdaterar maskinparken med en HP Indigo 20000. (Bild: Press)

Mediaköket i Helsingborg investerar stort i digitaltryck för flexibla förpackningar – samtidigt som man inleder ett samarbetsavtal med förpackningsföretaget Flextrus.

UPPDATERING: Mediaköket investerar i en HP Indigo 20000, meddelar Visutech på LinkedIn.

Flextrus har skrivit ett samarbetsavtal med det svenska digitala tryck- och mediaföretaget Mediaköket Grafiska, skriver man i ett pressmeddelande.

Flextrus ingår i ÅR Packaging, som nyligen fick nya ägare, och producerar flexibla barriärförpackningar. Samarbetet innebär att man tillsammans ska ”utforska de växande affärsmöjligheterna inom digitaltryckta flexibla förpackningar”.

– Genom att ingå partnerskap med Mediaköket adderar Flextrus ännu en dimension till vår teknologibas. Vi har stor respekt för de specifika kompentenser som krävs för att utveckla framgångsrika företag inom digitaltryck och ser därför fram emot att samarbeta med en partner med mer än 15 års erfarenhet inom området, säger Maud Rahm, vd för Flextrus.

– Mediaköket har utvecklats starkt under de senaste åren och vi är nu mycket angelägna om att ta nästa steg i utvecklingen. Ett samarbete med Flextrus ger oss en grund för fortsatt tillväxt för oss, säger Mats Winde, ägare av Mediaköket.

Emballator stor-investerar i ny tryckpress

Investerar 60 miljoner kronor i Ulricehamn och nu leter man efter fler företag att förvärva ute i Europa.

redaktionen@branschkoll.se

Startup tillverkar helt nedbrytbart förpackningsmaterial av svamp – flera stora varumärken bland kunderna

redaktionen@branschkoll.se

Lyckad ”flexo switch” för tryckeri med ny digital etikettpress från Durst

Även större upplagor etiketter ska nu tryckas digitalt.

Etikettryckeriet Labelprint i Tallinn har slutfört betatestningen av Dursts nya digitala etikettpress Tau Rsci Label Press. Investeringen är en viktig del av en strategi för att flytta medelstora och stora flexojobb till digitalt UV-tryck med inkjetteknik.‎

Maskinen går redan i tre skift enligt företaget.

Det är svenska Molanders Sign & Display, som ägs av Durst, som hanterar Durst produkter, service och förbrukningsmaterial i Norden och Baltikum (ej Danmark).

Labelprint i Tallinn. (Bild: Labelprint)

‎Sten Sarap, ägare av Labelprint, säger:

– Maskinen ger oss möjlighet att korta ledtiderna så vi flyttar nu fler jobb från flexo till digitalt. Våra operatörer var fullt utbildade på två veckor efter att pressen anlände, det tar mycket längre tid att träna någon för flexotryck.

Tio installationer

Durst fortsätter att satsa på etikettryck och har nu gjort tio installationer av de nya pressarna.

– Etiketter fortsätter att vara en betydande tillväxtaffär för Durst, inte minst eftersom allt fler inser fördelarna med att överföra mer volym från flexo till en digital plattform.

Thomas Macina på Durst
redaktionen@branschkoll.se

Ny teknik för etikettryck ska helt eliminera materialspillet

redaktionen@branschkoll.se