Logga in

MEC-Gruppen lanserar nytt affärsområde – ”Det här är inte profilprodukter, det är något helt annat”

31 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

MEC-Gruppen lanserade nyligen sitt nya affärsområde MEC-Medicare där man satsar fullt ut på import och försäljning av professionell skyddsutrustning.

www.mecmedicare.se går det bland annat att handla munskydd, skyddshandskar, handtvätt, ytdesinfektion och skyddsglasögon.

– Allt kommer från vit-listade leverantörer med rätt certifikat och protokoll på alla produkter, berättar Evert Grahn för Branschkoll.

Lagt ner stora resurser på att kontrollera produkterna

MEC Gruppen var tidiga på bollen med att ta hem skyddsutrustning när pandemin bröt ut men nu tar man det till nästa nivå och lanserar alltså ett helt nytt affärsområde och gör det på en fördjupad nivå.

– Vi har lagt ner stora resurser på att kontrollera produkter och producenter under våren och sommaren, och använder oss även av ett kontrollinstitut som inspekterar produktionen, de färdiga varorna och packningen, när containern stängs vet jag precis vad som ligger där i och hur det har tillverkats. Det finns så mycket avarter där ute och många sitter med miljontals produkter som inte går att använda, men vi har varit väldigt försiktiga, berättar Evert och fortsätter:

– Det hade aldrig gått utan Cecilia, som drivit på i alla detaljer. De första månaderna av kaos när pandemin bröt ut och alla kunde sälja oavsett kvalitet på produkterna är förbi, nu är det åter till ordningen. Det gäller även för frakterna som är betydligt stabilare nu, berättar Evert.

Det här är inte profilprodukter, det är något helt annat

– Vi har nyligen gett ut en katalog med produkterna och det är många som är intresserade, men först ska vi säkerställa att de marknadsförs på rätt sätt. Det här är inte profilprodukter, det är något helt annat och säljarna måste veta hur de ska kommunicera med kunderna, berättar Evert.

Hur ser marknaden ut framöver?

– Jag tror att efterfrågan på munskydd kommer mattas av om det inte kommer något krav. Men nu har vi lärt oss hur man tvättar händerna och försäljningen av tvål har skjutit i höjden, det tror jag vi kommer fortsätta med. Det har i sin tur resulterat att andra smittor minskat, vilket såklart är en positiv effekt av att folk blivit mer noggranna. Och handskarna kommer samhället också fortsätta med tror jag. Det finns handskar överallt och allt fler börjar använda dem mer, inte minst de som jobbar i t.ex.livsmedelsbutik.

Oerhört viktigt att produkterna används på rätt sätt

Evert vill särskilt lyfta en varning när det kommer till munskydd och andra skyddsartiklar, han beskriver att det är av yttersta vikt att man använder skydden på rätt sätt. Det samlas massor av bakterier i munskyddet. Om man tar av sig munskyddet på fel sätt får man fullt av bakterier på händerna och i ansiktet som man sedan kan smitta sin omgivning med.

Rätt sätt att ta av ett munskydd är att följa WHO’s rekommendationer, ta av det i öronbanden som håller fast det, slänga det direkt och tvätta händerna. Och så ska man byta munskyddet ofta.

Ska börja marknadsföra sig mer

I närtid ska man börja marknadsföra det nya varumärket mer, utveckla sortimentet vidare och bygga upp ett lager, ”i dagsläget är containern redan såld när den kommer fram”.

– Trots att vi är relativt okända i den här branschen har vi stort förtroende för sortimentet och är stolta över vad vi åstadkommit hittills, inte minst eftersom jag varit inlagd på sjukhus för Covid-19 själv, och har stor respekt för vårdens arbete och personalens säkerhet, avslutar Evert.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)