Logga in

MEC-Gruppen lanserar nytt affärsområde – ”Det här är inte profilprodukter, det är något helt annat”

31 augusti, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

MEC-Gruppen lanserade nyligen sitt nya affärsområde MEC-Medicare där man satsar fullt ut på import och försäljning av professionell skyddsutrustning.

www.mecmedicare.se går det bland annat att handla munskydd, skyddshandskar, handtvätt, ytdesinfektion och skyddsglasögon.

– Allt kommer från vit-listade leverantörer med rätt certifikat och protokoll på alla produkter, berättar Evert Grahn för Branschkoll.

Lagt ner stora resurser på att kontrollera produkterna

MEC Gruppen var tidiga på bollen med att ta hem skyddsutrustning när pandemin bröt ut men nu tar man det till nästa nivå och lanserar alltså ett helt nytt affärsområde och gör det på en fördjupad nivå.

– Vi har lagt ner stora resurser på att kontrollera produkter och producenter under våren och sommaren, och använder oss även av ett kontrollinstitut som inspekterar produktionen, de färdiga varorna och packningen, när containern stängs vet jag precis vad som ligger där i och hur det har tillverkats. Det finns så mycket avarter där ute och många sitter med miljontals produkter som inte går att använda, men vi har varit väldigt försiktiga, berättar Evert och fortsätter:

– Det hade aldrig gått utan Cecilia, som drivit på i alla detaljer. De första månaderna av kaos när pandemin bröt ut och alla kunde sälja oavsett kvalitet på produkterna är förbi, nu är det åter till ordningen. Det gäller även för frakterna som är betydligt stabilare nu, berättar Evert.

Det här är inte profilprodukter, det är något helt annat

– Vi har nyligen gett ut en katalog med produkterna och det är många som är intresserade, men först ska vi säkerställa att de marknadsförs på rätt sätt. Det här är inte profilprodukter, det är något helt annat och säljarna måste veta hur de ska kommunicera med kunderna, berättar Evert.

Hur ser marknaden ut framöver?

– Jag tror att efterfrågan på munskydd kommer mattas av om det inte kommer något krav. Men nu har vi lärt oss hur man tvättar händerna och försäljningen av tvål har skjutit i höjden, det tror jag vi kommer fortsätta med. Det har i sin tur resulterat att andra smittor minskat, vilket såklart är en positiv effekt av att folk blivit mer noggranna. Och handskarna kommer samhället också fortsätta med tror jag. Det finns handskar överallt och allt fler börjar använda dem mer, inte minst de som jobbar i t.ex.livsmedelsbutik.

Oerhört viktigt att produkterna används på rätt sätt

Evert vill särskilt lyfta en varning när det kommer till munskydd och andra skyddsartiklar, han beskriver att det är av yttersta vikt att man använder skydden på rätt sätt. Det samlas massor av bakterier i munskyddet. Om man tar av sig munskyddet på fel sätt får man fullt av bakterier på händerna och i ansiktet som man sedan kan smitta sin omgivning med.

Rätt sätt att ta av ett munskydd är att följa WHO’s rekommendationer, ta av det i öronbanden som håller fast det, slänga det direkt och tvätta händerna. Och så ska man byta munskyddet ofta.

Ska börja marknadsföra sig mer

I närtid ska man börja marknadsföra det nya varumärket mer, utveckla sortimentet vidare och bygga upp ett lager, ”i dagsläget är containern redan såld när den kommer fram”.

– Trots att vi är relativt okända i den här branschen har vi stort förtroende för sortimentet och är stolta över vad vi åstadkommit hittills, inte minst eftersom jag varit inlagd på sjukhus för Covid-19 själv, och har stor respekt för vårdens arbete och personalens säkerhet, avslutar Evert.

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.

Lanserar nytt påkostat inredningsmagasin – TMG Sthlm står för trycket

Tidigare chefredaktör för tidningen Residence, Hanna Nova Beatrice, lanserar inredningstidningen The New Era Magazine.

20 nya HP Indigo i Norden under 2020 – så här har volymerna utvecklats

Johan Gustafsson och Johan Lidström på Visutech.

Visutech, som säljer HP Indigo i Norden, rapporterar om utvecklingen under Coronaåret. 20 nya pressar är hittills sålda i Norden i år och volymerna är på väg tillbaka för civiltryckerierna.