Logga in

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

19 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper.

Endast i USA slängs det häpnadsväckande 500 miljoner sugrör varje dag, tillräckligt för att räcka 2,5 varv runt jordklotet, enligt en artikel publicerad av Twosides.

Nu kommer det reaktioner från olika håll för att få ner överkonsumtionen. I Seattle ska sugrör helt bannlysas från och med sommaren. Och i Kalifornien vill man ta fram ett förslag som gör att kunden själv ska behöva be om sugrör. Och Skottland tänker bli helt fritt från sugrör innan 2020.

Och så Mcdonalds då som ska ta bort plastsugrör i de 1.300 restauranger de har i Storbritannien, för att istället använda nedbrytbart papper. Om projektet mottas väl av konsumenterna så kommer de eventuellt implementera de nya sugrören i andra länder också.

Förutom papper så kollar Mcdonalds också på sugrör av bland annat bambu och glas.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.