Gå till innehållet

Mät effekt av digitala annonser – men hur går det för print?

Blogg

Mycket diskussioner pågår kring frågan om att mäta effekten av till exempel en annons. På nätet görs det på olika sätt, bland annat genom att följa antalet klick på en banner eller en textannons. Bonniers digitala annonsbolag Bink lanserade i veckan en ny ”metod” för att mäta effekten av webbannonser. Den går ut på att man genom en panel får fram mer än bara antalet klick. Panelen ska till exempel ge svar på om en kampanj faktiskt har påverkat varumärket.

För att lansera tjänsten har man gjort en banner (vad annars) som i alla fall jag blir nyfiken på. Så här såg det ut på Resumé tidigare idag:

En stor banner som inte går att klicka på och med en copy som beskriver det. Klart och tydligt. En mindre banner längre ner på sidan är klickbar och leder till rätt sida på bink.se. Klicklösa banners är inte första gången men med rätt copy fungerar det bra.

Lite konstigt blir det dock i veckans Dagens Media (se nedan) när annonstexten bara delvis är anpassad till den tryckta tidningsannonsen. Tänk om Bink Tracking samtidigt var en tjänst som också mätte den tryckta annonsen –då hade det verkligen kunnat hjälpa annonsörerna att lista ut var annonspengarna gör mest nytta.

Senaste från Branschkoll