Mässrapport: Starkare framtidstro och mycket nytt på Graph Expo

Skärmavbild 2014-09-30 kl. 10.49.26

Graph Expo: Mycket nyheter och den amerikanska grafiska industrin visar större tilltro till framtiden. Ulf Sunnberg rapporterar från Graph Expo.

Årets Graph Expo i Chicago förväntas dra 15.000 besökare under de fyra mässdagarna. Den är mindre än någonsin och mässan använder nu också mindre än en hall jämfört med 4 hallar i två plan bara för 6-7 år sedan.

Mässan har föregåtts av närmast en explosion av produktlanseringar under våren och hösten. Mycket har kretsat kring programvaror och tjänster samt digitala tryckpressar i det så kallade ”Light Production”-segmentet där många leverantörer lägger mycket krut just nu. Mycket av det nya visas här för första gången.

De stora utställarna är Canon, Xerox, Ricoh och EFI och fokus är av uppenbara skäl på den digitala sidan. Ricoh dominerar helt med skyltning och reklam utanför mässan samtidigt som Canon har största montern.

Utställarna pratar mycket om behovet av förändring och behovet av nytänkande, dock ser själva mässan ut precis som en vanlig traditionell produktmässa. Lite konstigt, och synd, att ingen tar ut svängarna ordentligt för det skulle verkligen göra skillnad.

Helt klart är dock är att det finns en starkare tro och tillförsikt i branschen i USA efter många tuffa år i den amerikanska ekonomin. De flesta inser att det inte går att bromsa i uppförsbacke, om man vill komma framåt. Nu är det bara att jobba på och många jobbar mycket hårt.

Rapport om de viktigaste nyheterna kommer.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.

Hon blir Brover Groups nya E-Commerce Manager

brover group

Brover Group som äger Justnu, Printer och Calligraphen har anställt Helen Johansson som E-Commerce Manager till huvudkontoret i Borås.

– Helen kommer att ansvara för våra dotterbolags e-handelssatsningar och vara drivande i vår digitala omställning, säger Brover Groups CMO, Martin Ghaoui, i ett nyhetsinlägg.

Helen beskrivs som en Senior SEO-strateg med en magisterexamen i dataekonomi och även bedrivit utbildning inom digital marknadsföring.

– Helen har precis den bakgrund och kunskap som vi behöver inom Brover Group. Hon kommer att vara drivande för att våra dotterbolag ska kunna ta ledande positioner inom e-handel och digitalisering i sina respektive områden, säger Brover Groups vd, Jan Veres.

Helen tillträdde rollen den 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se

28 oktober: Print Next har fått ett datum

Nätverket Grafkom, Grafiska Företagen och Nopa gör ett tredje försök att arrangera Print Next – ”Nordens största nätverksträff för grafisk bransch”.

Det blir den 28 oktober och platsen är hotell Royal Park i Frösundavik i Stockholm.

Det är en tidigare idrottsanläggning som byggt om till konferenslokal och studio under pandemin. Högt i tak och gott om plats/luft.

Spännande talare och nätverkande i branschen utlovas – så boka datumet redan nu.

Anmälan är öppen!

redaktionen@branschkoll.se

Revisionsbolag vinner tvist mot trycksaksbolag i konkurs – slipper betala 11 miljoner i skadestånd

redaktionen@branschkoll.se

Ännu ett år med minskande klimatpåverkan för Lessebo

redaktionen@branschkoll.se